פסגת טראמפ-רוחאני: למרות המשבר החמור בעקבות תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, נשיא צרפת עמנואל מקרון לא מוותר על תכניתו הגדולה להפגיש בין הנשיאים דונלד טראמפ וחסן רוחאני, או לפחות לתווך ולהעביר מסרים ביניהם. אמש, בשולי ועידת האו"ם בנושא האקלים הוא פגש קצרות את טראמפ והלילה עמד להיוועד עם רוחאני, לפני פגישה נוספת עם טראמפ היום.

לגבי סיכויי מפגש בין השניים אמר מקרון כי הוא רשם לפניו את דברי שר החוץ האיראני זריף שאמר כי הנשיא רוחאני והוא מוכנים להיפגש עם נשיא ארה"ב – אבל בתנאי שיודיע קודם על הסרת הסנקציות מארצו, ואילו טראמפ נשאר בגרסתו לגבי פגישה אפשרית, ואמר: "נראה מה יקרה". מקרון הודה כי התקיפה המיוחסת לאיראן בסעודיה שינתה את המצב, לאחר שהמסגרת והתנאים למשא ומתן עם איראן כבר נקבעו וכללו חזרה מלאה להסכם הגרעין והקלות בסחר תמורת משא ומתן מורחב על עתיד הסכם הגרעין, הטילים הבליסטיים והבטחון האזורי.

מקרון, טראמפ. צילום: רויטרס


המטרה היא שלאיראן לא יהיה עוד נשק גרעיני. למרות שקרא להפגין זהירות לגבי קביעת האשם בתקיפה בסעודיה אמר מקרון כי הממצאים מצביעים על מדינה. יהיה צורך לכנס את כל השותפות כדי לדון בביטחון האזורי, בצד מפגש דומה של השותפות להסכם הגרעין. מקרון נועד בנושאים אלה עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והקנצלרית מרקל לתיאום עמדות.

מקרון היה משתתף מרכזי בפסגת האקלים אתמול וקרא להמשיך בהתגייסות יישום הסכם פריז למניעת התחממות גלובאלית, וכינס מושב חירום בנושא יערות האמזונס, אבל בלי ברזיל המתנגדת שיכתיבו לה פתרונות, ונשיאה, בולסנארו שמסוכסך עם מקרון. במליאה הייתה צרפת בין חמש המדינות המזהמות שהותקפו על ידי הפעילה הצעירה גרטה טונברג שאיימה להגיש נגדם תביעה עם עוד מאה וחמישים ילדים לבית הדין הבינלאומי. "איך אתם ישנים בלילה, איך אתם ממשכים לעשות עסקים, אנשים מתים. אני אמורה בכלל להיות עכשיו בבית הספר", היא קראה בקול רועד.