גם ארה"ב וגם איראן פועלות מתוך חולשה. שתי המדינות משתוקקות בכיליון עיניים לרגע שבו נציגיהן יישבו מסביב לשולחן אחד ויתחילו במשא ומתן ישיר. 
ארה"ב היא אומנם מעצמת־על. אבל הנשיא שלה, דונלד טראמפ, שקוע במצב מביך, מציק ומורט עצבים. גם אם הליכי ההדחה נגדו ייכשלו בהצבעה מכרעת בסנאט, אמצעי התקשורת ידווחו על הדיונים והשימועים הכרוכים בהליכים הללו ויחזקו את תדמיתו של טראמפ כמי שאיננו ראוי לכהונת נשיא המעצמה הגדולה בעולם. 
 
בחודשים הבאים יוצג הנשיא האמריקאי כאדם חלש. לעומת זאת מעמדו של נשיא איראן חסן רוחאני בזירה הפנימית בארצו איתן. לא ידוע על פוליטיקאי איראני המתמודד עמו על כהונת הנשיא. בשהותו בניו יורק לרגל העצרת השנתית של האו"ם קיבל רוחאני תשומת לב כשל מדינאי מכובד. אבל בעוד מעמדו האישי איתן, מדינתו הולכת ונחלשת. ארצו סובלת קשות ונאנקת תחת העול של הסנקציות המתהדקות והולכות עליה. 

המשבר המתמשך בין ארה"ב לאיראן היה הנושא המרכזי בעצרת השנתית של האו"ם שהתקיימה בשבוע שעבר. השאלות שעלו בשיחות הלא פורמליות היו מי משני הצדדים ינצל בתבונה ובעורמה את חולשתו של האחר? מי משני הנשיאים יוכיח עד כמה חולשה יכולה להיות מנוף, מניע ואפילו נכס מדיני לקידום פתרון למשבר?
# # #
נשיא צרפת עמנואל מקרון עשה מאמצים להפגיש בין טראמפ לרוחאני, אך הוא לא הצליח. גם ניסיונו להביא לשיחת טלפון בין השניים כשל. דיפלומטים בכירים מהארצות החתומות על הסכם הגרעין, שתמכו והיו מעורבים במאמצי התיווך של נשיא צרפת, טוענים שסירובו של נשיא איראן היה מעידה והפגנה שגויה של חולשת ארצו. "הייתה לרוחאני שעת כושר מצוינת להיחשף כמדינאי עולמי ולעמוד במרכז הדיפלומטיה הבינלאומית כמי שמקדם פתרון למשבר. אבל הוא נתקף בפחד, נבהל והחמיץ את ההזדמנות", אמר סגן ראש משלחת מערבית בשיחה סגורה עם עיתונאים.
לעומת רוחאני, טראמפ הסכים להניח לשעה קלה את גאוותו. על פי הדיווחים הוא לא רק הביע נכונות לשיחת טלפון עם מקבילו האיראני, אלא אף היה נלהב מכך. הוא הפנים שכדאי להפגין ענווה, גם אם היא תתפרש בעיני יריביו כחולשה, כדי לקדם מהלך מדיני. טראמפ יודע שמשא ומתן עם איראן לצורך עדכון הסכם הגרעין, יהיה הישג עצום מבחינתו ויהפוך את הליכי ההדחה בקונגרס למגוחכים ואת הדמוקרטים למנותקים מהתפתחויות חיוביות בזירה העולמית.
"לפגישה כזאת תהיה חשיפה תקשורתית עצומה, לא רק בארה"ב", מסביר דיפלומט ותיק. "היא תהיה עוגן להצלת טראמפ ותחלץ אותו מהשפעת הליכי ההדחה, ואולי אפילו תאלץ את הדמוקרטים להפסיק אותם". 
דיפלומטים מערביים בניו יורק מדגישים שההליכים המדיניים בין ארה"ב לאיראן "נמשכים במלוא המרץ". ההערכה הרווחת היא שפתיחת משא ומתן ישיר בין המדינות תתקיים בעתיד הקרוב. "זהו עניין לשבועות אחדים, לא רבים", אמר דיפלומט מערבי לעיתונאים. לפי הדיווחים, הוויכוח בין הצדדים המעורבים הוא על דרג הבכירים שישתתפו בשיחות וינהלו את שלביו הראשונים. ארה"ב מבקשת מושב פתיחה בהשתתפות הנשיאים, האיראנים דוחפים לדרג של שרי חוץ, ורק בהמשך, אם המשא ומתן יעלה על מסלול מעשי, הם יבקשו מפגש פסגה. 
במרכז האו"ם טוענים שארה"ב גיבשה מדיניות מפויסת כלפי איראן במטרה לקרב את המפגש המיוחל. כהוכחה לכך הם מציגים את העובדה שהאמריקאים אינם מדברים עוד על רשימת 12 הדרישות שהוגשו לאיראן בתחילת קיץ 2018 כתנאי לחידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין. באחרונה מדברים בצד האמריקאי על תנאים צנועים יותר. למשל, הבטחה איראנית שלא לפתח נשק גרעיני לזמן בלתי מוגדר, הפסקת מעורבות צבאית כסיוע לח'ותים בתימן, מאמץ איראני לשים קץ למלחמה בתימן והבטחה איראנית לחופש שיט במצרי הורמוז. 
לא ברורה לגמרי עמדת הבית הלבן בנוגע להמשך הסנקציות נגד איראן. ההערכה בניו יורק היא שאם הנשיא האמריקאי ייווכח שיש סיכוי לקיום הפגישה בעתיד הקרוב, הוא יסיר את הסנקציות "בציוץ קצר בטוויטר", כדברי דיפלומט מערבי.
יש הטוענים כי אחד השיקולים המרכזיים שדוחפים את טראמפ לפגישה עם נשיא איראן הוא החלום שלו לזכות בפרס נובל לשלום. העובדה שברק אובמה, קודמו בתפקיד השנוא עליו, זכה בפרס היוקרתי מציקה מאוד לנשיא האמריקאי המכהן. "פתרון המשבר עם איראן הוא לא יותר ממנוף עבורו לקבל את פרס נובל", טוען פרשן אירופי בכיר. "טראמפ משתוקק לכך".