בריטניה, צרפת וגרמניה, החתומות על הסכם הגרעין מול איראן קראו לטהרן בשולי עצרת האו"ם בניו יורק הלילה (שלישי) "להסכים למשא ומתן ארוך טווח על תוכנית הגרעין, ועל סוגיות ביטחוניות אזוריות ובכלל זה תוכנית הטילים שלה". מוקדם יותר מסרו בוריס ג'ונסון, עמנואל מקרון ואנגלה מרקל הצהרה משותפת ובה נאמר כי ברור להם שאיראן היא האחראית לתקיפת אתרי קידוח הנפט הסעודיים בשבוע שעבר. "ברור שאיראן נושאת באחריות למתקפה. אין הסבר אחר שמתקבל על הדעת", אמרה קנצלרית גרמניה מרקל.



בתוך כך, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "האירופאים הפרו את מחויבויותיהם לעסקת הגרעין. מדינתנו לא תדון בעסקה חדשה כל עוד המדינות האירופאיות לא יפעלו בהתאם לתנאי העסקה הנוכחית".



כזכור, ביום ראשון הזהירו המורדים החות'ים בתימן דיפלומטים זרים כי איראן מתכננת מתקפה נוספת בסעודיה, בהמשך למתקפה שביצעה במתקני קידוח הנפט והגז בממלכה בשבוע שעבר, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".



על פי הדיווח, ההתקפה האחרונה נכפתה על ידי איראן ולטענת המקורות, המידע באשר לכוונותיה של הרפובליקה האסלאמית הועבר לסעודיה ולארצות הברית.אם אכן תתרחש מתקפה נוספת, הדבר עלול להוביל להגברת המתחים בין ארה"ב לאיראן ולזינוק במחירי הנפט ברחבי העולם. אתמול אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לכתבים בבית הלבן כי הטיל סנקציות חדשות על הבנק המרכזי של איראן בתגובה למתקפה שבכירים בממשל האמריקאי ניכסו כאחריות של הרפובליקה האסלאמית. טראמפ לא העניק פרטים נוספים לגבי העיצומים.



בתוך כך, שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין באותה שיחה עם כתבים אמר כי הבנק המרכזי של טהרן הוא מקור ההכנסה וההון האחרון של איראן. טראמפ הוסיף ואמר כי האופציה הצבאית עודנה מול איראן, וכי מעולם לא ירדה משולחן הדיונים.



במקביל הודיע הפנטגון כי ארצות הברית תפרוס כוחות צבא נוספים בסעודיה ובאיחוד האמירויות בעקבות המתקפה. שר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, אמר כי מדובר בצעד ראשון, וכי הוא אינו פוסל החלטות דומות בהמשך. לדבריו, מדובר בתגובה לפניות מנהיגי סעודיה ואיחוד האמירויות, כחלק מרצונם בחיזוק הביטחון לנוכח איומי איראן. בפנטגון הדגישו כי מדובר בפריסת חיילים הגנתית ומתונה, וכי היא תכלול גם העברת ציוד צבאי נוסף לשתי המדינות. "נפעל כדי להאיץ את מסירת הציוד הצבאי לסעודיה ולאיחוד האמירויות כדי לשפר את יכולתם להתגונן", אמר אספר.



שר החוץ האיראני זריף, התייחס ביום שבת למתקפה הסעודית באזור חודיידה שבתימן, ואמר כי פעולה זאת של ריאד מהווה הוכחה לכך שהמשטר הסעודי לא רואה באיראן כאחראית לתקיפה על מתקני הזיקוק של חברת אראמקו. בציוץ שפרסם זריף, הוא כתב כי "מאז שהמשטר הסעודי האשים את איראן - ללא בסיס - במתקפה על מתקני הנפט שלו, מוזר כי הם בחרו לתקוף דווקא בחודיידה שבתימן, תוך שהם מפירים את הפסקת האש של האו"ם".