משלחת בכירים מחברת METRO, מהרשתות הקמעונאיות הגדולות בעולם, הגיעה לביקור בישראל, ובמהלכו נפגשו חבריה עם עשרות נציגי סטארט־אפים טכנולוגיים מתחומי המלונאות והאירוח המועמדים להצטרף ל־METRO Xcel - תוכנית המתמקדת בפיתוח עסקי ובאיתור הזדמנויות מכירה וחשיפה עבור החברות שייבחרו.



"החברות הישראליות שהשקענו בהן שאפתניות מאוד, ממוקדות ויודעות להפיק את המיטב מכל הפגישות והקשרים שהן מקבלות מהרשת שלנו", אומרת סילביה דודק, מנהלת האקסלרטורים של METRO. "אומנם אין לנו נוכחות פיזית בישראל, אבל הקמנו פה רשת טובה בעזרת התוכנית ועם השקעות נכונות בסטארט־אפים. יש בישראל סצינת סטארט־אפ חזקה בתחום הקמעונאות והמלונאות, ובגלל זה אנחנו מגיעים לכאן פעמיים־שלוש בשנה".



קבוצת METRO נמנית ברשימת הרשתות הקמעונאיות הגדולות בעולם. היא מספקת את צורכיהם של יותר מ־24 מיליון לקוחות, בתחומי המלונאות, ההסעדה, ספקי המזון והסוחרים עצמאיים. החברה מיוצגת ב־35 מדינות ולה הכנסות שנתיות בהיקף של יותר מ־30 מיליארד יורו.



"כשהתחלנו לעבוד על תוכנית האקסלרטור בשנת 2015, היא התמקדה בפיתוחי הייטק בתחום האירוח והמלונאות. לאחר מכן הוספנו גם תוכנית בתחום הקמעונאות (retail). הרצנו בסך הכל שבע תוכניות - ארבע באירוח ושלוש בקמעונאות - ועשינו השקעות מוצלחות בכ־70 חברות", אומרת דודק ומדגישה כי ההצעה להשתלבות במערכות של METRO אידיאלית לחברות הזנק בשלבים המתקדמים של חייהן הרוצות להיכנס לשווקים גיאוגרפיים חדשים, וכן לכאלה המעוניינות להרחיב את ההיצע שלהן.



״התוכנית מיועדת לחברות שהן בין סבב הגיוס הראשון לסבב הגיוס השני שלהן, אולם כבר היו לנו בתוכנית חברות שכבר עברו את סבב C ויש להן מכירות של מעל מיליון דולר ו־50 עובדים, והשקענו בהן״. לדבריה, בוגרי התוכניות של METRO גייסו עד היום יותר מ־225 מיליון יורו.



״התוכנית נותנת למשתתפיה גישה פתוחה לערוצי המכירה של METRO ולמיליוני הלקוחות", אומרת דודק, "ושם הם יוכלו לבדוק בתנאי ׳שטח׳ את הפתרון שלהם; הם ילמדו כיצד להתגבר על מכשולים, לאסוף לידים ולהיכנס לשווקים חדשים״. לדבריה, החיבור לחדשנות של הסטארט־אפים שבתוכנית מאפשר ל־METRO עצמה לשנות את הפרספקטיבה - וזה, בסופו של דבר, יבוא לידי ביטוי בענף האירוח כולו.



"התוכנית מפוצלת לחלק של מנטורינג ונטוורקינג (הדרכה ויצירת קשרים) ולפיתוח המוצר ופיתוח עסקי", היא מוסיפה. "בצורה זו, הקשרים שהחברות יוצרות מהחודש הראשון באים לידי ביטוי ומסייעים להן לאורך הדרך. היעד הסופי הוא להוציא פיילוט, ואצלנו יש השילוב הנכון בין יצירת קשרים עסקיים בזמן קצר לבין הנגשת המוצר לשוק. בחלוף הזמן הבנו שניתן לקצר את התהליך, ועל כן עברנו לשיטת בוטקמפ (תוכנית לימודים אינטנסיבית), שבה הדגש הוא בעיקר על הכנת הפיילוט".



בחברות המגישות מועמדות לתוכנית של מטרו: סטארט־אפים מתחום הדפסת מזון, שירותי תשלומי אונליין (מקוונים), גיוסי כוח אדם, ניהול פסולת ומִחזור ועוד. במהלך הבוטקמפ שמריצה החברה ממשיכים בסינון החברות המועמדות - ושלוש עד שש חברות נבחרות לעבור לבוטקמפ השני.



"אנחנו מלווים ולוקחים אותן לירידים ולאירועים ברחבי אירופה, תחת המטרייה של METRO", מדגישים בחברה. "המטרה שלנו היא לשפר את העבודה אצל הלקוחות שלנו. הם אלו שמרוויחים מהטכנולוגיות שאנו משקיעים בהן ועוזרים לפתחן. אנחנו מזהים עבורם אילו טכנולוגיות מעניינות מספיק וכדאיות - ומעבירים אותן סינון".