לרגל השנה החדשה, עשרת המפיקים, המעבדים והמוזיקאים שהכתיבו את הטון המוזיקלי בשנה החולפת חושפים את הסודות מאחורי הלהיטים הגדולים שהפכו את המדינה. נתחיל עם ג'ורדי (ירדן פלג) - מוזיקאי, יוצר, מעבד ומפיק מוזיקלי, זוכה פרסי אקו"ם. ג'ורדי היה אחראי בשנה האחרונה בין השאר על הלהיטים "יאסו" (שיר השנה של כאן גימל), "מסע" (שיר השנה של גלגל"צ), "פאוץ'" (שיר השנה של "מעריב"), "הזוג הזה" ו"בננות".



מה הדבר העיקרי שבא לידי ביטוי במוזיקה הישראלית השנה?
"תמיד אנחנו מרגישים שאומנים ישראלים מביאים משהו מחו"ל, וגם השנה היה יותר אומץ ותעוזה מבחינת פתיחות התקשורת לשדר דברים יותר חדשים ובלתי שגרתיים. אנחנו מתחילים לקבל הרבה השפעות מחו"ל שלא היו פה לפני זה".



סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"כשעשינו את 'יאסו', אז קראנו לעדן בן זקן ונפגשנו לראשונה באולפן. התחלנו לעשות דמו לשיר שהיה אמור להיות 'יאסו' ויצא משהו אחר לחלוטין. רק יום אחרי זה הקשבנו לזה והבנו שזה לא מה שצריך להיות כי זה לא מתאים לעדן. אז ישבנו באולפן ויצרנו את הלחן המוכר של 'יאסו', קראנו לעדן ולסטפן וזה מה שכולם מכירים".





יעקב למאי – יוצר מוזיקה, מעבד ומפיק מוזיקלי, זוכה פרסי אקו"ם - עיבד והפיק מוזיקלית השנה את מרבית להיטיהם ושיריהם של עדן חסון, אייל גולן, נסרין קדרי, איתי לוי, עדן בן זקן, דודו אהרון, פאר טסי ועוד. "השנה בעיקר עבדתי עם עדן חסון", משתף למאי את חוויותיו מהשנה החולפת. "זו הייתה השנה הראשונה של חסון והכי מצליחה. לעבוד עם אומנים חדשים זה יותר מאתגר, כי אתה בונה משהו חדש עם מישהו ואתה רואה את כל הדרך שהוא עושה. זה באמת משהו מספק".



מה הדבר העיקרי שבלט במוזיקה הישראלית השנה?
"הפופ הפך לנחלת ההמונים והטכנולוגיה מאפשרת את זה. היום לכל יוצר או יוצרת יש מחשב בבית שבו אולפן ביתי ברמה גבוהה, וזה נותן לחבר'ה צעירים אופציה לעשות את המוזיקה שלהם בבית ללא צורך בלימודים שונים והם יכולים כבר למנף את היצירות ברשתות החברתיות".



סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"השיר הראשון שהקלטתי עם עדן חסון – 'שמישהו יעצור אותי' - מאוד הפתיע אותי. בא אליי בחור שאני לא מכיר ואף אחד לא מכיר, הוצאנו שיר ולא ציפינו שהוא יהפוך לכזה להיט ענק. בכל יום עדן עדכן אותי שעוד 100 אלף איש נכנסו לשיר ביוטיוב ועוד 100 אלף, והוא הפך לוויראלי. לא האמנתי שהשיר הראשון שלו הוא זה שיהפוך את המדינה".





"הכל בגלל החוצפה שלי"

דולב רם ופן חזות ("דולי ופן") הם מוזיקאים, יוצרים, מעבדים ומפיקים מוזיקליים שיוצרים ביחד. אף הם זוכי פרס אקו"ם. בין הלהיטים שעליהם חתומים השנה: "אח שלי מתחתן", Tik Tok, "אוהבת אותי", "חצי מדינה", "איך את אוהבת", "שבועיים", "מרסי", "עכשיו נשארנו שנינו" ו"רוצי עם הלב".

איך אתם מסכמים את השנה שלכם במוזיקה?
פן: "השנה הזאת הייתה מפתיעה בקטע טוב. תמיד אנחנו שואפים הלאה לראות מה עוד לא עשינו וכיצד אנחנו יכולים להביא את הדבר הבא".

דולב: "מאוד חשוב לנו בכל שנה להביט קדימה, ואין ספק שאנחנו כבר מתחילים את הדרך החדשה עם הפרויקט החדש שלנו שהוליד את הלהיט 'אח שלי מתחתן' עם מוש".

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרתם השנה.
דולב: "'קומסי קומסה' היה שיר שתוכנן להיות פרסומת של yes. ישבנו עם סטפן באולפן על השיר, אבל לא הבנו איך הקהל בבית שלא מבין את השפה אמור לשיר שיר שלם בצרפתית. אז בספונטניות שרנו 'קומסי קומסה, קומסי קומסי קומסה' ופיצחנו את זה".




צליל קליפי היא מוזיקאית, יוצרת וזמרת. בין השירים שבהם נטלה חלק כיוצרת: "מסע" (שיר השנה של גלגל"צ), שיריה של נועה קירל בסדרה "כפולה", "ממחר" ו"דיסקו בירח".

איך את מסכמת את השנה שלך במוזיקה?
"זו הייתה שנה של עשייה, שנה של המון שיתופי פעולה מעניינים והיכרות עם הרבה אומנים מוכשרים וחדשים שכל אחד מהם הוציא ממני משהו אחר ביצירה. זו הייתה שנה שהספקתי בה המון וכיף להרגיש ככה".

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"יש סיפור נחמד על 'ממחר', שיצא לאייל גולן השנה. עברתי קואוצ'ינג - סוג של אימון שקשור להתנהלויות בחיים ואיך להשתפר ולהתעצם. באחד המפגשים הקואוצ'רית ביקשה שאעשה רשימה של כל מה שאני רוצה לשנות החל ממחר בבוקר. במקום להגיע לפגישה הבאה עם רשימה הגעתי עם סקיצה מולחנת של השיר. חודש לאחר מכן ה'רשימה' יצאה כרצועה באלבום של אייל גולן".




עדי אולמנסקי היא מוזיקאית, יוצרת, זמרת, מעבדת ומפיקה מוזיקלית – הוציאה אלבום חדש, Bad Intentions, ויצרה בין השאר השנה את להיט הבכורה של מרגי "תני לי רגע" ואת "ככה קרוב" של ניתן בן ארי.

"השנה האחרונה הייתה שנה מדהימה מבחינתי. היא סימלה בעיקר התכנסות ועבודת עומק עם עצמי. כתבתי, הלחנתי והפקתי את האלבום הראשון שלי בעברית וזה היה תהליך אומנותי מדהים ומרתק של גילוי מחדש וחיבור למקומות הכי אמיתיים שלי כיוצרת", מסכמת אולמנסקי את השנה.

מה הדבר הבולט שבא לידי ביטוי במוזיקה הישראלית השנה?
"יש פתיחות לחדשנות, להפקות מרעננות ולמה שקורה בעולם. יש יוצרים מוכשרים ואמיצים שעושים את השיט שלהם מבלי לנסות להתאים את עצמם. מפיקים כמו סתיו בגר, ג׳ורדי, ג׳וני גולדשטיין ועוד הם גאווה גדולה בעיניי. הם דוחפים קדימה את האומנות".

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"אחד הדברים הכיפיים שיצא לי לעשות היה לכתוב למרגי את המילים לשיר הראשון שהוא יצא איתו. מרגי הוא אחד הבחורים הכי מתוקים שפגשתי, הוא מוכשר ברמות ומלא ענווה וצניעות".




כרקוקלי (טלי ולירון כרקוקלי) הן מוזיקאיות, יוצרות, זמרות ומפיקות – שהקליטו השנה בהפקתו של סתיו בגר את הלהיטים "מלכה שלי", "מי מחפש אותי" (עם מאור אדרי), "על הספה", "תופסת" ו"תשע נשמות".

איך אתן מסכמות את השנה שלכן במוזיקה?
טלי: "אני חושבת שהדבר הכי מדהים ומרגש שקרה לנו השנה במוזיקה, וזה בעיניי גם הדלק של כל אומן - הוא הקהל! בשנה הזאת הצלחנו לבסס את עצמנו ולגרום לאנשים להבין מה זה כרקוקלי".

לירון: "זו הייתה השנה הכי משמעותית בשבילנו במוזיקה. התחלנו לבנות משהו שיש לו בסיס אמיתי. אנחנו רואות איך אנחנו גדלות עם הקהל שלנו. שנה שלא עצרנו לחלום ולדמיין".

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שלכן השנה.
טלי: "לפני חודש וחצי הוצאנו את 'מלכה שלי'. מה שאנשים לא יודעים זה שלשיר הזה היו לפחות חמישה פזמונים שונים. בהתחלה היו לנו את הבתים של השיר ואיזשהו פזמון, שבכל פעם שניסינו להקליט אותו באולפן - לא הצלחנו. משהו לא עבד. ואז אמרנו די, כותבים פזמון חדש. מפה לשם נכתבו עוד שלושה פזמונים, עד לפזמון הסופי שאתם מכירים".



לירון: "'מי מחפש אותי' היה פרויקט שהוא הרבה מעבר לשיר. כיוונו בלב שזה יהיה השיר הרשמי של מצעד הגאווה. הרגשנו שהמילים והמסר חזקים וחוצים את גבולות הקהילה. זה שיר שמדבר על אדם באשר הוא אדם ועל היופי בשוני שלנו. הבאנו את מאור אדרי האדיר, שהכניס את הצבע והנשמה שלו לשיר, כי כל העניין פה הוא שיתופי פעולה, וזה פשוט קרה".

חן מצגר אדר הוא מוזיקאי, מפיק ומנהל מוזיקלי של אומנים, סדרות, סרטים ופרסומות. עבד השנה עם עדי ביטי, מיקה קרני, שירה לוי ועוד.

איך אתה מסכם את השנה שלך במוזיקה?
"כמפיק מוזיקלי, זו הייתה שנה עם עבודות שאני מאוד אוהב, שיצאו וזכו להרבה הד תקשורתי. כמלחין, אחרי כמה שנים שבהן עסקתי אך ורק בהפקה מוזיקלית – חזרתי להלחין לאומנים, לפרסומות, לסדרות - וגם את המוזיקה לנבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית.

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"נעם חורב ואני ישבנו באולפן ויצרנו את שיר הנושא של 'התחנה'. שלחנו אותו עם השירה של שירה לוי לחברת ההפקות והשיר לא אושר. שלושה ימים לפני שהסדרה עלתה לאוויר, התקשרו מההפקה וביקשו שאלחין יצירות אינסטרומנטליות קלילות שילווו את הסדרה. עשיתי את זה ועל הדרך דחפתי גם את 'התחנה' כשידעתי שהסיכוי אפסי, כי הוא כבר נדחה. להפתעתי השיר התקבל. הכל בגלל החוצפה שלי".





"הרשת הפכה לכוכב המרכזי"

מיטל פטש כהן היא מוזיקאית, יוצרת, זמרת, מעבדת ומפיקה, שחתומה השנה בין השאר על הלהיטים "ניו וייב", "אוי ואבוי לי", "קום" ו"ואו יה". פטש כהן מנהלת עם בעלה ניב את הרכב וחברת ההפקות המוזיקליות Knob.

איך את מסכמת את השנה שלך במוזיקה?
"הייתה לי שנה מדהימה, עם המון יצירה מוזיקלית גם בתחום הפרסום לטלוויזיה וגם כתיבה והלחנה לאומנים כמו פורמולה, אסף גורן, נוי אייזן, שלומי קוריאט ואלין כהן".

מה הדבר העיקרי שבלט במוזיקה הישראלית השנה?
"הדבר הבולט הוא שהרשת הפכה לכוכב המרכזי ולא רק הטלוויזיה והרדיו. נוסף לכך, יש המון שיתופי פעולה בין אומנים שהבינו שיש הרבה כוח בלשלב כוחות".

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"השיר 'אוי ואבוי לי' נכתב והולחן תוך חמש שעות וצבר למעלה מ־3 מיליון צפיות אורגניות. ההוק שלו נלקח מתוך הלקסיקון היומיומי של אסף".




רון ביטון הוא מוזיקאי, יוצר ומפיק מוזיקלי, שהיה שותף השנה בין השאר ביצירת השירים "פאוץ'" (שיר השנה של "מעריב"), "מפיות" ו"טכנו".

איך אתה מסכם את השנה שלך במוזיקה?
"השנה הזאת הייתה, בלי עין הרע, השנה הכי טובה שלי מבחינת כמויות השירים והלהיטים שיצאו החוצה, והלוואי שזה יימשך ככה. חשוב לי לציין גם את השותף שלי לכתיבה מאור שטרית, שאיתו אני עובר את הדרך המדהימה הזו".

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"'טכנו' של איתי לוי הוא שיר שכמה אומנים שמעו ולא רצו. כשאיתי שמע את סקיצת הפסנתר של 'טכנו' הוא אמר שזה המאסטרפיס שלו והקליט אותו בטייק אחד. לילה אחד קיבלתי טלפון מפתיע שאיתי החליט להוציא אותו מחר, עוד לפני שסיימתי להכין את השיר. עזבתי את עיסוקיי וישבתי על השיר עד שלוש לפנות בוקר כדי שייצא למחרת".





את רשימת עשרת הגדולים סוגר איתי שמעוני – מוזיקאי, יוצר ומפיק מוזיקלי, שנטל חלק השנה בין השאר ביצירת הלהיטים "פאוץ'" (שיר השנה של "מעריב"), "מה יהיה" ו־Seven Sins.

איך אתה מסכם את השנה שלך במוזיקה?
"מבחינה מקצועית זו כנראה השנה הטובה ביותר שלי. שנה של יצירה והתמקדות".

מה הדבר העיקרי שבלט במוזיקה הישראלית השנה?
"ישראל עלתה שלב מבחינה מוזיקלית בכלל ומבחינת הנגישות לפופ בפרט ולמוזיקת מועדונים לרדיו. כל נושא הטראפ והמוזיקה האמריקאית תפס בישראל והכתיב את הטון השנה".

סיפור מאחורי אחד הלהיטים שיצרת השנה.
"'פאוץ'' פשוט יצא מאיתנו. ישבנו בחדר ג'ורדי, רון ביטון, נועה קירל ואני, ובהמשך גם דורון מדלי הצטרף לעזור לנו. תוך שלוש־ארבע שעות נולד לנו השיר והיה לנו ברור בהרגשה ובתחושה שיש לנו פה משהו שונה".