לפני מספר ימים, זמן קצר לאחר אותו רגע מכונן שבו התחוור לכולנו עד כמה הורע מצבו הפוליטי של ראש הממשלה בבחירות האחרונות, ולאיזה פלונטר נכנסה המערכת כולה, שב לחיינו, באופן מעורר בחילה, הדיון בנושא "פרישה תמורת חנינה" לנתניהו. השיח המחודש סביב הסוגייה התפתח על רקע דיווח של רביב דרוקר בחדשות 13, לפיו נתניהו בחן את האפשרות לבקש חנינה מהנשיא ריבלין בתמורה לעזיבת החיים הציבוריים, בהתבסס על תקדים פרשת קו 300. 

באופן תמוה למדי, חלק מאנשי התקשורת הבולטים בישראל, ובהם אף מבקריו הגדולים ביותר של נתניהו, הביעו תמיכה בצעד זה, כאשר אמנון אברמוביץ', למשל, טען כי "נוצר מצב שבו הפתרון האפשרי היחידי (לפלונטר הפוליטי) הוא חנינה נשיאותית, נוסח קו 300". 
לנוכח העובדה שנתניהו עומד בפני שלושה כתבי אישום בכפוף לשימוע ומול כתב חשדות המייחס לו מעורבות במעשי שחיתות חמורים, כפי שדאג אברמוביץ' להבהיר לצופיו יותר מפעם אחת, לא ברור לי כיצד ניתן בכלל לדון באפשרות זו באופן רציני. ואם כן, מה זה אומר על אמינות דבריו של פרשן חדשות 12 בנושא זה בעבר? האם יש אפשרות שבתוך תוכו הוא סבור שתיקי נתניהו פחות חמורים מהאופן שבו הוצגו? או שייתכן כי תדמית המנהיג המורם מעם, שדאגו תומכיו של נתניהו לטפח במשך השנים, השפיעה גם עליו ולכן הוא סבור שיש לסייע לו להימלט ממשפטו?

מנדלבליט. רק הוא צריך לקבוע אם נתניהו יגיע לבית המשפט. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מנדלבליט. רק הוא צריך לקבוע אם נתניהו יגיע לבית המשפט. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מהלך כזה יהיה למעשה פרס מטעם הדמוקרטיה הישראלית לאותו אחד שערער את מעמדה ופגע בה יותר מכל, כאשר תקף פעם אחר פעם את מוסדותיה והעומדים בראשם, ובאופן אירוני עשה זאת על רקע אותן חקירות שבעקבותיהן הדיון בנושא מתקיים.

ניתן להתווכח על אופן תפקודו של נתניהו כראש ממשלה ובנוגע למידת תרומתו למדינת ישראל, אך יש דבר אחד שאמור להיות ברור לכל אזרח ישראלי, והוא שאין אדם העומד מעל החוק, אפילו לא רה"מ בעל הכהונה הארוכה ביותר בתולדות במדינה. ולכן, עם כל הכבוד לתסבוכת הפוליטית האחרונה, אין היא מצדיקה הענקת הזדמנות לנתניהו להימנע מהעמדה לדין, במקרה שבו יחליט על כך היועמ"ש, כשם שהזדמנות כזו לא הייתה מוענקת לכל אזרח אחר מן השורה.

כפי שניבאו הסקרים, ישראל נכנסה לאחר ה-17 בספטמבר לתקופה של חוסר ודאות. אף אחד לא יודע עדיין כיצד תיראה הממשלה הבאה ומי יעמוד בראשה, וגם אין מי שיעיז להמר על כך. אל תתנו לאי הוודאות הזו לבלבל אתכם.