שעה קלה לפני שמטה העבודה-גשר בתל אביב נפתח לסיקור תקשורתי אנחנו עדים לשיחה בין אחד מדובריו הראשיים של קמפיין המפלגה לבין רכז שלה שנמצא בשטח באחד מריכוזי הקלפיות. "כחול לבן התחילו בקניבליזם. הם לא מצליחים להוציא עד עכשיו את הצעירים החילונים בכמויות שהם חשבו והם מתחילים ללכת לנו על הראש במסרים שמוכרים שוב את 'לוקש' המפלגה הגדולה", אומר אחד מדוברי הקמפיין לבן שיחו כשהוא שם לב אלינו מתעדים את השיחה ומבקש שלא להיות מצוטט בשמו.



אבל השיחה נמשכת ואליה מצטרף דובר נוסף בקמפיין, שאומר: "זאת מפלצת של כסף כחול לבן והם מבינים הפעם, להבדיל מהפעם הקודמת, את הסכנה שיישארו בלי גוש שאנחנו חלק ממנו. אבל בשעות האחרונות הם חוזרים לסורם וזה הזמן להגביר עכשיו את הגוועלד שלנו. כמה יכולנו להוציא על הקמפיין הזה? 15-16 מיליון? את כל מה שנשאר לנו מבחינת משאבים ואנרגיה של הפעילים צריך להשקיע עכשיו באנשים שלנו שעוד לא יצאו לקלפי". "מה ההרגשה בשטח? אנחנו עוברים או לא?", שואל דובר הקמפיין את איש השטח בטלפון ופניו נפולות מדאגה.



לוי אבקסיס בביקור באשדוד. צילום: דוברות העבודה-גשר



כשדלתות המטה נפתחות הדאגה ניכרת גם על פניהם של הפעילים. אחד מהם אומר לנו: "הדאגה לאיכות השירותים החברתיים לאזרחים באשר הם, המסר של כיפת הברזל החברתית, איכות הבריאות הציבורית, מערכת החינוך והביטחון הסוציאלי, זה סדר יום שבמדינה מתוקנת שבה מכהנת ממשלה שרמסה עשר שנים את ההשקעה בשירותים הללו, שהם 'החיים עצמם', היה אמור למגנט אלינו מצביעים מכל שכבות החברה. במציאות אנחנו מתמודדים עם טענות שהפכנו ל'נישתיים' מדי. עם מצביעים מסורתיים של עבודה שמקווים להצלחתנו אבל בלעדיהם. שעזבו לכחול לבן או למחנה הדמוקרטי".



והוא מוסיף: "אנחנו מנסים בשעות שנותרו להחזיר את כולם הביתה ולהסביר שלא הורדנו את דגל המאבק בשחיתות ולמען השלום. שאנחנו מבקשים להיות אלה שידאגו שכחול לבן לא תמשיך את מדיניות הליכוד. אבל מי שיקבע אם העבודה תשרוד הם המצביעים החדשים שלנו כנראה ולא הוותיקים. אלה שמבינים מהם החיים עצמם. ובכל זאת אנחנו נלחמים על כל קול בשעות שנותרו".



שתי טלפניות במטה שיצאו להפסקה ממלאכת המרצת המצביעים התבוננו זו בזו ביאוש: "כל המשפחה שלי כמעט מצביעה לכחול לבן. אני היחידה שמצביעה לעבודה-גשר. זה לא יאמן." אמרה אחת לרעותה שהשיבה לה: "גם אצלנו זה ככה".



בני גנץ, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



במהלך היום כינסו ראשי המפלגה את הפעילים והזהירו כי פעילי ליכוד בקלפיות משחיתים ומעלימים פתקי "אמת" בהוראה מגבוה לחבל בהצבעה למפלגה כדי להאיץ תרחיש בו העבודה תיפול מתחת לאחוז החסימה וגוש הימין ירוויח עוד שני מנדטים שחסרים לו להגיע לרוב בכנסת.



יו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ אמר לפעילים: "אנחנו מקבלים דיווחים על השחתה של פתקי אמת בכל רחבי הארץ. אני מבקש מכם לתדרך את כל הפעילים בכל רחבי הארץ לשים לב לכל תרחיש כזה. ביבי מזהה שיש זליגה בפריפריה אל העבודה גשר והוא מנסה לפגוע בנו, לשבש את ההצבעה ולגנוב את הבחירות. יש ניסיונות של הליכוד לפגוע בעבודה גשר. זאת הדרך היחידה שלהם להשיג 62 מנדטים ולהבטיח לנתניהו ממשלת חסינות. אנחנו חייבים להמשיך במאבק על כל פתק. רק העבודה גשר תוכל להביא לחילופי שלטון". יו"ר גשר, אורלי לוי אבקסיס, הוסיפה: "מנסים לגנוב את דעת האנשים בהודעות מזויפות, בהתחזויות ובפתקים מזויפים. המערכה עוד לא תמה. אנחנו לא מוותרים. לא נאפשר לליכוד לגנוב לנו את הבחירות". 



בעקבות תלונות העבודה לוועדת הבחירות המרכזית פסק יו"ר הוועדה, השופט מלצר, כי פתקי אמת שהושחתו קלות באמצעות ניקוב או קשקוש קטנים, ייספרו כפתקים תקינים. אבל במפלגה, שהפעם משאבים מוגבלים הרבה יותר עמדו לרשותה בשטח בשל תוצאות הבחירות הקודמות, ניהלו עד לרגע האחרון מאבק על כל קול בסדרה של פניות ותלונות לוועדת הבחירות ולמשטרה על חשדות למקרים בין היתר של התחזות פעילי ליכוד לפעילי עבודה באמצעות כתבי מינוי מזויפים לוועדות הקלפי, העלמת פתקי עבודה או החלפתם בפתקים ממערכת הבחירות הקודמת, הפצת מסרונים מכפישים נגד ראשי העבודה-גשר ועוד.