ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך ביקורו בסוצ'י שבוע לפני הבחירות, בבקשה לפעול לשחרור נעמה יששכר, זאת כאשר נדחתה פנייתה של רוסיה לישראל.  הגורמים הרוסיים הציעו לבצע עסקת חליפין ולהחזיר את יששכר לישראל בתמורה לשחרור האזרח הרוסי בשם אלכסיי בורקוב, שיושב בכלא הישראלי החל משנת 2015.



כאמור, היום (שישי) בסביבות השעה 16:00 יינתן פסק דינה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית היושבת בכלא הרוסי מזה כחצי שנה. יששכר נעצרה בחודש אפריל האחרון כאשר עשתה את דרכה בחזרה מהודו לישראל ונחתה לעצירת ביניים בשדה התעופה במוסקבה, שם נמצאו בתיקה האישי תשעה גרם של חשיש הודי. לאורך תקופת המשפט היא הוחזקה בבית כלא במרחק של 70 קילומטר ממוסקבה.



הדיון האחרון בעניינה של יששכר נקבע ליום כיפור, אליו הגיעה כשהיא מצויה בצום. נגד יששכר הוגש כתב אישום בגין סחר והברחת סמים. לפי החוק הרוסי עונש מעצר על עבירות מסוג זה יכול להגיע עד 10 שנות מאסר בפועל. התובע מבקש לגזור על נעמה 8 שנות מאסר.



משפטה של יששכר התקיים הרחק מתשומת הלב של התקשורת הרוסית. הוא זכה לסיקור רק לאחרונה. כאשר הערוץ הרוסי RT המזוהה עם הקרמלין פרסם שתי כתבות בסמיכות של כמה ימים בלבד. בראשונה מסופר סיפורה של נעמה יששכר, ובשנייה את סיפורו של איש הייטק רוסי בשם אלכסיי בורקוב שנעצר בישראל בשנת 2015 ומאז יושב בכלא "הדרים" הישראלי לאחר שהואשם בחמישה מקרים של מתקפות הסייבר הבלתי חוקיות על האתרים האמריקאים.



לפי הדיווח של RT, בספטמבר האחרון קרובי משפחה של בורקוב פנו למשרד החוץ הרוסי בבקשה ליזום משא ומתן עם ישראל כדי להגיע להסכם החלפת העצורים ולהחזיר אותו לרוסיה ואת נעמה יששכר לישראל. לדברי אחותו של בורקוב, נטליה, ממשרד החוץ הרוסי נמסר בתגובה לפנייתם כי "הבקשה נמצאת בטיפול". במשרד החוץ הישראלי אומרים כי נושא היוזמה להחלפת העצורים כלל לא מוכר להם. 



אמה של יששכר שחזרה בראיון ממוסקבה לפני כחודשיים את מעצר בתה: "היא ביקרה כבר שלוש פעמים בהודו דרך מוסקבה, ללמוד ולתרגל יוגה. בפעם האחרונה, בינואר האחרון, היא נסעה  לשלושה חודשים. ב-9 באפריל היא חזרה בטיסה עם קישור במוסקבה, אך כשהתכוונה לעלות לטיסה לישראל, עצר אותה אדם ללא מדים ואמר לי להתלוות אליו. היא הלכה איתו וראתה שיש לו את התרמיל שלה. הוא עשה לה תנועה של עישון, אז היא אמרה לו שבאמת היא קנתה טבק".



"הוא פתח את התיק, פיזר את תכולתו על השולחן ושלף נרתיק שהיה בו תשעה גרם של ג'אראס הודי. היא הייתה בשוק ואמרה לו שזה לא שלה. לקחו לה את הדרכונים, הישראלי והאמריקאי. עיכבו אותה שם שעות ארוכות. אחרי השעות האלה לקחו אותה לתחנת המשטרה. הגיע לשם רב חב"ד והשגנו לה עורך דין. חקרו אותה בתחנת המשטרה". 



משרד החוץ הגיש ליששכר ומשפחתה סיוע הומניטרי לאורך תקופת המעצר, ושגריר ישראל במוסקבה אף פנה לסגן שר החוץ הרוסי בניסיון לסייע, אך הרוסים הבהירו כי מדובר בעבירה פלילית המחייבת הליך משפטי בהתאם לחוק הרוסי.