המבצע הטורקי החל? כוחות של מחתרת ה-YPG, הכוחות הכורדים הדמוקרטיים שפועלים בצפון סוריה, מדווחים הערב (שני) כי כוחות חיל האוויר של טורקיה החלו בתקיפת מוצבי הארגון, וזאת ככל הנראה כחלק ממהלך פתיחה של מבצע צבאי נרחב יותר של צבא סוריה באזור. האירועים מתרחשים פחות מיממה לאחר שארצות הברית הודיעה על הסגת כוחותיה מהאזור, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן סיכמו כי טורקיה תיטול על עצמה את האחריות לאזור.



כזכור, מוקדם יותר היום החליט טראמפ, בניגוד לעמדת בכירי הפנטגון, על שינוי מדיניות ונסיגה מהגבול הסורי ללא הבטחה טורקית להגנה על הכורדים. בשיחת טלפון עם ארדואן לא הביע התנגדות לכוונתה של טורקיה לפעול צבאית ב"אזור בטוח" בצפון-מזרח סוריה, ממזרח לנהר הפרת, אם כי אמר שהכוחות האמריקאים לא יקחו חלק בפעולה זו.מקורה של המחלוקת בין טורקיה לארצות הברית בסוגיית הפליטים הסורים.

פטרול משותף של כוחות אמריקאים וטורקים בצפון סוריה. צילום: רויטרס
פטרול משותף של כוחות אמריקאים וטורקים בצפון סוריה. צילום: רויטרס




טורקיה טוענת כי מטרת המבצע בצפון סוריה הוא ליצור "אזור חיץ" בינה לבין סוריה, במטרה למנוע את המשך מעבר הפליטים אליה מהמדינה השסועה, ולקראת מבצע אפשרי של צבא סוריה באזור אדליב שיכול להוביל למאות אלפי פליטים נוספים שיישטפו את טורקיה, אך רבים מאמינים כי מטרת המבצע היא למעשה דחיקת הכוחות הכורדים מהגבול עם טורקיה, ואף אף ביצוע טיהור אתני של האזור מכורדים, והחלפתם באוכלוסיה ערבית וטורקית.
 

דובר המיליציות הכורדיות הגיב בחריפות להחלטת טראמפ, והאור הירוק שנתן לפתוח בפעולה צבאית בשטח סוריה. דובר הארגון, שנחשב לבעל ברית של האמריקאים, כינה את החלטתו של הנשיא "דקירה בגב" והוסיף כי ההחלטה הפתיעה את הארגון. טראמפ, לעומת זאת, דחה את הביקורת ואמר כי למרות הנסיגה האמריקאית, הוא לא יאפשר לטורקיה לפעול באופן "אסור"

"כפי שאמרתי בעבר, ורק כדי להבהיר, אם טורקיה תעשה משהו שאני בחוכמתי שאין שווה לה, אחשיב מחוץ למותר, אני אשמיד את הכלכלה הטורקית (כפי שעשיתי בעבר)", כתב טראמפ בטוויטר, "הם חייבים, יחד עם אירופה ואחרים, לשמור על לוחמי דאעש שנתפסו ומשפחותיהם. ארצות הברית עשתה יותר ממה שמישהו היה יכול להאמין, ובכלל זה השתלטות על 100% משטחי החליפות של המדינה האסלאמית. עכשיו זה הזמן למדינות אחרות באזור, חלקן עשירות מאוד, להגן על הטריטוריה שלהן".