בתי בת ה־40 סובלת מחרדות, וכל הזמן בטוחה שהיא עומדת למות. היא פונה לרופאים לצורך בדיקות וטיפולים, ולמרות שהם אומרים לה שהכל בסדר, היא לא מפסיקה להיכנס ללחץ. לאחרונה היא ביצעה בדיקת CT והרופאים גילו שיש לה ציסטה בראש. איך אוכל לסייע לה להתמודד עם מצבה המורכב?


"ציסטה זה שק קטן שבתוכו יש נוזל ועלול להימצא באזורים שונים בגוף. לתפיסתי, אם לא שלחו אותה לבדיקה אצל נוירוכירורג, ככל הנראה לא מדובר בעניין מסוכן. חרדה זה דבר מאוד נורמלי, ויש כאלה שחיים עם יותר חרדה או פחות חרדה – הכל בהתאם לאופי ולאורח החיים שלהם. לצערי, כשאדם הולך לרופא על כל כאב קטן שהוא חווה, או מפחד שהוא חלילה חולה בסרטן רק בגלל שכואב לו הראש, זה בעייתי. אדם כזה לא מצליח לחיות את החיים שלו כמו שהוא באמת יכול לחיות. עלייך לבקש ממנה לפנות לפסיכיאטר שיאבחן את מצבה, ירשום לה טיפול תרופתי הולם ויסייע לה ליהנות מהחיים. מגיע לבת שלך להרגיש טוב יותר, בלי לחשוש כל הזמן מהמוות".



אני בת 30 ובחודשים האחרונים מאוד קשה לי להירדם בלילה. ניסיתי להשתמש ברסקיו המותאם ללילה, אבל זה לא עזר לי. השתמשתי בכדור שינה ללא מרשם בשם "טו נייט", והוא הצליח לעזור לי רק באופן חלקי. מה עליי לעשות בכדי לחזור לישון באופן רציף?
"אחת הבעיות היא שאנשים לא נרדמים בלילה, לא מבינים למה זה קורה להם ומתחילים להיכנס ללחץ שמוביל לעליית האדרנלין בגוף. אין ספק שעצם זה שאדם לא יכול להירדם גורם לו להתעצבן ולהתעורר, ומשם הדרך לעוד לילה לבן קצרה מתמיד. אני לא ממליץ למטופלים שלי להירדם עם טלוויזיה דלוקה משום שהיא מאוד משפיעה על איכות השינה ופוגעת בה. במקרים בודדים אני ממליץ למטופלים הסובלים מקשיי הירדמות בלילה - לישון מול מסך טלוויזיה דלוק. נכון שהם ישנים פחות טוב, אבל העיקר שהם ישנים. מעבר לזה, אם את בוחרת להשתמש בכדור השינה 'טו נייט', קחי בחשבון שאת בהחלט יכולה להשתמש גם בחצי כדור או אפילו ברבע. אין ליטול כדור זה באופן קבוע, שימי אותו ליד המיטה והשתמשי בו רק אם ניסית את כל האפשרויות ואת לא מצליחה להירדם".



הנכדה שלי בת החמש הולכת על קצות האצבעות כאשר היא יחפה. כשהיא הולכת עם נעליים היא הולכת רגיל, אבל משום מה, כאשר היא חולצת נעליים, היא נעמדת על קצות האצבעות. ייתכן שיש משהו שמקצר לה את העקב?


"תופעת הליכה על אצבעות הרגליים בקרב ילדים היא מוכרת וחולפת. אם היה לה משהו שמקצר את העקב, היא לא הייתה רצה והולכת בסדר עם הנעליים, אלא גם אז הייתה הולכת על קצות האצבעות. אם היא מתנהגת רגיל, הולכת ורצה כרגיל - אין מה לדאוג. את יכולה לעשות לה תרגילים שבהם היא תעמוד על קצות האצבעות ואחר כך תעמוד על העקבים, ותחזור על הפעולה הזאת שוב ושוב. את תראי שהיא עושה את הכל טוב, ותבטיחי לעצמך שאת יכולה לנשום לרווחה".



אני בן 71. סבלתי ממוגלה בחניכיים וכעת עליי לקחת במשך חמישה ימים פניצילין. האם צריך לקחת אותה לפני או אחרי האוכל?
"זה לא משנה. יש כמה סוגים של תרופות שיש להן טעם של נפט או מתכת, כך שאני תמיד מציע - אלא אם אומרים במפורש אחרת (במיוחד לגבי סוגי אנטיביוטיקה) - לא לקחת תרופות על קיבה ריקה כי לעתים זה עלול לגרום למטופלים לתחושת בחילה ואי־נוחות כללית. אני מציע שתאכל משהו קטן כמו יוגורט או חצי פרוסת לחם או עוגייה, כך שהקיבה לא תהיה ריקה לגמרי, ואז תיקח את האנטיביוטיקה. אפשר גם לקחת אותה אחרי ארוחה מלאה, ורצוי כך או כך לא לעשות זאת על קיבה ריקה".