חימום תת רצפתי הפך בשנים האחרונות לפופולרי בדירות ובבתים חדשים בישראל, מה שהוביל להקמתן של חברות בתחום, הפועלות לפי שיטות, מכשור ומוצרים שונים, חלקן בחימום על בסיס מים וחלקן על בסיס חימום תת רצפתי חשמלי. הפעם נתמקד במערכות הפועלות על חימום מים. איך נדע את איכות התוצאה הסופית? הנה כמה טיפים שאולי יעזרו.

מים? חשמל? משאבה? בקצרה על חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי מותקן מתחת לריצוף, או לרצפת פרקט, והוא משתמש בכל שטח הרצפה בחלל בו מותקן, כשטח להעברת חום. הרצפה החמימה, מעלה חום נעים ובריא כלפי מעלה, ובשונה ממערכות חימום ביתיות אחרות, החימום העולה מהרצפה אינו מייבש, כיוון שמחמם את האויר הקיים בחלל.

היות וכל הרצפה מהווה שטח חימום – נקבל חימום אחיד בכל החלל, אך כאשר מעוניינים לחמם בצורה שאינה אחידה לכלל חלקי החלל, ניתן לשלוט במערכת החימום ברצפה, ע״י תרמוסטטים אזוריים, ובכך לחמם את כל הבית או רק אזורים שונים בו, כאשר ניתן גם לחמם כל אזור בטמפרטורה הרצוייה שלו.

עקרון הפעולה הוא כזה: במערכת חימום על בסיס מים, פורשים צנרת מים חמים, המים החמים מסוחררים בתוך הצנרת, מחממים את דופן הצינור, שמחמם את המילוי שמעליו ומשם לרצפה ולחלל. את המים המסתחררים תחת הרצפה, ניתן לחמם בכמה מקורות אנרגיה, כמו: תנור גז, תנור סולר או משאבת חום. משאבת חום פועלת על חשמל ונחשבת לשיטה המועדפת כיוון שמנצלת אנרגיית חום מהסביבה ולא פועלת על בסיס שריפת דלקים, ולכן גם ירוקה ויעילה.
מערכת חימום חשמלית תצריך פרישה של רשת כבלי חשמל, ואז כמובן, מקור האנרגיה הינו חשמל בלבד ובאופן פחות יעיל.

איך יודעים שכדאי להתקין חימום תת רצפתי?

אורן כספי, בעלים ודור שני בחברת ׳כספי מערכות חימום׳ אשר פועלת בתחום של חימום תת רצפתי כבר משנת 1970, מסביר: "מערכת חימום תת רצפתי על בסיס חימום מים הינה מערכת חימום בריאה ביותר. היא אינה מייבשת, אינה בעלת קרינה (תשתית המערכת על בסיס מים), מייצרת חימום אחיד, נשלט ומדוייק. המערכת נעימה מאוד לשהייה בבית, ומאפשרת לך להסתובב בבית יחף עם גופייה גם בחורף. טרם פגשנו בלקוח, שיש לו בבית חימום תת רצפתי, והוא מצטער על שרכש מערכת כזו. על אף החורף הקצר, והלא כל כך סיבירי שיש בארצנו, עדיין, יש לזכור כי מחד, הבתים בישראל בנויים מבטון ומבלוק ואינם מבודדים היטב, ומצד שני, כולנו רוצים טמפרטורה נוחה ונעימה בבית, גם כאשר הטמפרטורה בחוץ היא פלוס 10 מעלות או מינוס 10 מעלות".

המרכיבים חשובים, אך מעל הכל חשוב לפנות לחברה בעלת ניסיון. צילום: Shutterstock
המרכיבים חשובים, אך מעל הכל חשוב לפנות לחברה בעלת ניסיון. צילום: Shutterstock


מהם מרכיבי המערכת המרכזיים וחשיבותם?

"במערכת חימום תת רצפתית", מסביר כספי, "ישנם מספר מרכיבים חשובים אך עוד לפני המרכיבים, חשוב מעל הכל לפנות לחברה בעלת ידע וניסיון מתאים בתחום, וכזו אשר תבצע עבודה מוקפדת, אחראית, מתועדת ומתואמת עם ובין כל גורמי הבנייה, מתחת ומעל לרצוף. חברות מסוג כזה גם סביר להניח יחזיקו גם במרכיבים האיכותיים ביותר".

המרכיבים העיקריים הינם:
1. בידוד איכותי תחת הצנרת: זאת על מנת לא לאבד אנרגיה רבה לקומה מתחת או לאדמה. ההמלצה הנכונה הינה פוליאוריטן מוקצף, בהתזה.
2. צנרת איכותית ותקנית: הנכון והמקובל בעולם זה להשתמש בצנרת רב שיכבתית (צנרת sp) מיוחדת לחימום ברצפה. ישנם בשוק צינורות ללא תקן בכלל, מיצרנים לא מוכרים או צינורות פלסטיק ואחרים אשר אינם תואמים וקיים סיכון בשימוש בהם.
3. ברזים חשמליים מתאימים ואיכותיים: ישנם כמה סוגים ודגמים של ברזים המתאימים לחימום רצפתי איכותי. המומלץ והנכון ביניהם הוא ברז חשמלי כדורי, מעבר מלא, ממונע.
4. משאבת חום: המשאבה הינה לב המערכת. חשוב מאוד לרכוש משאבת חום מתוצרת איכותית, מיצרן טוב וותיק, (שיהיה גם מי שיתמוך בשירות לציוד בעתיד), לרוב הנכון והמומלץ זו משאבת חום מדגם אינוורטר – משאבה יעילה מאוד, מתקדמת וחסכונית באנרגיה כמו גם ירוקה לסביבה. יתרון נוסף וחשוב בה הוא שהיא משאבת חום שקטה בפעילותה (שכן משאבת המערכת נמצאת תמיד מחוץ לבית, ואם תרעיש, פעילותה עלולה להציק לדיירי הבית ולשכנים סביב).

צנרת איכותית ותקנית צילום שאטרסטוק
צנרת איכותית ותקנית צילום שאטרסטוק


ראו הוזהרתם! 4 טיפים להבין אם עובדים עליך

• אם רושמים לך בסעיף בידוד, רק את המילה "בידוד" או את המילה "יריעה" – דע כי תקבל רמת בידוד ירודה.
• אם תוצרת היחידה הינה סין, אזיי הספק היחידה אינו נכון, לאור העובדה, כי הסינים, בשונה משאר העולם המערבי, מחשבים את הספק היחידה בדרך שונה! ההספק הנכון הינו כ 35% נמוך מההספק הרשום על גבי היחידה. כדאי לא לגלות זאת לאחר התקנת היחידה, כי הספק זה עלול להיות חסר בעת הצורך בו.
• אם לא מפורט ומצויין דגם הצינור ותוצרתו.
• אם נאמר לך שחימום חשמלי הינו זול יותר לתפעול מאשר חימום ע״י מים.

זכית! כך תדעו שיש לכם מערכת איכותית בבית

מערכת טובה ואיכותית תהיה מערכת תקינה לשנים רבות קדימה, איכותית ומדוייקת, מהנה, יעילה, לא יקרה בשימוש השוטף וכזו שמאחוריה יש אחריות ויש עם מי לדבר על כל תקלה ועל כל שאלה, ושגם אחרי שנים מיום הרכישה, יינתן עבורה תמיכה ושירות אמין, מקצועי, זמין והוגן.
מערכת איכותית תהיה תקינה לשנים רבות קדימה. צילום: Shutterstock
מערכת איכותית תהיה תקינה לשנים רבות קדימה. צילום: Shutterstock