עשרת אלפים עובדים בענף התקשורת פוטרו מאז הוביל שר התקשורת לשעבר משה כחלון את הרפורמה בשוק הסלולר. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "מעריב". מספר העובדים המפוטרים הללו שווה לכמחצית כוח האדם שהועסק בשוק התקשורת ערב מהפכת התעריפים של כחלון. המחירים אומנם צנחו בעשרות אחוזים, אבל העובדים, ובעקיפין גם הלקוחות, שילמו על כך מחיר. כחלון כבר אמר בכמה הזדמנויות בעת שכיהן בתפקידו כשר האוצר שאין בכוונתו להתערב בנעשה בשוק.



הפיטורים הגדולים ביותר התאפשרו עוד לפני שהחלו העובדים להתאגד, ולכן התהליך היה פשוט באופן יחסי. את מהלך הפיטורים הובילה חברת פרטנר, שצמצמה את כוח האדם בכ־3,500 עובדים. בסלקום פוטרו כ־2,500 עובדים ובפלאפון כ־1,500. בימים האחרונים בוחנים בסלקום ובפלאפון צמצום נוסף, של יותר מ־1,000 עובדים (500 בסלקום ו־550 בפלאפון). יתר 1,500 המפוטרים הגיעו מחברות נוספות הפעילות בענף התקשורת כמו בזק (פרישה מוקדמת של עובדים), הוט ועוד.



הצמצומים בכוח האדם נעשו באמצעות סגירת מחלקות שונות, מיזוג עם חברות־בנות וצמצום אגפים. המחלקות העיקריות שנפגעו מכך הם יחידות השירות המספקות את הטיפול הטלפוני ללקוחות, מה שהוביל לפגיעה מיידית ברמת השירות. חברות חדשות שנכנסו לענף כמו גולן טלקום או We4G אומנם גייסו עובדים חדשים אולם מאחר שזהו שירות דיגיטלי, מדובר במאות בודדות בלבד.



מי שלחץ על הוצאה לפועל של תוכנית ההבראה בסלקום היה הדירקטוריון בראשות עמי אראל. עם פרסום פרטי התוכנית, פנה אתמול מנכ"ל סלקום ניר שטרן במסר ישיר לעובדים ובו הסביר את הצורך בהבראת החברה ובפיטורי 500 העובדים. אלא שמסר זה הועבר ארבעה חודשים בלבד לאחר שדרש את פיטוריהם של 250 עובדים. אולם הוועד, בראשות מיה יניב, מנע את המהלך בכך שנתן את הסכמתו להמרת חלק מתוספות השכר לאופציה.



שטרן הסביר: "סלקום היא מובילת שוק, אך יש צורך בשינוי גדול. מטרת־העל של המהלכים היא להשיב את סלקום לרווחיות ויציבות פיננסית. לצערי הרב, חלק בתוכנית יכלול פיטורי עובדים. זוהי תוכנית קשה וכואבת שמטרתה היא להשיב את סלקום לחוף מבטחים". התוכנית גם כוללת גיוס של 400 מיליון שקל בידי בעלי המניות, הקטנה של 450 מיליון שקל בהיקף ההשקעות וצמצום הוצאות של 150 מיליון שקל בשנה.



ההודעה הפתיעה את העובדים, והם פתחו אתמול בעיצומים ועדיין לא ברור מתי ישובו לעבודה. יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד הורה לוועד עובדי סלקום ולעובדי החברה לנקוט צעדים ארגוניים. לדברי בר־דוד, "התנהגותו הברוטלית וחסרת הרגש של מנכ"ל סלקום ניר שטרן כלפי עובדי החברה ופעולותיו החד־צדדיות ייענו בידי ההסתדרות וארגון עובדי סלקום ביד קשה".



בהמשך הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בסלקום בעקבות הפיטורים הצפויים בחברה, ובר־דוד מסר: "ניתן לעובדי סלקום גיבוי מלא במאבק על ביטחונם התעסוקתי ולא נשב בחיבוק ידיים. חוסר הרגישות שמפגינה הנהלת סלקום הוא לא פחות ממקומם - בישראל בשנת 2019 לא נשלים עם התנהגות כזו".


גיל דטנר, אנליסט תקשורת בלאומי שוקי הון התייחס לתוכנית ההבראה של סלקום: "התוכנית כוללת התייעלות עמוקה בכוח האדם, גיוס הון, שיפור התזרים ממכירות ציוד והפחתת רמת החוב. המהלך של סלקום נכון ונחוץ, אך השאלה היא מה תהיה ההשפעה על שוק הסלולר", הסביר והוסיף: "ההסתברות הכי גבוהה היא שרשות התחרות תאשר מיזוג בין שתי חברות גדולות אם שחקן גדול ייקלע לקשיים פיננסיים".



חזית פיטורים נוספת בשוק מגיעה מכיוון פלאפון: אתמול נודע שהחברה רוצה לקצץ 550 מתוך 2,300 העובדים - יותר מרבע. זהו מהלך מפתיע שכן פלאפון, בניגוד לחברות הסלולר האחרות ובראשן סלקום, יציבה מבחינה פיננסית. החברה גם העמידה לרשות החברה־האם בזק הלוואה של 184 מיליון שקל.


יו"ר ועד העובדים בפלאפון יחיאל שמן מסר ל"מעריב": "פלאפון היא החברה היציבה ביותר בשוק התקשורת. שכרנו את שירותי הכלכלן ירון זליכה, שאמר שלפלאפון יש אורך נשימה ויכולת כלכלית בהשוואה לחברות האחרות כי אין לה חובות. הנהלת בזק, בראשות המנהל רן גוראון, מוציאה אל הפועל צעדים חד־צדדיים המנוגדים להסכם הקיבוצי".



לדברי יו"ר הוועד: "לא מדובר על שיתופי פעולה, אלא על סינרגיה מוחלטת וניהול משותף עם בזק, ולכך לא נסכים. נכון ששוק הסלולר נתון בקשיים, ואנחנו מוכנים להירתם לצמצום בהוצאות, אבל כיום אנחנו חברה יעילה ולא נסכים לצעדים חד־צדדיים. מנכ"ל החברה מרוויח יותר מ־3 מיליון שקל בשנה וכמעט ולא מגיע אלינו".