פרשת נעמה יששכר, הצעירה שנשפטה לשבע וחצי שנות מאסר ברוסיה בעקבות 9 גרם חשיש שנמצאו בתיקה, בעת שעברה בשדה התעופה במדינה, שהפכה לפרשה בינלאומית כאשר ממוסקבה הביעו דרישה להעביר לידיהם את ההאקר הרוסי, אלכסיי בורקוב, האמור להיות מוסגר לארה"ב. ד"ר יבגני קלאובר מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב, התייחס היום (שלישי) לאפשרות שהנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, יעניק חנינה לנעמה. 





הבקשות שישראל מגישה לרוסיה במטרה לשחרר את נעמה ולהחזירה לארץ יכולים להשפיע על פוטין? זה מדבר אל ליבו?


"אני חושב שכן. פוטין בשנים האחרונות פיתח יחסים מאוד ידידותיים עם בנימין נתניהו. נתניהו טס לפוטין 9-8 פעמים ב-2017 כשאת טראמפ ראה רק 4-3 פעמים באותה השנה. פוטין צריך את ישראל כי היא המתווכת שלו בעולם המערבי. לפני שבוע הוא חגג יום הולדת ואף מנהיג מערבי לא התקשר להגיד לו מזל טוב. זה מסמל הרבה. הוא נמצא בבידוד מדיני. ברור שלהיות חבר עם ישראל זה מאוד חשוב לו".



אפשר להיות אופטימיים לכך שפוטין ייעתר לבקשה?
"אפשר להיות אופטימיים אך לא בגלל שפוטין הוא גמיש ותכנס בו נחמה אלא כי מערכת המשפט ברוסיה ניתנת לאפיון באמצעות מילה אחת: שרירותיות. המערכת המשפטית רוצה להתחנף לנשיא ומספיק רמז של הנשיא בנידון והיא תשוחרר. פעם נהגו להגדיר אבסורד כניסיון רציונלי לחפש היגיון במקום בו אין היגיון. במערכת המשפטית ברוסיה אין היגיון. הרי בפרשת הקמח הרוסית מצאו חצי טון של קוקאין בשגרירות רוסיה ואף אחד לא ישב על כך בכלא ואיש לא שילם מחיר".



אנחנו יודעים שפוטין מנסה להשתלט על עוד חלקים במזרח התיכון. מה יקרה אחרי שטראמפ עזב את האזור?
"החלום הרטוב של פוטין מתגשם. הוא חלם שתהיה לו זירה בה ישתתפו כל הכוחות והרוסים יוכלו לתווך ביניהם. פוטין מסמן לעולם שאי אפשר לפתור בעיות בלעדיו ושרוסיה היא שחקן משמעותי".