הכשלון החמור והקטלני של מדיניות החוץ של הנשיא לשעבר ברק אובמה הוא - סוריה. לא מדובר בכשלון שנבע מחוסר יכולת או מהעדר כוח. זהו כשלון שנוצר ביודעין, במחשבה תחילה ויש חשדות שאפילו באופן מתוכנן. הנשיא דונלד טראמפ, שמתעב את ברק אובמה ואחד מהיעדים האובססיביים שלו, לעקור ולמחוק כל זכר ועקבות מממשל קודמו, "התלבש" על הכשלון בסוריה, העמיק, הרחיב והעצים אותו. כמנהגו, עשה זאת באימפולסיביות, תוך התעלמות מוצהרת ומעליבה מראשי הפנטגון ומיועציו הבכירים.

"בכל הנוגע למזרח התיכון ובמיוחד לסוריה, טראמפ הוא יותר אובמה מאובמה", אמר סגן ראש משלחת דיפלומטית של מדינה מערבית מרכזית בשיחה שלא ליחוס. מאז שפרצה ההתקוממות נגד שליט סוריה בשאר אסד במרץ 2012, ובעקבות התגובה הצבאית האכזרית של צבא סוריה נגד אוכלוסיה אזרחית, הצהיר הנשיא לשעבר ברק אובמה לא פעם אחת אלא פעמים אחדות, "אסד חייב ללכת". אבל הוא עשה מעט מאוד לקידום הצהרתו. בחודשים הראשונים למרד, הסי-אי-איי סיפק כמויות מוגבלות של כלי נשק למורדים. גם תוגברה הנוכחות הצבאית האמריקאית בצפון סוריה ליד הגבול עם טורקיה. אבל ככל שהמרד התמשך וככל שהצבא הסורי הגביר את מבצעיו נגד המורדים ואת ההפצצות על ריכוזי אוכלוסיה, איבד ממשל הנשיא לשעבר אובמה את העניין במתחולל בסוריה.

מי שהבחין באדישות האמריקאית ובנסיגה ממוערבות במלחמת האזרחים בסוריה היה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מנהיג רוסיה מיהר והזדרז למלא את החלל בסוריה שהשאיר ברק אובמה. אובמה העניק לרוסיה את סוריה כמדינת חסות, כתחום וכעמדת השפעה מבטיח במזרח התיכון. הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ, בהחלטתו להסגי את הכוחות האמריקאים מגבול סוריה-טורקיה הכניס לטריטוריה הסורית את הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, שונא ישראל מוצהר.

רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס

 
מי שיצאו נגד החלטת טראמפ היו רפובליקנים בכירים, בהם הידועים כאוהדי ותומכי הנשיא טראמפ. הבולט והמפורסם מהם, הסנטור לינדזי גרהאם. "הנסיגה היא אסון", הצהיר. ניקי היילי, השגרירה לשעבר באו"ם, גינתה בחריפות את החלטת הנשיא טראמפ. מעניין, שגרהאם והיילי ידועים ומזוהים כתומכי ישראל נלהבים. נראה, ששניהם רואים בנסיגה מצפון סוריה וחדירת תורכיה לשטח, פוטנציאל של סכנה ואיום על ישראל, המדינה האהובה עליהם.

הנשיא לשעבר ברק אובמה לא הרעיף מחמאות על ישראל. אבל בשקט ובעקביות דאג לביטחונה. הקציב והעניק מאות מיליוני דולרים לפיתוח ויצור 'כיפת ברזל'. בשלהי כהונתו אישר תקציב סיוע צבאי לעשר שנים לישראל בהיקף של 30 מיליארד דולר. הנשיא דונלד טראמפ מחמיא לישראל בהצהרות ידידותיות. אבל נראה שהדאגה לבטחונה של ישראל לא בדיוק נכלל בשיקוליו.

אצל טראמפ אין שיקולים כשהוא מחליט באופן אימפולסיבי על מהלכים במזרח התיכון הצופנים השלכות על בטחון ישראל. "אני חושב שכדאי אולי לבקש מהבית הלבן להחזיר את השגרירות האמריקאית לתל אביב. המחיר של העברתה לירושלים מתחיל להראות ולהסתמן כיקר מאוד לישראל וכמסוכן מבחינה בטחונית", אמר יהודי בכיר ומוערך בניו יורק, הידוע כאחד מדוברי אגף הימין בקהילה.