פרק הזמן שנשיא המדינה ראובן ריבלין הקציב לבנימין נתניהו להרכבת הממשלה החדשה הולך ומתקצר מיום ליום, ובמקביל גוברת ההערכה כי ראש הממשלה החליט להחזיק אצלו את המנדט עד למועד האחרון האפשרי – יום חמישי הבא.



עד כה בליכוד היו משוכנעים כי יו"ר המפלגה אינו מעוניין למשוך זמן ושיזדרז להחזיר את המנדט בעקבות כישלון המגעים בין הליכוד לבין כחול לבן. כעת נראה שהמצב השתנה. לפי אחת ההערכות הרווחות, ראש הממשלה חושש ממהלכים מפתיעים של יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן ובעיקר מהאפשרות של הקמת ממשלת מיעוט בראשותו של ח"כ בני גנץ בתמיכת הרשימה המשותפת, בעוד סיעת ישראל ביתנו נמנעת או נעדרת ממליאת הכנסת בזמן ההצבעה. נתניהו מנסה למנוע תרחיש כזה ומפעיל לחצים פוליטיים וציבוריים על ליברמן.



אף על פי שמדובר על תרחיש כזה במערכת הפוליטית זה שבועיים, ליברמן עדיין לא אמר בקולו שיצביע נגדו. "אני לא אצטרף לממשלה כזאת, לא אשב עם הרשימה המשותפת ולא אתמוך בממשלה שהיא לא ממשלת אחדות רחבה", הכריז יו"ר ישראל ביתנו ולא שיכך את חששותיו של נתניהו.



במהלך סיור של סיעת ישראל ביתנו באתר ההרודיון אתמול התייחס ליברמן לנושא ואמר: "אנחנו נשמח לשמוע מראש הממשלה שהוא מפרק את גוש החרדים והמשיחיים שלו, ואז יש על מה לדבר. דבר שני - היחיד ששיתף פעולה לאורך שנים, מאז ימי ערפאת והמפגשים בנוגע לוואיי פלנטיישן,‏ עם הח"כים הערבים והרשימה הערבית זה נתניהו. שמענו את חאג׳ יחיא מספר איך הוא נהנה לשתף פעולה עם מיקי זוהר ונתן אשל, וראינו וקראנו מאמרים של נתן אשל. אנחנו, בכל אופן, מחכים עדיין לתשובה מצוות המו"מ של הליכוד על הבקשה שלנו להתחיל במפגשים ולגבש קווי יסוד המקובלים על רוב עם ישראל. ‏לצערי, התשובה עדיין לא הגיעה, אז יש לנו זמן ויש לנו סבלנות. נחכה".



אביגדור ליברמן. צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן. צילום: שלומי יוסף



עם זאת בכיר בליכוד טוען לסיבה אחרת לאי־החזרת המנדט על ידי נתניהו: "הוא לא יחזיר אותו עד הרגע האחרון, משום שהזמן עובד לטובתו. הכעס של הציבור על הליכוד ועל העומד בראשו בגלל הגוש של 55 ח"כים שנתניהו לא מוכן להיפרד ממנו - נחלש. לכן נתניהו לא ממהר להחזירו לנשיא ריבלין. כל יום נוסף פועל לטובתו".



כך או כך, רוב הגורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי רק לאחר שהן נתניהו והן גנץ ייכשלו בהרכבת ממשלת מיעוט בראשותם והמנדט יחזור לכנסת, יביעו הצדדים נכונות להתפשר והמו"מ האמיתי יתחיל.



על פי תוכניות מוקדמות התעתדו נתניהו ורעייתו שרה לצאת במוצאי שבת הקרובה ליפן כדי להשתתף באירוע הכתרת הקיסר החדש נרוהיטו ביום שלישי. אולם נוכח לחץ הזמן הגובר לקראת סיום תקופת המנדט שהקציב לו נשיא המדינה, החליט נתניהו אמש לבטל את נסיעתו ליפן.