נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני אישרו מסמך עקרונות בן ארבעה סעיפים שהתווה על ידי הנשיא הצרפתי, כך פורסם הערב (שלישי) באתר פוליטיקו. על פי הדיווח, המסתמך על גורמים בצרפת, מדובר בעקרונות לחידוש המשא ומתן בין המדינות. המסמך המדובר הוא תוצר של כמה ימי שיחות שקיים מקרון בשולי עצרת האו"ם, במטרה לנטרל את המתח בין טהרן לוושינגטון. 
על פי המסמך,טהרן תסכים שלא לרכוש נשק גרעיני ולעמוד במלוא ההתחייבויות וההגבלות השונות בתחום הגרעין, ובתמורה יתקיים משא ומתן על מסגרת ארוכת טווח לפעילות הגרעינית של טהרן. בנוסף: "טהרן תימנע מתוקפנות ותפעל בדרכי שלום וכבוד באזור, באמצעות משא ומתן". מדובר בניסוח תואם את דבריו של טראמפ בפני עצרת האו"ם בשבוע שעבר.
כחלק מהתוכנית, ארצות הברית תסכים "להסיר את כל הסנקציות שהוטלו על המדינה מאז 2017" ו"לאיראן תהיה יכולת מלאה לייצא את הנפט ולהשתמש באופן חופשי בהכנסות שלה". גורם צרפתי אמר לפוליטיקו כי "היה ברור לכולם שהמשא ומתן בתחום האזורי יכלול את התוכנית הבליסטית שלהם". למעשה, מדובר במסמך שנועד לאפשר לכל הצדדים להרגיש שהם יצאו עם ידם על העליונה במקרה הזה.

עמנואל מקרון. צילום: רויטרס

על פי הדיווחים, הסיבה לקריסת עקרונות המסמ היא התעקשותו של רוחאני שטראמפ יכריז על הסרת הסנקציות בטרם פגישתם. לדברי בכירים בצרפת, העמדה שיקפה את הקשיים מבית עמם רוחאני מתמודד, שכן גורמים במדינתו מתנגדים לכל שיחה עם ארצות הברית ועם הפגנת אמון כלשהי כלפי טראמפ, לאחר שזה יצא מההסכם. רוחאני אף הצהיר לפני כינוס האו"ם כי על טהרן לא לדבר עם ארצות הברית, לפני שיחזרו להסכם הגרעין מ-2015.
כזכור, ביום שישי רוחאני אמר כי ארצות הברית הציעה לטהרן כי בתמורה להתחלת השיחות עימה, היא תסיר את הסנקציות הכלכליות שהטילה על איראן. הדברים נאמרו עם חזרתו לאיראן, לאחר שנאם בעצרת האו"ם בניו יורק, כך נכתב באתר הרשמי שלו. "קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון שהו בניו יורק והתעקשו שפגישה כזו תתקיים. הם אמרו שהאמריקאים יבטלו את הסנקציות לחלוטין", טען, "היה דיון בנושא איזה סנקציות יוסרו, והם אמרו במפורש שכל הסנקציות שהוטלו - יבוטלו לחלוטין".
הוא הוסיף: "הדברים הללו לא קרו בדרכים המקובלות, אלא באווירה הרעילה של סנקציות והטלת לחץ רב". רוחאני הסביר כי "גם אם אנחנו רוצים לנהל משא ומתן עם האמריקאים בכמה מסגרות שונות, איש לא יכול לחזות מה יקרה בסוף". טראמפ הכחיש את הדברים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "איראן רצתה שאסיר את הסנקציות בתמורה לפגישה, כמובן שסירבתי לכך".