אחת הדרישות המרכזיות של הרשימה המשותפת מכחול לבן, כתנאי להמלצתה על בני גנץ לראשות הממשלה, היא מיגור האלימות הפנימית במגזר הערבי על ידי איסוף הנשק מהציבור, ביצוע מבצעים נרחבים נגד ארגוני הפשע במגזר והקמת צוות בין־משרדי למאבק בפשיעה הגואה. הדרישה הלגיטימית הזו של הרשימה המשותפת חייבת להיות היום דרישה של כל מפלגה בישראל.
 
הפשע המשתולל במגזר הערבי, כפי שבא לידי ביטוי גם בימים האחרונים, מהלך אימים לא רק על ואדי ערה, המשולש, נצרת וכו'. זה רק עניין של זמן עד שטרור כנופיות הפשע במגזר יגלוש ליישובים היהודיים, שהרי מאז ומתמיד היו שיתופי פעולה, לצד מאבקי כוח, בין הפשע המאורגן בישראל לכנופיות במגזר. בימים טרופים אלה, אין יום ללא אירועים פליליים עם קורבנות במגזר הערבי. 67 קורבנות של הטרור הזה נמנו מאז תחילת 2019. כמויות הנשק והאירועים הפליליים הפכו לבעיה מטרידה, שאם לא תזכה לטיפול שורש מיידי, תהפוך מהר מאוד לאיום ממשי על כל אזרח במדינת ישראל. מי שיזדמן בימים אלה ליישובי ואדי ערה, המשולש והגליל, ישמע מהמקומיים סיפורי זוועה על סבלם היומיומי. לרגע קשה להאמין שכל זה מתרחש במדינת ישראל של 2019: כנופיות שמטילות את חיתתן באמצעות איומים, ירי ללא הבחנה, השלכת רימונים, הצתות וגביית דמי חסות. 
 
חוסר האונים של משטרת ישראל מול התופעה המסוכנת הזו מותיר תחושה קשה. לא מעטים בינינו גורסים שרצח על רקע חילול כבוד המשפחה הוא חלק מאורח חייהם של בני דודינו, כך שלמעשה זו יותר בעייתם מאשר בעייתנו. אך אין ספק שאילו תופעות כאלה היו מתרחשות ביישובים יהודיים, התגובות להן היו שונות. במדינה נורמלית היו מכריזים במציאות כזו על מצב חירום לאומי. באין ממשלה, כשהכל נדחק הצדה ואין מי שייקח כאן אחריות ויפעל כפי שרצוי וצפוי, התופעה הזו רק מחריפה.
 

זה המקום גם להפנות אצבע מאשימה לעבר חברי הכנסת הערבים, לעבר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל ולעברם של ראשי הערים, המועצות, הכפרים והמטיפים במסגדים ולשאול: מה עשיתם אתם למיגור התופעה? במקום להקים משמר אזרחי מקומי, לעודד את צעירי המגזר להתנדב, להצטרף למשטרת ישראל ובמקביל לדרוש את עיבוי כוחות המשטרה במגזר, תוך שיתוף פעולה עם המשטרה באיתור הנשק הרב במגזר, הם לא הפסיקו להלין על המשטרה ועל הממשלה. ההכרזה של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, על הרצון שלהם להצטרף לקואליציה של מרכז־שמאל ולהיות חלק מהמרקם החברתי של מדינת ישראל היא נקודת מפנה מבורכת, אבל על מנת להשלים את ההצהרה ההיסטורית הזו, עודה צריך להוסיף קול קורא לכל צעירה וצעיר ערבים במגזר להתנדב ולהצטרף למשטרת ישראל כדי להתמודד עם נגע האלימות במגזר.