נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הטיל את המנדט על הרכבת הממשלה על ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו אמש, לאחר שלדבריו הניסיונות להקמת ממשלת אחדות נכשלו. בעוד צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול-לבן צפויים להיפגש שוב מחר, התראיין שר התיירות וראש צוות המשא ומתן מטעם הליכוד, חבר הכנסת יריב לוין לתוכנית "דקלסגל" ב"כאן ב'", ואמר כי הליכוד מוכן לנהל עם כחול-לבן משא ומתן על מתווה הנבצרות שהציג הנשיא ריבלין.



לוין ציין כי "זה תלוי בעיקר בהם, מצדנו זה מפגש רציני מאוד. אני רציתי כבר אתמול פגישה שנייה. זימנתי ישיבה להיום בבוקר והם אמרו שהם לא יכולים. אני


מקווה שזה יקרה מחר. אני במקרה הזה מייצג לא רק את הליכוד אלא את כל 55 חברי הכנסת של מפלגות הימין שסיכמו שילכו ביחד לממשלה הבאה".



לדבריו, התכלית של כחול לבן הייתה לנסות לפורר את האחדות במחנה הימין. "אנו כמובן לא נאפשר את זה. התחייבנו ללכת עם כל השותפות שלנו. אין לנו רוב בלי השותפים בימין וכך נעשה".



עוד אמר לוין, כי "הנשיא ריבלין הציע פתרון ראוי של ממשלה פריטטית", ולדבריו, "הרעיון מאוד פשוט. כל גוש יקבל מספר שרים שווה בין אם כחול לבן תבוא לבד או בין אם היא תבוא עם שותפותיה. אנחנו מסכימים להצעה. המשמעות היא ככל הנראה שלכחול לבן יהיו יותר שרים מאשר לליכוד".



"את מספר השרים נצטרך לסכם אבל אמרנו שההצעה של נשיא המדינה היא נכונה ומהווה וויתור גדול משרינו", אמר השר. "אנחנו מוכנים, כי אנו באמת רוצים את ממשלת האחדות. אנחנו מוכנים שיהיה שוויון כזה גם בקבינט וגם בכל ועדות השרים. רצינו להרכיב ממשלת ימין אבל אין לנו אפשרות ולכן זו הדרך היחידה להרכיב ממשלה".



נתניהו, ריבלין וגנץ. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו, ריבלין וגנץ. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ



על מתווה הנבצרות שהציג אמש הנשיא ריבלין אמר לוין: "אנו באופן מפורש מוכנים ורוצים לנהל משא ומתן על בסיס קווי המתאר שהציג הנשיא. בעקרון הכיוון נכון, אבל מבחינתנו זה בסיס למשא ומתן. אנחנו מבינים שאם אנו רוצים ללכת לממשלת אחדות עם כחול לבן, נתניהו לא יהיה ראש ממשלה לאורך כל התקופה. האופציה הזאת הרבה יותר טובה מבחירות בפעם השלישית".



"האלטרנטיבה היחידה שיש לכחול לבן היא הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת של תומכי טרור שמקבלים הוראות מאבו מאזן", אמר לוין. "האחריות מחייבת שנשב ברצינות. מאחר לא הגישה שלנו ולא הגישה שלהם קיבלה את הרוב הדרוש, צריך לשבת ולהגיע לעמק השווה בחדר המשא ומתן וכל אחד יציג את עמדותיו. בשורה התחתונה הבנו שאין לנו ממשלת ימין ואנו מוכנים ללכת לפשרות כמו רוטציה ואימוץ המתווה שהציע הנשיא. תבוא כחול לבן ותציג את הדברים החשובים והמרכזיים מבחינתה וננסה להגיע להבנות. הגיע הזמן לשים את כל הפסילות בצד. אם יהיה רצון טוב זה אפשרי. אין ברירה אחרת אלא אם בכחול לבן סבורים שבבחירות נוספות יגיעו לתוצאה וטובה יותר מבחינתם. לא ברור שנצליח אבל צריך לשבת בלב נקי ולנסות".

ראש הממשלה אמר שאין טעם לסחוב את הזמן. אם באמת יש רצון אפשר לסכם את הדברים  במהירות כי קווי המתאר והסוגיות ברורים ולא רבים. אם יתברר שאין רצון אמיתי למשא ומתן אנחנו לא נהיה שותפים לדבר הזה. אנחנו רוצים לקצר את הזמנים ולצאת מהפלונטר. אם אין ברירה ויגזרו עלינו בחירות נוספות -  עדיף שזה יקרה מהר".