נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אתמול כי הוא מוציא את הכוחות האמריקאיים מסוריה, ומאפשר לטורקיה להיכנס לצפון המדינה, מה שהעלה חשש לגורל המיליציות הכורדיות הפועלות באזור. טראמפ אמנם איים כי אם ארדואן יעשה משהו שהוא יתנגד לו, הוא "ישמיד את כלכלת טורקיה".



אלא שהאמירה הזו ככל הנראה לא עשתה רושם רב על אנקרה, ואמש דיווחו כוחות של מחתרת ה-YPG, הכוחות הכורדים הדמוקרטיים שפועלים בצפון סוריה, כי כוחות חיל האוויר של טורקיה החלו בתקיפת מוצבי הארגון, וזאת ככל הנראה כחלק ממהלך פתיחה של מבצע צבאי נרחב יותר של צבא סוריה באזור. האירועים מתרחשים פחות מיממה לאחר שארצות הברית הודיעה על הסגת כוחותיה מהאזור, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן סיכמו כי טורקיה תיטול על עצמה את האחריות לאזור.



בכיר בממשל טראמפ דחה הלילה (בין שני לשלישי) את הדיווחים לפיהם טורקיה החלה בתקיפות בצפון סוריה, ואמר כי "נכון לעכשיו לא נראה שהחלה פלישה לסוריה". הבכיר הוסיף: "הכוחות האמריקנים לא יוסגו לחלוטין מסוריה, וכי 50 חיילים אמריקאים יוצבו במקום אחר במדינה".עם זאת, משרד ההגנה בטורקיה מסר כי הושלמו כל ההכנות למבצע אפשרי נגד הכורדים בצפון-מזרח סוריה. ההודעה פורסמה בטוויטר המשרד, בה נמסר בנוסף כי הקמת רצועת ביטחון בגבול הסורי היא דבר חיוני שיתרום ליציבות באזור.


לא רק במזרח התיכון מתנגדים למהלך של טראמפ. גם בוושינגטון נרשמו אמירות קשות - ודווקא מכמה מבכירי המפלגה הרפובליקנית. הסנאטור מיטש מקונל הזיהר מ"נסיגה חפוזה", שעלולה להועיל דווקא לרוסיה, איראן, נשיא סוריה אסד ודאעש. מקונל הפציר בנשיא לנקוט מנהיגות. 
בן ברית נוסף של טראמפ, הסנאטור לינדזי גרהאם, אמר כי הנסיגה האמריקאית היא "ניצחון גדול לאיראן, לאסד ולארגון המדינה האסלאמית". לדבריו, הוא יעשה הכל כדי להטיל סנקציות על טורקיה אם הם ייכנסו לסוריה. זה יקטע את היחסים שלי עם אנקרה ואני חושב שמרבית חברי הקונגרס חושבים כמוני". 
הסנאטור גרהאם אמר עוד כי יציג הצעת החלטה הקוראת לנשיא לשקול שנית את המהלך, אותו כינה "קצר רואי וחסר אחריות". האמירה של טראמפ שדאעש הובס היא השקר הכי גדול של הממשל הזה, הוא הוסיף.
חברת הקונגרס ליז צ'ייני אמרה כי הנסיגה מסוריה היא "טעות קטסטרופלית". הסנאטור מרקו רוביו הוסיף כי לטעות הזו יהיו השלכות "הרבה מעבר לסוריה" ואילו הסנאטור מיט רומני, לשעבר מועמד הרפובליקנים לנשיאות וכיום אחד ממבקריו הגדולים טראמפ, אמר כי "ההחלטה של הנשיא לנטוש את בני בריתנו הכורדים למתקפה טורקית היא בגידה". 
גם ניקי היילי, לשעבר נציגתו של טראמפ באו"ם, לא חסכה במילים. "אנחנו חייבים תמיד לתמוך בבני בריתנו, אם אנחנו מצפים שהם יעשו אותו דבר", כתבה השגרירה לשעבר בטוויטר. "הכורדים היו חלק חשוב במלחמה המוצלחת בדאעש. לנטוש אותם למות זו טעות גדולה". היא סיימה את הציוץ בהאשטג #TurkeyIsNotOurFriend.


כאמור, אתמול החליט טראמפ, בניגוד לעמדת בכירי הפנטגון, על שינוי מדיניות ונסיגה מהגבול הסורי ללא הבטחה טורקית להגנה על הכורדים. בשיחת טלפון עם ארדואן לא הביע התנגדות לכוונתה של טורקיה לפעול צבאית ב"אזור בטוח" בצפון-מזרח סוריה, ממזרח לנהר הפרת, אם כי אמר שהכוחות האמריקאים לא יקחו חלק בפעולה זו.מקורה של המחלוקת בין טורקיה לארצות הברית בסוגיית הפליטים הסורים.

טורקיה טוענת כי מטרת המבצע בצפון סוריה הוא ליצור "אזור חיץ" בינה לבין סוריה, במטרה למנוע את המשך מעבר הפליטים אליה מהמדינה השסועה, ולקראת מבצע אפשרי של צבא סוריה באזור אדליב שיכול להוביל למאות אלפי פליטים נוספים שיישטפו את טורקיה, אך רבים מאמינים כי מטרת המבצע היא למעשה דחיקת הכוחות הכורדים מהגבול עם טורקיה, ואף אף ביצוע טיהור אתני של האזור מכורדים, והחלפתם באוכלוסיה ערבית וטורקית.
דובר המיליציות הכורדיות הגיב בחריפות להחלטת טראמפ, והאור הירוק שנתן לפתוח בפעולה צבאית בשטח סוריה. דובר הארגון, שנחשב לבעל ברית של האמריקאים, כינה את החלטתו של הנשיא "דקירה בגב" והוסיף כי ההחלטה הפתיעה את הארגון. טראמפ, לעומת זאת, דחה את הביקורת ואמר כי למרות הנסיגה האמריקאית, הוא לא יאפשר לטורקיה לפעול באופן "אסור".

"כפי שאמרתי בעבר, ורק כדי להבהיר, אם טורקיה תעשה משהו שאני, בחוכמתי שאין שווה לה, אחשיב מחוץ למותר, אני אשמיד את הכלכלה הטורקית (כפי שעשיתי בעבר)", כתב טראמפ בטוויטר, "הם חייבים, יחד עם אירופה ואחרים, לשמור על לוחמי דאעש שנתפסו ומשפחותיהם. ארצות הברית עשתה יותר ממה שמישהו היה יכול להאמין, ובכלל זה השתלטות על 100% משטחי החליפות של המדינה האסלאמית. עכשיו זה הזמן למדינות אחרות באזור, חלקן עשירות מאוד, להגן על הטריטוריה שלהן".