"זה תלוי רק בארה"ב": קוריאה הצפונית האשימה הערב (שני) את ארצות הברית בכישלון חידוש המגעים בין המדינות, יותר משנה לאחר פגישתו הראשונה של הנשיא דונלד טראמפ עם מנהיג המדינה, קים ג'ונג און. קוריאה הצפונית אמרה החודש כי בכוונתה לחדש את שיחות המשא ומתן עם וושינגטון כבר בחודש ספטמבר, אך בתנאי שממשל טראמפ יגיע ב"גישה חדשה".



שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו אמר בשבוע שעבר כי הפגישות שתוכננו לחודש ספטמבר שמסתיים היום - היו בלתי אפשריות. למרות זאת, הוסיף שר החוץ האמריקאי כי בוושינגטון ישנה כוונה להמשיך את השיחות וכי הן חשובות, לדבריו. בנאום בעצרת האו"ם המרכזית, נציג קוריאה הצפונית קים סונג אמר כי הגיע הזמן שוושינגטון תראה את נכונותה לשוב לשיחות.



בהנחה שלארצות הברית היה די זמן למצוא שיטת חישוב שהיא יכולה לשתף עימנו, הבענו רצון לשבת לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית ולדון ברעיונות לפיתרון הבעיות שהגשנו עד כה", הוסיף עוד סונג בנאומו.

ביום האחרון של הכינוס השנתי של מנהיגי העולם באו"ם, סונג קרא להחלה מלאה של הצהרתם המשותפת של טראמפ ואון מסינגפור ביוני של השנה שעברה. השניים הסכימו אז לבסס מערכת יחסים חדשה בין המדינות, ולפעול בעבודה משותפת לקראת פירוקה מנשק גרעיני של חצי האי הקוריאני. "זה כבר יותר משנה", אמר סונג, "שהיחסים בין הרפובליקה העממית של קוריאה הצפונית וארצות הברית עוברים כברת דרך משמעותית, והמצב בחצי האי הקוריאני אינו מתוח כבעבר".


"זה תלוי בארצות הברית באם המו"מ בין המדינות יהפוך לחלון הזדמנויות או שמא יהיה להחרפת המשבר", הוסיף. יועצו לשעבר של הנשיא טראמפ לענייני ביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שפוטר לפני מספר שבועות, שהתנגד למגעים בין ממשל טראמפ לקוריאה הצפונית אמר בנאום במרכז ללימודי אסטרטגיה בינלאומית בוושינגטון היום כי זה ברור שלקוריאה הצפונית אין שום כוונה להיפטר מנשקה הגרעיני באופן וולנטרי, וכי היא קוצרת את פירות ההמתנה הממושכת והקיפאון המדיני.

ג'ון בולטון. צילום: רויטרס


לעומת זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס בקצרה לנושא קוריאה הצפונית בנאומו בעצרת האו"ם בשבוע שעבר, וסיפר ל-193 חברות המליאה כי הוא עשה "מאמץ דיפלומטי בולט" בנושא שיקום היחסים עם מנהיגה של הרפובליקה העממית. "אמרתי לקים ג'ונג און במה אני מאמין באמת, שכמו איראן, מדינתו מלאה בכמויות עצומות של פוטנציאל לא ממומש, אך לשם כך על קוריאה הצפונית לפרוק את נשקה הגרעיני", דברי טראמפ.

במהלך נאומו הזכור של טראמפ בעצרת האו"ם ב-2017, הוא איים למחוק את קוריאה הצפונית, אך מאז פגישתו ביוני האחרון עם און, ושתי הפגישות שקרו לאחר מכן במהלך השנה שעברה, ומאמציו להביא לפירוקה מנשק גרעיני, הוא נסוג מאמירות מסוג זה.