אני בעל מפעל מתכות. החברה שלי קיימת כבר כארבע שנים, אבל לצערי הרב אני עדיין מתקשה לייצר תזרים מזומנים. על הנייר נראה כאילו יש לנו מחזורים יפים ואחוזי רווח נאים שמבוססים על שוטף פלוס 90, אך בפועל אנחנו תמיד חווים קושי תזרימי מאוד גדול. איך עליי להתמודד עם מצב זה?


"מתוך הניסיון שלי למדתי שהדוחות אותם מציגים לנו רואי החשבון מספקים לנו תמונה כללית, אבל לא מספרים את הסיפור האמיתי שלנו מול כסף. גם אם נקרא את הדוחות האלה שוב ושוב לא נגלה את דרך ההתנהלות הכלכלית שלנו: איך אנחנו גובים כסף, מתי אנחנו מוציאים אותו, ואם כל המשתנים נלקחו בחשבון. חשוב לזכור שלכל הדברים האלה יש משמעות עמוקה, שמשפיעה על העסק שלנו. לתפיסתי אתה צריך לבדוק איך מתנהלת מערכת הגבייה שלך. אני עבדתי עם הרבה מאוד חברות כמו שלך וכמעט כל הבעלים שלהן לא ידעו את המשמעות האמיתית של שוטף פלוס 90. כפתרון להתנהלות כלכלית נבונה יותר עליך לשכור את שירותיו של מנהל תזרימים. מומלץ לעשות את זה פעם אחת. בעיניי זה הדבר הכי חשוב".



יש בידי סכום של כמיליון שקלים. אני מעוניין להשקיע אותו בצורה חכמה, אבל רוצה שהוא יהיה זמין לי אם אצטרך להשתמש בו. כרגע הוא פשוט יושב בבנק. מה דעתך?


"כל עוד לא מדובר בהשקעה לטווח ארוך, לא נשארות יותר מדי אופציות להשקעה. נדל"ן יורד מהפרק ולכן כדאי לך לחשוב על תיק השקעות סולידי. לצורך העניין, תיק אג"ח של המדינה יכול להניב כ־2.5% בשנה. אומנם זה מעט, אבל אין ברירה. בתיק כזה הכסף זמין מהיום למחר. הוא לא נתון לתזוזות ותמיד יביא לך את מה שהובטח. כלומר, המדינה עומדת מאחורי איגרות החוב שלה. בתיק כזה תוכל להגדיר כמה כסף יתאפשר לך להוציא בכל רגע נתון. במקרה אחר, חלק מהכסף יכול לשבת במניות. תוכל לייעד אותו לזמן ארוך, שנתיים או שלוש שנים, ותניב תשואה של עד כ־6%. את שאר הכסף תוכל להשקיע בתיקים פחות סולידיים של חברות או בנקים, אבל חשוב לי לשקף לך שהבעיה בתיקים מסוג זה היא שרמת הסיכון בהם עולה. מדי פעם החברות עושות תספורות לאג"חים שלהן. וגם כאשר המשקיע רוצה להוציא את כספו לפני תום הזמן שנקבע מראש, הוא יוכל לממש אותו רק בתנאי השוק שיהיו באותו הרגע".



כבר 27 שנים שאני עובד בחברה ציבורית גדולה. יש לי דירה בבעלותי ובקרוב אני עתיד לצאת לפנסיה. בדקתי וגיליתי שבפנסיה אקבל בסך הכל 4,200 שקלים בחודש. יחד עם הביטוח הלאומי שלי ושל אשתי, שאינה מקבלת פנסיה, נגיע להכנסה חודשית של 8,600 שקלים. תהיה לנו ירידה משמעותית בשכר ואני מודאג. האם לדעתך יש דרך לשפר את מצבנו?


"כואב לי להיחשף למצבים שבהם אנשים שנכנסים לתקופת הפנסיה שלהם צריכים לחשוב על כל שקל שיוצא מכיסם במקום ליהנות מהחיים. למזלך אתה בעל דירה ולכן אני ממליץ לך לשקול בחיוב לקחת משכנתה הפוכה. הרעיון הוא שאפשר לקבל 30% מערך הבית לרווחה. את הכסף שאתה מקבל ואת הריבית שנצברת אתה לא חייב להחזיר בעודך בחיים. עקרונית, רק לאחר פטירתך היורשים הם אלה שצריכים לשלם את החוב, שפשוט ירד להם מהירושה. יש היום הרבה מאוד פנסיונרים במדינה שהפנסיה שלהם לא מספיקה להם, אבל יש בידיהם דירת מגורים לא ממושכנת. האפשרות של משכנתה הפוכה היא מעולה.



כשיגיע הזמן להחזיר את הכסף, היורשים יוכלו למכור את הבית ולהחזיר את החוב לחברה הממשכנת, או לקחת משכנתה ולהמשיך לשלם איך שהם רוצים. האינטרס של החברות לתת הלוואה כזאת הוא מהסיבה שהן מרוויחות לא מעט ריביות. על הלוואה של 300 אלף שקלים מחזירים בסופו של דבר 400 אלף, כולל ריבית. את הכסף שתקבל מהמשכנתה ההפוכה כדאי לך להשקיע ולא לבזבז את כולו בבת אחת. אם לדוגמה תקבל 300 אלף שקלים, תוכל להשקיע את הכסף בתיק השקעות סולידי ומגוון באגרות חוב ובמניות. תיק כזה לאורך שנים יניב תשואה וגם יצבור הון. אם יום אחד תחליט לטוס לחו"ל, תוכל לקחת כסף מתיק ההשקעות. כלומר, מהתיק הזה אתה גם תרוויח וגם תוכל לממן את איכות חייך". 


 



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM