פטירתו ביום שני האחרון של רוני פיטרסון (62), אגדת בלוז ורוק מקומית, הכתה בתדהמה רבים ממעריצי המוזיקה הישראלית, וקולגות שעמם עבד כשלום חנוך, יזהר אשדות, רמי קלינשטיין, דפנה ארמוני ועוד ספדו לו ברשתות החברתיות והתקשו לעכל. “רוני הרגיש בחייו עטוף מאוד, ובמותו התרגשנו מכמות האהבה שהוא קיבל מכולם”, אומרת כעת נילי פיטרסון, אלמנתו ומי שניהלה והפיקה את הופעותיו.



אלא שפטירתו של פיטרסון לוותה בסאגה לא פשוטה. כיוון שפיטרסון לא היה יהודי, נתקלה המשפחה בקשיים למצוא לו מקום ומועד קבורה, שכן האופציות הקיימות לקבורה, שאינן בית עלמין יהודי, עולות עשרות אלפי שקלים. בפוסט שפרסמה שלשום כתבה אלמנתו נילי, בין היתר: "אמן משכמו ומעלה שהעשיר במו ידיו את תרבות המוזיקה פה, שייצג את המדינה בכבוד כל כך גדול כשליח של משרד החוץ... ובגלל שאינו יהודי בילינו שעות אתמול לחפש מקום קבורה הולם שאינו עולה עשרות אלפי שקלים".



"הפוסט עזר בכך שהתקשורת גם הזדעזעה והמון אנשים וחברים טובים נרתמו וניסו לעזור, אנשים שאכפת להם", מסכמת פיטרסון את הסאגה כעת, "אבל עם כל הרצון גם אותם אנשים לא הצליחו לעזור".



בסופו של דבר מי שנרתמה לסייע הייתה יעל חולדאי, רעייתו של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שסייעה בארגון קבורה בבית העלמין הקתולי ביפו. "אני חייבת תודה ענקית מעומקי לבי ליעל שבאמת עזרה, ובזכותה הסתדר שרוני ייקבר בבית הקברות הלטיני־קתולי ביפו", אומרת נילי. מועד הקבורה נקבע להיום (חמישי) בשעה 17:00.



איך הרגשת כשהתקשית למצוא מקום לקבור בו את אהובך?


"מיום שני אני וחברה שלי מנסות למצוא מקום קבורה לרוני. זה הזוי, זה מקומם, זה בלתי נתפס, זה פשוט מעורר בחילה. בא לי להקיא מסיטואציה כזו. רוני השאיר פה מורשת מוזיקלית מדהימה, ובמותו השאיר אולי פתח שיעזור לאנשים אחרים שנפטרים במדינת ישראל, ולא יהודים על פי הדת אך כן לפי הלב, שיימצא להם מקום קבורה הולם והוגן. אני לא מאחלת לאף אחד לעבור את סאגת העינויים שאני נאלצת לעבור מיום שני".



רוני פיטרסון. צילום: רזי לבנת
רוני פיטרסון. צילום: רזי לבנת



עד כמה רוני אהב את ישראל?


“רוני היה יהודי ישראלי הכי ציוני בנשמתו. כשהוא הגיע להופיע עם שלום חנוך, הוא התאהב בישראל והחליט להישאר פה מתוך רצון ובחירה ולא מתוך חובה. הוא היה שר ההסברה של המדינה וגם שליח של ישראל בכל מיני מקומות בעולם שאליהם נשלח מטעם המדינה להציג את הטוב שבישראל. הוא גם הביא את אמני הבלוז הכי גדולים בעולם שבאו לחלוק איתו במות, וכשחזרו למדינותיהם הרעיפו שבחים על מדינת ישראל".



המוזיקה תעיד


פיטרסון נולד בנירנברג שבגרמניה המערבית, בן לאם גרמנייה ולאב אמריקאי. הוא גדל בארצות הברית, ובגיל צעיר החל להתעניין במוזיקה שחורה ובבלוז. ב־1987 חיפש שלום חנוך נגני חיזוק זרים למופע שלו "רק בן אדם". לבסוף נבחרו פיטרסון כגיטריסט ואחיו ריי כבסיסט. מאז היה פיטרסון גיטריסט הליווי הקבוע של שלום חנוך.



ב־1991 היגר פיטרסון רשמית לישראל. בין היתר, עבד עם רמי קלינשטיין, ריטה, יזהר אשדות, דפנה ארמוני, מאיר אריאל, יובל בנאי ומיכה שטרית. פיטרסון, שנפטר בשנתו כתוצאה מדום לב, הותיר אחריו בן מנישואיו הראשונים, אריק, ובת, ניקול, מנישואיו לנילי.



לאורך הקריירה שלו הקליט פיטרסון חמישה אלבומים שכללו את חומריו המקוריים. האחרון שבהם, Rock N’ Roll Warrior, הוקלט לפני שש שנים.


"הוא לא היה גיטריסט, הוא היה יוצר, אמן, פרפורמר ומוזיקאי פנומן שתרם רבות לעיצוב המוזיקה הישראלית, והמוזיקה שלו דיברה יותר טוב מכל מה שאיש יחסי ציבור היה יכול להגיד עליו", אומרת נילי. "לא ייתכן שאדם עם תעודת זהות ישראלית, שהמוזיקה שלו גברה על כל מחלוקת עדתית ודתית, לא יזכה למקום קבורה בגלל שהדת החליטה כך".



רוני ונילי פיטרסון. צילום: פרטי
רוני ונילי פיטרסון. צילום: פרטי



איך קיבלת את הידיעה על מותו?


“זה היה שוק מוחלט. אחרי ערב החג הוא הלך לישון ולא התעורר. זה היה דום לב נשימתי. בימים האחרונים הוא כל כך סבל מכאבי גב, שהלכנו למיון לאבחון בחמישי האחרון. הרופא אמר שהוא צריך לעבור ניתוח ונתן לו כדורים להקל את הכאב. הוא נטל את הכדור לפני השינה, נרדם ולא התעורר".



טביעת החותם


בשנים האחרונות הופיע פיטרסון, לצד הופעותיו עם שלום חנוך, גם עם הרכב הבלוז שלו והעלה מופעי מחווה לאמנים והרכבים כמו פינק פלויד, הביטלס, בי־בי קינג, ג’ון לי הוקר ועוד, ולאחרונה אף העלה מופע מחווה לפסטיבל וודסטוק שחגג יובל. בפסטיבל הפסנתר הקרוב היה אמור פיטרסון להופיע לצד הפסנתרן ונגן הג’אז לאוניד פשטקה. “יש לנו הופעה ב־11 באוקטובר”, אומרת לי נילי בטבעיות ובאינסטינקט של מנהלת, אך אז נאלמת לרגע ומתקנת את עצמה: “כלומר בגלל שהמופע מחווה לוודסטוק כל כך הצליח והיה סולד־אאוט, סגרו לנו הופעה בבארבי”.



המופע יהפוך למחווה לרוני?


“אני לא בראש של זה עכשיו. אני טובה בהפקת הופעות, אבל להפיק הלוויות אני לא יודעת, ואני טובעת כרגע בזה. טביעת חותמו של רוני במוזיקה הישראלית נמצאת בכל כך הרבה אלבומים ושירים, ונעשה הכל כדי להנציח את מורשתו”.



הוא הרגיש מוערך?


“הוא הרגיש עטוף באהבה”.