ראשי הציבור הערבי בישראל מתכננים לפתוח בשביתת רעב במאהל מחאה שיקימו בתקופה הקרובה מול קריית הממשלה בירושלים, במסגרת צעדי המחאה נגד האלימות המשתוללת בחברה הערבית ואוזלת היד שהממשלה והמשטרה מגלים בטיפול בבעיה לטענתם. היום (שבת) נמשכו ההפגנות במגזר כשמאות בני אדם חסמו את צומת שוקת שבנגב.



מוקדם יותר התכנסה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בטמרה והחליטה על המשך צעדי המחאה ההמוניים. בין היתר הוחלט על קיום שיירת מחאה ענקית של מכוניות שתנוע ביום חמישי הקרוב ממג'דל כרום בצפון ומצומת שוקת בדרום לעבר משרדי הממשלה בירושלים. במקביל מתוכננות הפגנות מול מטה המשטרה במחוז הצפון בנצרת ובמחוז המרכז ברמלה. ועדת המעקב העליונה "מאשימה את השלטון, לרבות המשטרה, בעצימת עיניים מול כנופיות הפשע והסחר בנשק. "זו מדיניות גזענית שמטרתה לפרק את החברה מבפנים ולפגוע במרקם החברתי של הציבור הערבי".



צילום: יאסר עוקבי



"הזכות לביטחון אישי", הוסיפו בוועדת המעקב, "הינה זכות בסיסית שאינה ניתנת למיקוח או מו"מ". בוועדה רואים בהצבת כוחות מג"ב ביישובים הערביים מעין ניסיון להחזרת הממשל הצבאי ודורשים תכנית כוללת למאבק בפשיעה בתיאום עם נבחרי הציבור".



בתוך כך, נרשמו חילופי דברים חריפים בין שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) לבין חברי כנסת ברשימה המשותפת. ח"כ עאידה תומא סלימאן צייצה "אני עדיין זוכרת פגישת תדרוך ראשונה בכנסת ב 2015 ואיך ברגע שניתנה לח"כים הטריים לשאול שאלות הח"כ הטרי מאוד סמוטריץ שאל :האם אפשר להיכנס עם נשק למשכן ואם לא איפה הוא יכול להפקיד את נשקו. אותו סמוטריץ גזען עדיין עם נשק למרות היותו סכנה לציבור".



בתשובה כתב לה השר: "כשרבים מבני עמך שעושים את זה כבר מאה שנה יפסיקו לרצות לרצוח אותנו, בעידודך ובעידוד חברייך תומכי הטרור בכנסת, אוותר בשמחה על האקדח. הוא כבד, מסורבל ולא נח. עד אז מבטיח להמשיך לשאת אותו קרוב קרוב כדי לא לתת לכם שום סיכוי". ועוד הוסיף וצייץ השר: "שלא כמו החבר'ה אצלך במגזר, אני מחזיק נשק ברישיון להגנה עצמית (שבדיוק הזכרת לי שאני צריך לחדש) ולא מסתובב ברחוב, יורה בו בחתונות והפגנות, ומשתמש בו לחיסול חשבונות".



השר צרף גם תמונה של צעיר ערבי יורה באוויר באקדח בתוספת הכיתוב: "מזל שהח"כים הערבים החרימו אתמול את ישיבת הפתיחה של הכנסת. הם עוד היו יורים שם כהבעת שמחה/עצב/מחאה/סתם מתוך הרגל מסתובב". על כך ענה לו יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה: " מופתע שהגזען לא התיישב לנו בכסאות וטען שאלוהים הבטיח לו שהם שלו". השר השיב: " פשוט פחדתי למצוא שם אקדח בלתי חוקי מתחת לכיסא כדי שתוכלו להאשים גם את משמר הכנסת ולא רק את משטרת ישראל".