תראו אותה, עוד לא התחילה וכבר מעוררת מבוכה, עוד לא ממש הגיעה וכבר עושה בעיות. למי אני מתכוון? לשנה החדשה! זו שכולנו חוגגים לכבודה ומקווים שהיא באה עלינו לטובה ולברכה. שהרי לפני שבכלל נאפשר לה להוכיח את עצמה, עלינו לדעת איך בדיוק קוראים לה, מהו שמה. ופה מתחילה הבעיה.



לוח השנה היהודי מציין את השנים, ומעניק להן את שמותן, באותיות עבריות, לפי ערכן המספרי המציין את מספר השנים שחלפו מאז בריאת העולם. השנה החולפת הייתה שנת תשע”ט, או ליתר דיוק שנת התשע”ט, ובתרגום האותיות לערכם המספרי, הייתה זו שנת 5779 לבריאה. מכאן שהשנה הבאה היא השנה ה-5780, ובדיוק כאן מתעוררת השאלה, איך כותבים את זה באותיות? תש”פ? בפ’ דגושה או בפ’ רפה? ואולי בכלל תש”ף בפ’ סופית? אתם יודעים מה, עזבו רגע איך כותבים את זה, השאלה הגדולה היא איך בדיוק אומרים את זה, איך מבטאים את ההגייה המוזרה הזו?



למזלנו האקדמיה ללשון העברית נתנה את דעתה והכריעה בסוגיה הסבוכה, אבל אני די בטוח שאת רובכם זה ממש לא מטריד. מה זה כבר משנה, אתם חושבים, ממילא אנחנו מנהלים את חיינו, ומחשבים את שנת המס, חוזי השכירות ודגמי הרכב, לפי השנה הלועזית הפשוטה והקלה, 2019 וזהו. קל ונוח לחישוב ופשוט לזכור.



אני חושב שערב ראש השנה הוא הזדמנות מצוינת להזכיר לעצמנו, שבעצם אין לנו שום סיבה להתבייש בלוח השנה היהודי, הייחודי והמקורי שלנו, ובפרט בהתחשב בחלופות. ואני לא מתכוון רק ללוח השנה הסיני, שלפיו אנחנו בכלל בעיצומה של שנת העכברוש... אלא גם לוח השנה שהפך להיות הנפוץ והמקובל בעולם, אם תחשבו עליו לרגע תגלו שזה ממש מגוחך. שנת 2019 – למה בדיוק? ללידתו של איזה בחורצ’יק בעל ייחוס מפוקפק? לידיעתכם, לא זו בלבד שמדובר בתאריך משוער, אלא ששיטת הספירה הזו החלה רק 700 שנה לאחר המאורע המרעיש, ומאז ועד היום הספירה הזו כבר השתנתה והתעדכנה כמה וכמה פעמים לפי גחמות שונות ומשונות.



כך שלהגיד 2019 זה מדעי ומדויק בדיוק כמו לומר שנת הקוף או החתול. להגיד שנת התש”ף, לעומת זאת, זו אמירה המייצגת לא רק את ערכי האמונה היהודית בבריאת העולם, אלא גם מבטאת מסורת היסטורית שלמה, עקבית ויציבה. ובעיקר זהות יהודית אמיצה וגאה במורשתה.



הרבי מליובאוויטש נהג למצוא רמזים ומסרים בראשי התיבות של כל שנה ושנה, כמו תש”ם - תהיה שנת משיח, תש”ן – תהיה שנת נסים, ועוד. אני לא יודע מהו המסר המסתתר בראשי התיבות של תש”ף. אולי תהיה שנה פיצוץ, במובן הטוב של המילה כמובן. או אולי תהיה שנה פוריה או פעילה. כך או כך, תסכימו איתי שעם שם כזה קצר וחמוד - תש”ף, השנה הבאה חייבת להיות שנה טובה, מה זה טובה? ממש מתוקה.



הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" בת"א