זה נראה כמו חזון אחרית הימים בעיר העברית הראשונה, אבל הרכב האוטונומי של ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס הסתגל במהרה למציאות של פקקים בתל אביב, כשנסע לראשונה בנתיבי איילון העמוסים ובמרכז העיר ללא הפסקה.
 
על מנת ליצור מקדם בטיחות גבוה, חיישני הרכב האוטונומי פעלו במשנה זהירות, ולעתים הרכב בלם גם כשמשאית חנתה באופן פיראטי בצד הדרך, או כשבמרחק של עשרות מטרים מכוניות עמדו בפקק. מהירות הנסיעה בנתיבי איילון הגיעה ל־90 קמ"ש, והרכב האוטונומי השתלב היטב בכביש הסואן. עובדה, נהגים שנסעו מאחוריו, לא צפרו, גם כשהנסיעה נראתה להם איטית מדי.
 
החזון הוא שהרכבים האוטונומיים ישרתו בעתיד כמוניות לא מאוישות בנהג, אשר יעצרו למי שיפעיל את האפליקציה וייקחו אותו למקום חפצו. "בעוד 20 שנה יהיה צורך בהוצאת רישיון נהיגה כמו שהיום צריך להוציא רישיון רכיבה על סוס", ציינו ביאנדקס.
 

הכניסה למרכז הסואן של תל אביב היא חלק מהאסטרטגיה של יאנדקס, להגדיל את פעילות פרויקט הרכב האוטונומי שלה בישראל, שבה היא רואה יעד חשוב. לעתיד. ביאנדקס ציינו כי הרכבים האוטונומיים שלהם כבר ביצעו יותר ממיליון קילומטרים של נסיעות מבחן בכבישי ישראל ורוסיה.
 
החברה, שהחלה לערוך נסיעות מבחן ראשוניות בישראל לקראת סוף השנה שעברה, מרחיבה את היקף הניסויים שלה בישראל, במקביל להרחבת צי רכביה האוטונומיים. היא כבר מפעילה שלושה רכבים פעילים ומאושרים במצב אוטונומי מלא, ועשרה נוספים יהיו מוכנים עד סוף השנה.
 
הרכבים האוטונומיים החדשים של החברה עברו שדרוגים שונים, הן ברמת התוכנה והן ברמת החומרה, והתוצאה שראינו בנסיעות המבחן בתל אביב הייתה חלקה יותר והגיבה לתרחישים שונים בכבישים. "החלק המאתגר ביותר בטכנולוגיה של נהיגה אוטונומית, הוא ניבוי ההתנהגות האנושית. ניתן ללמוד זאת רק דרך נסיעה בדרכים עם נהגים אנושיים בתנאים שונים, כולל תנועה כבדה. 

"התחלנו את הבדיקות שלנו בצפון תל אביב. למדנו להתמודד עם תשתיות כביש מקומיות ומה שנקרא 'כללים חברתיים'. כעת אנו מוכנים ליישם את הידע הזה במרכז העיר, שם נוכל לאתגר את הטכנולוגיה שלנו בתרחישים המסובכים ביותר", הסביר דמיטרי פולישצ'וק, ראש מערך הרכב האוטונומי ביאנדקס.