אחד בספטמבר היה לכאורה יום חגיגי. הילדים שבו לגנים ולבתי הספר, החיים התחילו לחזור למסלולם אחרי השבועות המאתגרים של אוגוסט ללא קייטנות (אך ללא די ימי חופשה מהעבודה עבור ההורים), אבל חוץ מלחזור לגננת האהובה ולחברים, חזרו ילדינו הרכים אל עוד מסגרת, שהגיע הזמן לתת עליה את הדעת. הצהרונים. מתנה להורים שמתגלית כמכה חינוכית קשה. אין באמירה זו כוונה לומר שכל הצהרונים גרועים, אלא שהמבנה של יום הלימודים של הילדים הרכים, בגני טרום־טרום חובה עד חובה, ותלמידי היסודי עד כיתה ג’ – מייצר מצב שבו ארגון שמצליח לספק צהרון איכותי וראוי הוא נס חינוכי גלוי. 

יום הלימודים הרשמי בגנים מסתיים ב־14:00. עד אותה שעה הילדים מקבלים, או מביאים מהבית, ארוחת בוקר, ופירות בצהריים. אלה מבין הילדים שנשארים לצהרון מקבלים בסביבות 14:30 ארוחת צהריים חמה ומצויים באותו מבנה של גן יחד עם צוות חדש: גננת וסייעת שמחליפות בשעה 14:00, למשך שעתיים וחצי, את הגננת והסייעת המוכרות לילדים. חשבו על ילדים רכים, כבני שלוש, שמגיעים מחממת הפעוטון שאליה התרגלו אל הג’ונגל של גן עירייה טרום־טרום חובה שבו הרבה ילדים, מעט נשות (לרוב נשות ולא אנשי) צוות, ביום לימודים מלא ללא שנת צהריים, שעדיין נדרשת לקטנטנים האלה, וללא יכולת של הצוות המצומצם לסייע למי שעדיין לא נגמל כיאות מחיתולים. הוסיפו לזה תחלופה של צוות בשעה 14:00 עד 16:30. 
 
לחינוך בגנים עד הצהריים אחראי משרד החינוך, אולם לצהרונים אחראית הרשות המקומית, שברוב המקרים מוציאה מכרז שקורא למפעילים פרטיים להשתתף בו ולהשתבץ בגני העיר. כלומר השעתיים וחצי האחרונות ביום, אולי הקשות ביותר, הן שעתיים וחצי של בייביסיטר פרטי בפיקוח העירייה, ובהובלת צוותים שהמשרה המוצעת להם היא בת שעתיים וחצי ביום. 
 
גם אם התשלום גבוה בהרבה משכר המינימום עבור שעה, האם ניתן לצפות לגננות עם הכשרה? לדרוש סייעות עם גישה? עם ידע מוסמך במתן עזרה ראשונה ויכולת התמודדות עם ילדים מעט יותר מאתגרים? עם יכולת לסייע לתלמידי הכיתות הראשונות בשיעורי הבית? מבנה הצהרונים מזלזל בצורכי הילדים ואינו מאפשר לספקי השירות לספקו בצורה איכותית. ולא שלא נתקלתי בצהרונים נהדרים ומושקעים, בנשות צוות מלאות אהבה, אבל זה עניין של מזל. אחרי הכל, זהו עסק מסחרי שצריך לעמוד בתנאי המכרז. למרות הפיקוח והמאמצים, מדובר בהפקרה של ילדינו. 
 
אספקת יום לימודים איכותי ומלא לילדים הרכים מחייב שילוב של צוות הגן הרשמי, זה שעובד מהבוקר, ותחלופה בשעה מוקדמת יותר, כך שתהיה חפיפה בין הגננת - עמוד התווך של הגן עבור הילדים - לבין צוות הצהרון. על משרד החינוך ליטול את האחריות גם לצהרונים ולספק לילדים יום לימודים ארוך ואיכותי עם צוותי הוראה בעלי הכשרה. הרי גם כך ההורים משלמים עבור הצהרונים מאות שקלים בחודש.

מי שהמציא את הצהרונים ניסה לעזור להורים שעובדים עד שעות מאוחרות, אך הציב אותם בבעיה אחרת: השארת ילדיהם במסגרת שלה מחויבויות רבות, עדיפות על צורכי הילדים, ותבנית בלתי הגיונית שכמעט אינה מאפשרת גיוס של צוות חינוכי איכותי. דרושה רפורמה לאומית במפעל הצהרונים. גם כך ההשקעה הלאומית בגילים הכל כך חשובים האלה נמוכה עד כדי נזק, הגיע הזמן להתחיל לשקם.