ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד עלי, הוכרז היום (שישי) כזוכה בפרס נובל לשלום. בנימוקי ועדת הפרס צוין כי הפרס ניתן "על מאמציו להשגת שלום ושיתוף פעולה בינלאומי ובמיוחד על יוזמתו לפתירת הסכסוך עם השכנה אריתריאה". אביי נבחר מתוך רשימה של 301 מועמדים לפרס.

אביי בן ה-42 מכהן כראש ממשלת אתיופיה החל מאפריל 2018 והיה הראשון מבני הקבוצה האתנית אורומו שמכהן בתפקיד. עם כניסתו לתפקידו החל אבי ברפורמות פוליטיות, מדיניות וכלכליות, שהבולטת שבהן היא חתימה על הסכם שלום היסטורי עם אריתריאה.

עוד נאמר בנימוקי ועדת הפרס כי "אביי חיזק את הדמוקרטיה בכך שפעל לעריכת בחירות חופשיות. פעל למען הנורמליזציה ברחבי אפריקה. התערב בפתרון הסכסוך בין קניה וסומליה ובמלחמת האזרחים בסודן והביא את הצדדים לשוב למשא ומתן שהוביל להסכם". 

אביי אחמד. צילום: רויטרס
 
עוד הוסיפו: "מיליוני פליטים ומבקשי מקלט נמצאים באתיופיה. אתגרים רבים עדיין לא נפתרו, ראינו דוגמאות בשבועות האחרונים. חלק יחשבו שהפרס מוענק לו מוקדם מדי, אך אנו חושבים שמעשיו ראויים להוקרה כבר כעת. אתיופיה היא המדינה השנייה הכי מאוכלסת באפריקה, אם תהיה יציבה יהיו לזה השפעות חיוביות רבות. אביי אחמד הוא האדם שעשה הכי הרבה בשנה האחרונה כדי לזכות בפרס".

מטעמו של אביי נמסר בעקבות ההודעה על זכייתו כי "אנחנו גאים כאומה לזכות בפרס". נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך את ראש ממשלת אתיופיה על זכייתו בפרס ואמר: "ברכות חמות, ידידי ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד עלי, עם ההודעה על זכייתך בפרס נובל לשלום. אביי יקר, אתה מנהיג של השראה ותקווה המוביל שינויים אמיצים למען אזרחי ארצך ולמען שלום העולם כולו. אנו שולחים לך חיבוק חם מכל ידידייך במדינת ישראל".