השימוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין תיקיו הפליליים מתנהל בימים אלה, אך עוה"ד ליאת בן ארי, הפרקליטה המלווה, תיעדר היום ומחר מהשימוע בשל חופשה משפחתית שנקבעה מראש, בטרם ביקשו פרקליטיו של ראש הממשלה להוסיף יומיים לדיונים בשימוע. עורך הדין יהושע רזניק, המשנה לפרקליט המדינה לשעבר, התייחס הערב (ראשון) בתכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM להיעדרותה של בן ארי ולעובדה שבסופו של דבר אמורה להתבצע החלטת יחיד האם להגיש כתבי אישום נגד נתניהו, אשר מוטלת על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.



נניח שהפרקליטה איננה נוכחת אך תשתתף בדיון אצל היועץ המשפטי לממשלה. זה יגרע ממנה לדון בנושא?


"אני לא חשוב שזה חיסרון, היא תוכל ליטול את חלקה בהתייעצויות לאחר מכן. די הופתעתי לשמוע שליאת בן ארי לא נוכחת. נוכחותה מאוד חשובה. אולי היה לה משהו מאוד חשוב לעשות בחוץ לארץ".



בסופו של דבר ההחלטה היא של היועץ המשפטי לממשלה בלבד?


"הייתי בשימוע אחד בלבד בו היועץ המשפטי לממשלה ערך הצבעה. בדרך כלל ההחלטות מתקבלות על ידי היועמ"ש שנושא באחריות וכובד האחריות היא על כתפיו. כל אירוע בבית המשפט אשר עשוי להסתיים כרגע מבחינת הפרקליטות זה על ראשו. תארו לכם שיגישו כתב אישום באשמת שוחד והנאשם יצא זכאי. מההיבט המקצועי מדובר בכישלון, והכישלון הוא עליו, לכן הוא יהיה זהיר מאוד בהחלטתו, כי ההחלטה היא שלו". 




נניח שבסוף השימוע 80% יקראו לסגור את התיקים והיועץ המשפטי יחשוב הפוך. זה נתון לשיקול דעתו? מה יעבור לו בראש ברגעים אלו?
"כבר מספר שנים שיוצאות הודעות מלשכת היועץ בנוסח שכולל את פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. המטרה היא שתצא החלטה שהצדדים מאוחדים סביבה. הפיצול אינו מהלך ראוי. הם רוצים לקבל החלטה שמקובלת על סמך כולם. קבלת החלטה בניגוד לעמדת 80% מהפרקליטים נראית לי כמו סנריו שלא יתקיים".

שימוע לראש ממשלה מחדד מבחינתך בצורך הפרדת התפקידים בין היועץ המשפטי לממשלה לפרקליט המדינה?

"הבעיה שלי אף פעם לא הייתה בין היועץ לפרקליט. הבעיה היא שהיועץ משתתף בישיבות ממשלה בבוקר, ובערב מכנס את הצוות לדון בעניינו של שר כזה או אחר. לפני הצהריים היית איתו בחדר ואחרי הצהריים אתה דן אותו?"

עוה"ד ליאת בן ארי. צילום: דוברות משרד המשפטים
עוה"ד ליאת בן ארי. צילום: דוברות משרד המשפטים


כספית: אני חושב שלהיות גם היועץ של אדם וגם זה שתובע אותו היא הבעיה המהותית.
"בוודאי. לזה התכוונתי. זה בעייתי בעיני ויש טעם בהפרדה אולי בגלל הנקודה הזו".

פרופ' אלדד: ההדלפות מהשימוע, יש להן רגליים או שמדובר בספינים?
"בבוקר שמעתי שגורמים בפרקליטים שזה או שוחד או גניזת התיק. לא הבנתי את ההודעה הזאת וזה לא יקרה. זה או שוחד או הפרת אמונים".