האשמת הקורבן: נשיא פולין, אנדז'יי דודה, טען בפני מנהיגי הקהילה היהודית בארצות הברית כי ישראל היא האשמה בעלייה באירועים האנטישמיים במדינתו וזאת בעקבות התבטאויות "אנטי פולניות" של בכירים במדינה, כך מדווח הבוקר (שישי) אתר החדשות היהודי-אמריקאי הג'ואיש אינסיידר. על פי הדיווח, הנשיא שוחח עם המנהיגים היהודיים במהלך ביקורו בארצות הברית במסגרת העצרת הכללית של האו"ם, והצביע על מספר התבטאויות שלטענתו גרמו לשנאת יהודים בפולין.

בין השאר, ייחס דודה את העלייה באנטישמיות בהתנגדות הישראלית לחוק השואה, וציין את התבטאותו של שר החוץ ישראל כ"ץ מלפני כשנה שאמר תוך שהוא מצטט את ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר, כי "הפולנים יונקים אנטישמיות משדי אמותיהם". לטענתו ההתבטאות הזו הייתה משפילה, והוא אמר כי בפולין קראו לו שלא לבקר בישראל עד להתנצלות ישראלית רשמית על אמירה זו. ח"כ יאיר לפיד הגיב לאמירה ואמר כי "לא מר דודה, ישראל לא אחראית לתקריות האנטישמיות בפולין, מי שאחראים הם פולנים אנטישמים. כמו אלה שסייעו לרצח היהודים בשואה לפני שבעים שנה".


הדברים באו, כאמור, על רקע משבר חוק השואה בין ישראל לפולין, שעוסק באשמה הפולנית לרצח יהודי המדינה במהלך הכיבוש הנאצי בין השנים 39'-45'. בעוד פולין טעונת כי האשם על השואה מוטל על כתפי גרמניה בלבד וכי פולין עצמה הייתה מדינה תחת כיבוש במהלך אותן השנים, ישראל מצביעה על משתפי פעולה פולנים רבים, שלפעמים אף הקדימו את הגרמנים בטבח יהדות פולין.

החוק הפולני, שאסר על שימוש במילים כגון "מחנות השמדה פולנים" או על קישור פולין לשואה, יצר משבר בין המדינות, בעקבות התנגדות של חוקרים ישראלים לנוסח הדרקוני שלו, עם זאת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הצהרה משותפת עם ממשלת פולין, בה הוא התייחס לפעולות משתפי פעולה עם גרמניה הנאצית, אך טען כי מעשיהם לא קשורים לפולין, ואף התייחס לסבל הפולני באותה תקופה. יד ושם ביקר את ההצהרה המשותפת, ששלטענתם "מגבה נרטיב שהופרך במחקרים שלפיו ממשלתת פולין בגולה וזרועותיה פעלו למנוע את השמדת יהודי פולין", וציינו כי גם הממשלה הגולה וגם זרועותיה לא פעלו באופן נחרץ לסייע ליהודי פולין, וחלק מהמחתרות הפולניות אף רדפו יהודים במהלך אותה התקופה.