ארגוני הגנת הסביבה הגדולים בארץ יצאו היום (שישי) במחאה על אדישות הממשלה למשבר האקלים העולמי, בהשתתפות מאות ישראלים שחברו לתנועות המחאה המתרחשות בכל העולם. המחאה מתקיימת בתל אביב, והיא למעשה אחת מ-238 ערים בעולם בהן נערכות צעדות האקלים. 



הצעדה בתל אביב מתקיימת שבוע לאחר שביתת התלמידים הסמלית של תנועת הנוער העולמית "מוחים למען המחר", שהקימה הנערה בת ה-16, פעילת מאבק האקלים, גרטה טונברג, אשר הקיפה מדינות רבות בעולם לפני שבוע. אל המצעד הבוקר בתל אביב הצטרפה תנועת "המרד בהכחדה", בדרישה מהממשלה להכריז על מצב חירום אקלימי. 



כאמור, בשבוע שעבר התקיימו ברחבי העולם הפגנות של מיליוני איש בדרישה לנקוט באמצעים מידיים על מנת לפתור את משבר האקלים, אך בישראל הנושא צוין בצניעות. בתנועת "המרד בהכחדה ישראל" מציינים כי למרות השאננות, משבר האקלים צפוי לפגוע בישראל באופן קשה במיוחד



לפי הנתונים, ממוצע עליית הטמפרטורות צפוי להיות כפול, דבר שצפוי לגרום לבצורות ולמחסור חמור במים. כמו כן, אי יציבות אזורית צפויה להחמיר בגלל הפיכה של אזורים שלמים לבלתי מתאימים למחייה של בני אדם. גלי פליטים צפויים להציף את האזור בחיפוש אחר מים ומזון. 



בין מארגני צעדת האקלים בתל אביב היום כל ארגוני הסביבה הגדולים בישראל, בהם: מגמה ירוקה, גרינפיס ישראל, החברה להגנת הטבע, צלול, שומרי הבית, אקופיס, חיים וסביבה והזרוע הישראלית של תנועת הנוער העולמית "מוחים למען העתיד". 



המארגנים מוסיפים כי "לא ברורה ההתעלמות המוחלטת של מקבלי ההחלטות מדחיפות העניין וחומרתו. דרישותינו הן - אמרו את האמת. על הממשלה להגיד לציבור את האמת על משבר האקלים ולהכריז על מצב חירום אקלימי. יש להפחית את פליטות המזהמים לאפס ולעבור ל-100% אנרגיה מתחדשת עד 2025". 



אורי נחמני, רכזת תכניות מנהיגות במגמה ירוקה: "אנחנו מצטרפים היום למחאה העולמית כדי לעצור את משבר האקלים. ובאים בדרישה ברורה מהממשלה להכריז על מצב חירום אקלימי, לפעול בהתאם לדוחות ה-IPCC  (הפאנל הבין-ממשלתי של האו"ם) שקובעים כי נשארו לנו 10 שנים ואנחנו חייבים לפעול עכשיו. רגע לפני ראש השנה באו המוני ילדים מבתי ספר ומתנועות נוער, פעילי סביבה ופעילי חברה כדי להגיד דבר אחד – אנחנו חייבים להציל את העתיד שלנו."



טונברג נואמת בוועידת האקלים באו"ם. צילום: רויטרס


ניו יורק אישרה למיליון תלמידים להיעדר מבתי הספר כדי שילכו להפגנה

בשבוע שעבר הודיעה ניו יורק לתלמידי העיר כי הם רשאים להיעדר מבתי הספר ללא עונשים או השלכות אחרות, זאת על מנת שיוכלו להצטרף למחאות בנושא שינויי האקלים, שהתקיימו ביום שישי בשבוע שעבר ברחבי העולם. גרטה טונברג, הפעילה בת ה-16, נאמה השבוע בוועידת האקלים של האו"ם, שם חלף על פניה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. כשנשאלה בראיון אם היתה רוצה לשוחח איתו ענתה "זה בזבוז זמן כי לא הייתי רוצה לשכנע מישהו שבלאו הכי לא יקשיב לי".



הנשיא התייחס לטונברג בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "היא נראית כמו בחורה צעירה ושמחה מאד, המצפה לעתיד מזהיר ונפלא. כל כך משמח לראות".