שעות לאחר פיגוע הירי בעיר האלה שבגרמניה, קנצלרית המדינה אנגלה מרקל הגיעה לבית הכנסת החדש בברלין כדי להביע הזדהות עם הקהילה היהודית בעקבות הרצח של שני בני אדם אתמול. הקנצלרית נשאה תפילה לזכר הקרבנות ביחד עם 200 האנשים שהגיעו למקום, אחזו בדגלים, הדליקו נרות ושרו יחדיו את השיר "עוד יבוא שלום עלינו".



"זה מפחיד מאוד", אמר סמואל צרפתי, במאי  בן 27, לפני שעזב את בית הכנסת בברלין עם עמיתו הצרפתי סמואל לאופר. השניים, שחיים ועובדים בבירת גרמניה, העבירו את יום הכיפורים בתפילות וכיבו את הטלפון הנייד שלהם למשך 25 השעות של הצום.



חברים אחרים בקהילה היהודית בגרמניה המונה 200,000 חברים הביעו חשש רב ודאגה בעקבות הפיגוע. "זה לא צירוף מקרים שזה קרה במזרח גרמניה. הימין הקיצוני מאוד חזק שם", אמר צרפתי. יצוין כי חברי מפלגת ה-AFD הימנית גינו את פשע השנאה שאירע אתמול בעיר האלה, אך יחד עם זאת מנהיג המפלגה, ביורן הוקה, התבטא בעבר בצורה אנטישמית כשאמר כי אנדרטת השואה בברלין היא "אנדרטה של ​​בושה" וכי על בתי הספר במדינה להדגיש את הסבל של העם הגרמני במלחמת העולם השנייה.



לאופר אמר כי למרות שהוקה עצמו גינה את הפיגוע, "מה שקרה מראה שאין להמעיט בערך של המפלגה הימנית. מנהיגים כמו הוקה לא רוצים לראות שהמילים שלהם מעודדות אנשים מסוימים להרוג".



שרלוט קנובלוך, ניצולת שואה ונשיאת הקהילה היהודית במינכן, טענה כי הרטוריקה של ה-AFD שמתנגדת למהגרים תורמת לאווירת שנאה שמעודדת אלימות פוליטית."ההתקפה המפחידה הזו מבהירה כמה מהר מילים יכולות להפוך למעשים קיצוניים מבחינה פוליטית", אמרה קנובלוך. 



מדליקים נרות לזכר הקרבנות בפיגוע הירי מחוץ לבית הכנסת העיר האלה. צילום: רויטרס
מדליקים נרות לזכר הקרבנות בפיגוע הירי מחוץ לבית הכנסת העיר האלה. צילום: רויטרס



רנטה קלר, יהודיה בת 76 שהגיעה לבית הכנסת עם בעלה, אמרה כי הפיגוע בעיר האלה המחיש כי גרמניה לא עושה מספיק כדי להילחם באנטישמיות.


"מפחיד אותי שאחרי השואה אנשים לא למדו דבר מההיסטוריה שלנו, שעדיין מכבידה עלינו היום", אמרה. "אנשים כמו התוקף כנראה מעולם לא פגשו יהודי בחייהם. הם פשוט מסונוורים משנאה".



ג'וזף שוסטר, נשיא מועצת היהודים המרכזית בגרמניה, הזהיר מפני "הפוליטיקה הפוטנציאלית" של הימין הקיצוני: "זה מראה שהקיצוניות ימנית אינה רק התפתחות פוליטית כלשהי, אלא שהיא מסוכנת ביותר".



כלי תקשורת בגרמניה וברשתות החברתיות במדינה פרסמו אמש פרטים על הגבר שביצע את הפיגוע בבית הכנסת בעיר האלה שבמזרח גרמניה ובמסעדת מהגרים ממול לבית הכנסת, לאחר שלא הצליח לחדור למבנה בשל אמצעי אבטחה בכניסה לו. על פי הדיווחים, היורה - גבר בשנות ה-30 לחייו, שהזדהה ברשת בשם "אנון" ועל פי המשטרה שמו סטפן ב., הוא ממוצא גרמני ולא היה מוכר למשטרת גרמניה ולגורמי הביטחון במדינה - למרות שהחזיק בדעות גזעניות כלפי יהודים, מהגרים ונשים. כמו כן נטען כי היורה פעל לבדו ולא כחלק מתשתית ימנית קיצונית.



על פי הדיווחים, "אנון" התבטא רבות באופן אנטישמי, וטען כי "היהודים הם מקור לבעיות העולם", כתב סיסמאות ניאו-נאציות ואף היה מכחיש שואה. עוד טען היורה כי הפמיניזם אחראי לירידת אחוזי הילודה בעולם המערבי - ועל כן הן אחראיות לגל הפליטים והמהגרים באירופה.



כזכור, במהלך תפילת יום הכיפורים ניסה "אנון" לפרוץ לבית כנסת בעיר האלה שבמזרח גרמניה כשהוא חמוש ברובה ומטעני נפץ, אך אמצעי האבטחה במבנה הצליחו למנוע ממנו להיכנס ולטבוח במתפללים. לאחר שנכשל בכך, עבר היורה למסעדת "דונר" שבסמוך, פתח באש לעבר השוהים בה ונמלט מהמקום ברכב. מוקדם יותר הוא ככל הנראה רצח אישה סמוך לבית הקברות היהודי בעיר. בשלב זה זהות הקורבנות לא פורסמה.