המתיחות במפרץ הפרסי נמשכת: ארצות הברית ביצעה מתקפת סייבר נגד איראן לאחר תקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית, כך אומרין היום (רביעי) גורמים אמריקאי לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריהם, מטרת המתקפה, שאירעה בסוף ספטמבר, הייתה לפגוע ביכולת של טהרן להפיץ תעמולה ופגעה בחומרה. עוד טענו הגורמים, כי הוחלט לפעול בתחום הסייבר משום שזה נתפס כדרך להגיב בלי לסכן חיי אדם. הפנטגון סירב למסור תגובה.



על השפעת המתקפה יהיה ניתן ללמוד רק בעוד מספר חודשים, אולם מתקפות סייבר נתפסות כאופציה פחות מתגרה. "אתה יכול לגרום נזק בלי להרוג אנשים או לפוצץ דברים. זה עוד כלי בארגז הכלים שלא היה קיים בעבר והרצון שלנו להשתמש בו הוא חשוב", אמר ג'יימס לואיס, מומחה לסייבר במרכז למחקרי ביטחון ואסטרטגיה בוושינגטון. 



כזכור, בחודש שעבר בוצעה מתקפה על מתקנים של חברת הנפט הסעודית "ארמקו", שגרמה לנזקים אדירים באספקת הנפט ולהפסדים כלכליים גדולים. באופן טבעי, האצבע האמשימה הופנתה כלפי משטר האייתוללות. וגורם אמריקאי אמר כי המתפקה בוצעה מצפון מזרח באמצעות 12 טילי שיוט ומעל 20 רחפנים משטח איראן. בטהרן הכחישו כל קשר לתקיפה, אבל הנשיא דונלד טראמפ אמר כי "זה נראה כי איראן אחראית לתקיפה על מתקני הנפט הסעודיים", בדבריו אף איים הנשיא במתקפת תגובה על איראן והבהיר כי "אנחנו מוכנים לתגובה אפשרית". 



בעקבות המתקפה הודיע ממשל טראמפ על פריסת כוחות נוספים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות, וכן על סנקציות נוספות נגד הרפובליקה האסלאמית - הפעם על הבנק המרכזי של איראן. 



ביום ראשון יצא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להגנתה של איראן ודחה את האשמות ריאד והמערב כלפי איראן בעקבות האירוע. "לא ניתן לדעת מי תקף את מתקני הנפט בסעודיה", אמר פוטין והוסיף כי "לא הוגן להאשים את איראן במה שלא עשתה".



בשבוע שעבר אירעה תקרית נוספת במפרץ, לאחר שמכלית נפט איראנית הותקפה על ידי טילים. בתחילה עלתה הסברה כי מדובר בתגובה סעודית על הפגיעה במתגני הנפט הסעודיים, אבל הן בריאד והן בטהרן הכחישו כי הממלכה מעורבת