לאחר כ-11 שעות בהם עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שטחו את טיעוניהם בפני היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ובכירי הפרקליטות, הסתיים הערב (רביעי) יומו הראשון של השימוע שנערך לראש הממשלה. הצדדים אמורים להתכנס שוב מחר בשעות הצהריים כדי להמשיך ולדון בתיק 4000, אליו מוקדשים היומיים הראשונים של השימוע. בשבוע הבא ידונו היועמ"ש ועורכי דינו של נתניהו בתיקי 1000 ו-2000.

במהלך השימוע, כפי שדווח בחדשות 13, אמרו עורכי דינו של רה"מ כי "נניח שהוא קיבל סיקור חיובי (מה שלא נכון) - לא הייתה לו כוונה או מודעות לכך. הוא לא עבר עבירה. אי אפשר ללכת במנהרת הזמן אחורה 5 שנים ולהגיד שעבר עבירה תקדימית".

בכאן 11 דווח כי פרקליטיו של רה"מ ביקשו לתת ליועמ"ש השלמת שימוע בכתב. מנדלבליט צפוי לקבל את ההשלמה, בתנאי שתינתן בימים הקרובים. בנוסף מנסים הפרקליטים לשכנע את היועץ לתת השלמות חקירה - שצפויות להימשך זמן רב. עו״ד יוסי אשכנזי מסר ל-'מעריב' לאחר השימוע: "הצגנו טענות שסותרות את הטענות כלפיי ראש הממשלה בתיק 4000 היועמ״ש הקשיב לנו הצגנו דברים באור חדש". 

במהלך השימוע טענו פרקליטי נתניהו כי לא היו כלל הטבות מאתר וואלה, וכי הכל ניתן בהתאם לעמדת גורמי מקצוע. עוד טענו עורכי הדין כי נתניהו כלל לא ידע על בקשות רבות מצד רעייתו ובנו בדבר סיקור חיובי באתר וכי הוא עצמו פנה למו"לים רבים ולא רק לאלוביץ' ואין בכך כל פסול. בתחילת השימוע נשא הפרקליט רם כספי, שהצטרף בתור יועץ לצוות ההגנה לפני כמה שבועות נאום פתיחה. הוא טען כי אין זה נכון שהמערכת המשפטית תתערב ביחסי ראש הממשלה ומוציאים לאור.
 
עו"ד עמית חדד אמר לפני הדיון כי "נציג את הראיות שכולם מכירים וגם ראיות חדשות. אנחנו בטוחים שכשנסיים להציג את הדברים שלנו לא יהיה מנוס מלסגור את התיק. אנחנו מאמינים בהליך השימוע, אנחנו לא מדברים על עסקה. אנחנו מאמינים שבסופו של יום שלושת התיקים האלו חייבים להיסגר".

עוד לפני שניכנס לדיון שינה כספי את קו ההגנה של ראש הממשלה באשר למתקפות על בכירי אכיפת החוק. "יש לי אמון מוחלט ובלתי מסויג לא רק במערכת המשפט בישראל אלא גם אל העומדים בראש מערכת האכיפה". בצהריים יצא לתקשורת ואמר על צוות הפרקליטות כי "השימוע נמשך ושמעו את הטיעון שלנו. קיבלתי את הרושם שהם באים בלב פתוח ונפש חפצה".

עו"ד עמית חדד. קרדיט: מרק ישראל סלם


לבקשת פרקליטיו של נתניהו יארך השימוע ארבעה ימים ולא יומיים, כפי שנקבע מראש: יומיים (היום ומחר) לתיק 4000 הנחשב לחמור יותר ובו חשוד נתניהו בעבירות שוחד, ויומיים (בימים ראשון ושני הקרובים) לתיקים 1000 (פרשת המתנות) ו־2000 (שיחות נתניהו־מוזס), שבהם חשוד נתניהו במרמה והפרת אמונים.
 
בסביבתו של מנדלבליט מאותתים כי ההחלטות יתקבלו עוד טרם סיום תפקידו של פרקליט המדינה שי ניצן, במהלך חודש דצמבר. בסביבת ראש הממשלה רואים קשר ישיר בין המשפט הפלילי למשפט הציבור, ומקווים שבמהלך השימוע יימחקו או לפחות יצומצמו מאוד החשדות המיוחסים לו באופן שלא יגרום לערעור הלגיטימיות על שלטונו.

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90

 

בנוסף, יפעלו ל"ציפוף השורות" בקרב השרים וחברי הכנסת בימין כדי למנוע "מרד" במקרה שגם לאחר השימוע יישארו סעיפי חשדות חמורים. פרקליטי נתניהו יטענו כי בתיק 4000 כל הפעולות נעשו באישור ובהנחיית גורמי המקצוע ולא היו יחסי "תן וקח" בינו לבין שאול אלוביץ'. פרקליטי ראש הממשלה ינסו לבטל את סעיף השוחד, או לפחות לשנות אותו לסעיף קל יותר.
 
בפרשת המתנות (תיק 1000) יטען נתניהו כי קיימים יחסי חברות עמוקים בינו לבין איש העסקים ארנון מילצ'ן, וכי מותר לקבל מתנות מחברים, ובכל מקרה, היקף המתנות שקיבל בפועל קטן בהרבה מהמיוחס לו. בפרשת שיחות נתניהו־מוזס (תיק 2000), יטענו פרקליטיו כי השיחות שהוקלטו הן "שיחות סרק", שנועדו לחשוף את רצונותיו של מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס ללא כל כוונה להוציא אל הפועל את העסקה הנרקמת ביניהם, כפי שעולה מההקלטות.
 
סביר להניח שבמהלך השימוע יציגו פרקליטיו של נתניהו טיעונים נוספים וימציאו מסמכים אשר יתמכו בטענותיהם. בפרקליטות קיים רצון עז להוכיח כי למחלוקות ולמאבקים הניטשים בשדה הפוליטי, כמו גם לפלונטר סביב הניסיונות להקים ממשלה בימים אלה, אין כל השפעה על ההליך המשפטי. "נגיע לשימוע בלב פתוח ובנפש חפצה", אומרים בפרקליטות. ובכל זאת, המצב נפיץ מאוד והוכחה לכך ניתן היה לראות אמש: ערב השימוע נערכה לראשונה בפתח תקווה הפגנה מהצד הימני של המפה הפוליטית, סמוך לבית היועץ המשפטי לממשלה, שהוגדרה כ"הפעלת לחץ נגדי" על היועץ, שהפגנות רבות נערכו בסמוך לביתו על ידי הצד השני של המפה הפוליטית.
 
יש לציין כי נתניהו פרסם ביום חמישי האחרון סרטון שבו הוא קורא לשדר את השימוע בשידור חי. "בשבוע הבא ייפתח השימוע בענייני", אמר. "אחרי שלוש שנים של מבול של הדלפות מגמתיות, חלקיות, הגיע הזמן שהציבור ישמע את הכל. גם את הצד שלי, בצורה שלמה ומלאה - ללא מתווכים, ללא צנזורים וללא מעוותים. לכן אני מבקש מהיועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לפתוח את השימוע לשידור חי. זה הדבר הדרוש, וזה מה שעשה השופט מלצר ביחס לדיוני ועדת הבחירות, זה מה שעשה הנשיא ריבלין ביחס לדיונים עם המפלגות, אלה הדברים שנותנים ביטחון לציבור". נתניהו ציין: "למה שהציבור יהיה ניזון מדברים חלקיים? אדרבא, הכל שייצא. לא רק שאין לי מה להסתיר - אני רוצה שהכל יישמע. זאת בקשתי, שידור חי של השימוע, כך נבטיח צדק ואמת".
 
אלא שמנדלבליט דחה על הסף את הבקשה החריגה מאוד. “הבקשה שאותה הצגתם היא חסרת תקדים, ולמעשה נעדרת כל ביסוס משפטי”, כתבו אנשיו לפרקליטי נתניהו. “כמעט היינו אומרים כי הבקשה אינה מכבדת את הליך השימוע שבפניו אנו עומדים ומפחיתה מהחשיבות הרבה שהיועץ המשפטי לממשלה מייחס לו. השימוע לא נועד לשכנע את הציבור, שכן ממילא ההכרעה בדבר הגשת כתב אישום היא החלטה מקצועית, המנותקת מכל סחף ציבורי, לחץ פוליטי או ‘רעשי רקע’ למיניהם. החלטה זו מבוססת אך ורק על הראיות ועל הדין. כך בעניינו של כל אדם, כך גם בעניינו של מרשכם. שום שימוע בעניינו של אף חשוד לא מתקיים מעולם באופן פומבי. לא למותר להזכיר לעניין זה את עקרון השוויון בפני החוק, המחייב גם בתיקי החקירה המדוברים”.