מסמכי ארכיון של סוכנות הביון הבריטית MI5, שפורסמו אתמול, חשפו את זהותו של המרגל הבריטי הראשון שפעל לטובת ישראל, זמן קצר לאחר הקמת המדינה, והעביר מסמכים מסווגים לגורמים במודיעין הישראלי.  סיריל הקטור אברהם ווייברו היה קצין בחיל המודיעין הבריטי שהוצב בארץ ישראל בזמן המנדט הבריטי ושימש קצין הביטחון של אזור יפו. בשנת 1943, אחרי שהתגלו אי־סדרים כספיים בהתנהלותו, הוא נאלץ לעזוב את תפקידו ולשוב לבריטניה. לאחר סיום מלחמת העולם השנייה הוא הצטרף לרשות הביון המשותפת, ארגון מודיעין שפעל במסגרת משרד המלחמה הבריטי, ועמד בראש אחד האגפים.



מהמסמכים שנחשפו אתמול עולה כי ב־1950 החלו שירותי הביטחון לחשוד בווייברו, לאחר שהתגלה כי מסמכים מסווגים של שירות ביון החוץ MI6 הודלפו. בעקבות זאת פתחו MI5 במעקב אחרי ווייברו, שתואר כ”בעל מבנה שמנמן”, וכן נערכו ציתותים לטלפון שלו. בחקירה התגלה כי הוא יצר קשר עם שני אנשים שהיו קשורים למודיעין הישראלי ועל כן קבעה סוכנות הביון כי הוא המקור להדלפה והוא פוטר מתפקידו.
 
הארכיון גם פרסם לראשונה קטעים מהודאתו הרשמית של קים פילבי, אחד המרגלים הנודעים של ברה”מ בבריטניה בזמן המלחמה הקרה, ובה סיפר כיצד גויס לעבוד עם הביון הסובייטי בשנות השלושים של המאה הקודמת.
 

חברו הקרוב, קצין הביון ניקולס אליוט, נשלח לפגוש אותו בביירות בינואר 1965, אחרי שעלה החשד שפילבי, לשעבר ראש שלוחת ה־MI6 בוושינגטון, הוא חפרפרת סובייטית. בשיחה הודה פילבי כי גויס בשנת 1934 במפגש בריג'נט פארק שבלונדון וכי הפגישות התקיימו תמיד במקום פתוח בפאתי לונדון.
 
פילבי, שערק לברה”מ זמן קצר לאחר השיחה עם אליוט, ציין כי אף אחד מהגורמים הסובייטיים “מעולם לא ניסה לגרום לי לקבל את הקו המפלגתי במלואו. כל מה שהם רצו זה את הציות שלי להנחיות ברמה הטכנית”, אמר. “בקיצור, הצטרפתי למודיעין הסובייטי כמו שהצטרפתי לצבא”.