ארצות הברית פינתה היום (שני) שתי עמדות תצפית סמוך לגבול סוריה-טורקיה, בערים תל עבייד וראס אל עין. בכך מפרה ארצות הברית את בריתה עם המיליציות הכורדיות, הנחשבות לבנות בריתה ולאויבות של טורקיה. בצד הכורדי אמרו כי הכוחות האמריקאים עזבו את הגבול הטורקי לאחר שלא עמדו במחויבויותיהם.



בינואר האחרון אמר היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, ג'ון בולטון, כי ארה"ב לא תיסוג מסוריה אם טורקיה לא תתחייב להגן על הכורדים, וכי הטורקים לא צריכים לפעול צבאית באזור ללא תיאום מוחלט ומוסכם עם האמריקאים. מאז בולטון פוטר מתפקידו על ידי טראמפ עקב חוסר הסכמות ביניהם. כעת ארה"ב פועלת בניגוד להבטחותיה מתחילת השנה.



מוקדם יותר, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנוגע לתוכניתה של טורקיה לצאת למבצע צבאי בסוריה, ב"אזור בטוח" מוסכם ממזרח לנהר הפרת, אולם בבית הלבן הבהירו כי הכוחות האמריקאים לא יהיו מעורבים במהלך זה. על פי הממשל הטורקי, טראמפ הזמין את ארדואן לפגישה בחודש הבא בוושינגטון.



השיחה בין הצדדים הגיעה לאחר שאנקרה האשימה את וושינגטון בסיכול הניסיון להקים אזור בטוח שיאפשר פלישה צבאית בצפון-מזרח סוריה. ארדואן הביע את תסכולו מכך שהגורמים הצבאיים בארה"ב לא עמדו בהסכמים בין המדינות.



הבית הלבן הודיע כי טורקיה תפעל צבאית בקרוב בסוריה, אך צבא ארה"ב לא יהיה מעורב בכך והכוחות האמריקאים לא יהיו באזור המיידי. עוד הודיע כי טורקיה תהיה אחראית לכלל לוחמי דאעש שנלכדו באזור בשנתיים האחרונות. בהודעתו לא התייחס להשפעות האפשריות של הפעולה על המיליציות הכורדיות.



ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי בכירים בפנטגון ובמחלקת המדינה האמריקאית התנגדו למתן אור ירוק לטורקיה לפתוח במבצע, אך כאמור טראמפ החליט לתת לארדואן אור ירוק לפעולה.



מקורה של המחלוקת בין טורקיה לארצות הברית בסוגיית הפליטים הסורים. טורקיה מעוניינת בהקמת אזור חיץ שימנע מפליטים לעבור את הגבול לשטחה, וארדואן איים כי אם לא יוקם - טורקיה תפתח את גבולותיה ותאפשר לפליטים להמשיך למדינות אירופה. מטרתה של הפעולה הצבאית המתוכננת, לפי ארדואן, היא להרחיק גורמים טרוריסטיים מהגבול הטורקי ולאפשר לפליטים הסוריים לשוב בבטחה לאזור בטוח במדינתם.