נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, שוקל להתמודד על תפקיד יו”ר לשכת התיאום של הארגונים העסקיים, שמאגדת את כל הגופים העסקיים הפעילים במשק, כך נודע ל"מעריב". בתפקיד משמש כיום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. באופן רשמי, התפקיד שמור לנשיא התעשיינים, שמייצג את הארגון העסקי הגדול ביותר. ברוש התפטר לפני כשבועיים מתפקיד נשיא התעשיינים, על רקע חקירת מס ההכנסה המתנהלת נגדו. התפטרותו תיכנס לתוקף ב־2 בינואר 2020, מועד קיום הבחירות לנשיאות. למרות זאת, ברוש לא התפטר מתפקיד יו”ר לשכת התיאום של הארגונים העסקיים. עוד יצוין כי כדי שנשיא איגוד לשכות המסחר יתמודד מולו, לין ייאלץ לחדש את חברותו בלשכת התיאום שממנה פרש לפני מספר שנים, על רקע חילוקי דעות מהותיים עם ברוש על מדיניות הלשכה.
 
העובדה כי התפטרותו של ברוש תיכנס לתוקף רק בתחילת 2020 מונעת מרוני קוברובסקי, שמשמש בתפקיד בכיר בהתאחדות וכממלא מקום, להחליפו מייד, ותאפשר לברוש להכשיר את מחליפו המועדף.
 
גורמים בהנהלת ההתאחדות, בהם ד”ר צבי מרום, יו”ר איגוד חברות ההיי־טק בהתאחדות, ושלום זיידלר, הבעלים של תה ויסוצקי ולשעבר יו”ר אגף המזון בהתאחדות, אינם רואים בעין יפה את הדרך שבה ניהל ברוש את תוכנית פרישתו. עוד יצוין כי על פי ההערכות בקרב התעשיינים, המועמד מטעמו של ברוש להחליפו הוא ד”ר רון תומר, תעשיין ומבעלי חברת התרופות אוניפארם. לצורך קידום מועמדותו, שכר תומר חברת יחסי ציבור וכבר נפגש עם אישים בולטים כמו ראשי משק האנרגיה.

שרגא ברוש. צילום: מרק ישראל סלם
שרגא ברוש. צילום: מרק ישראל סלם

 

תומר, חבר התאחדות התעשיינים שנים רבות ופעיל בה בעשור האחרון, כיהן כיו”ר מטה כחול לבן וכיו”ר ועדת הכלכלה והרגולציה בהתאחדות. בין היתר, קידם קמפיינים ציבוריים למען רכישת כחול לבן ועדכון תקנות להעדפת תוצרת ישראלית. בנוסף, הוא ביקש להעניק עדיפות מוגדלת ליישובי עוטף עזה, הקלות רגולטוריות על הסביבה העסקית, הקמת צוות עבודה ממשלתי להקלת הנטל על התעשיינים ועוד. אוניפארם היא אחת מחלוצות הגנריקה. היא מפתחת, מייצרת ומשווקת תרופות גנריות. בשנת 2017 השיקה החברה את מפעלה החדש באזור התעשייה מבוא כרמל דרומית ליוקנעם. “אין זה סוד שהתעשייה הישראלית נמצאת בנסיגה ואף הוצגה בשנים האחרונות כאחראית לעלייה ביוקר המחיה. האמת רחוקה מכך, ואני בטוח כי תעשייה חזקה ותחרות בריאה מבית תביא לשיפור המצב”, אמר תומר בהתייחסו להתמודדות על התפקיד. “האתגרים העומדים בפני המשק הישראלי בכלל והתעשייה המקומית בפרט הם עצומים, כשיש להביא בחשבון גם את הגירעון המעמיק ואת מלחמות הסחר שעלולים לפגוע בייצוא הישראלי”.
 
מתמודד מרכזי נוסף לתומר הוא שמואל דונרשטיין, בעל השליטה במפעל רב בריח. דונרשטיין מעוניין לקבל את תמיכת התעשיינים הוותיקים וסבור כי לנוכח ניסיונו הרב וקשריו במערכת הפוליטית, הוא יצליח לקדם את האינטרסים של התעשייה הישראלית.