נראה שבכל פעם שאביגדור ליברמן מנסה להניע את המערכת הפוליטית במטרה להוציא אותה מהמבוי הסתום אליו היא נקלעה, הוא רק תוקע אותה עמוק יותר בבוץ. ההצעות שלו הן בגדר אומנות ההצעות שלא ניתן שלא לסרב להן. כך מנסה לבנות את עצמו אביגדור ליברמן ממפלגת לוויין לראש מחנה "רק לא ביבי" שיכבוש את ראשות הממשלה.



שלב א '- בחירות 2019 מועד א'


תוצאות הבחירות היו הרמה להנחתה עבור ליברמן. הזדמנות שהוא לא היה יכול להחמיץ. ליברמן העריך שאת חמשת המנדטים שהוא קיבל מהגרעין הקשה שלו , הוא כבר לא יוכל להגדיל כל עוד לא ילבש בגדים אחרים וינגן מנגינה אחרת. 1400 הקולות שהיו חסרים לבנט ושקד העניקו לו הזדמנות "לפוצץ" את המשחק סביב סוגיית הדת והמדינה. ליברמן הבין מיד שאם יצליח לקחת מעט קולות מהימין בנוסף לחמשת המנדטים שלו, הוא יהפוך ללשון מאזניים בבחירות מועד ב'. הוא עדיין לא דיבר על מגורים בבלפור אבל קשה לי להאמין שהוא לא התחיל לחלום על זה בלילה



שלב ב' - בחירות 2019 מועד ב'


הבחירות הפכו את ליברמן, כפי שהוא קיווה, ללשון מאזניים. ליברמן הבין מיד שהאיבה בין כחול לבן לנתניהו ובין החרדים ליאיר לפיד לא תאפשר הקמת ממשלה והמשחק הוא רק סביב השאלה – מי המבוגר האחראי ומי דרדר אותנו שוב לבחירות. ליברמן ושלוחיו משחקים את המשחק הזה היטב, הם מציעים הצעות פשרה, בדרך כלל באופן ממלכתי , אבל עם "נגיעות" די בולטות של השלב הבא – הקרב על ראשות מחנה "רק לא ביבי".



אם ישראל תלך שוב לבחירות הליכוד וכחול לבן יאשימו בעיקר אלה את אלה בחוסר היכולת להתבגר ולהסכם על רוטציה ומי שירוויח מכך יהיה לא אחר מאשר ליברמן שינסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי שעשה הכל כדי לפשר, בלי שהתפשר בעצמו על ישיבה עם החרדים.



במקביל, ליברמן מתחזק את היריבות שלו עם נתניהו ונראה שהמטרה שלו היא להגיע לבחירות הבאות כך שהוא נוגס בנתח עסיסי וגדול מה"בייס" של יאיר לפיד בסוגיית הדת והמדינה ושל מחנה רק לא ביבי.



בהמשך, אם ליברמן יצליח במשימה והסקרים יצביעו על אזור ה-15 מנדטים יווצר סחף נוסף של תומכי כחול לבן לכיוונו של "האיש היחיד שהצליח להפיל את ביבי" (לפני בחירות מועד א' ואחריהן). הגורם היחיד שמאחד את כחול לבן זה "רק לא ביבי" וזה מה שמעניק להם כמות לא פרופורצינאלית של מנדטים ביחס לתוכן המבולבל של המפלגה (הנדל, גרמן וניסנקורן... זו לא התחלה של בדיחה אלא שלושה ח"כים עם תפיסות עולם שונות לחלוטין שחברים באותה המפלגה).


במקרה כזה, סביר להניח שליברמן וכחול לבן ייאבקו ראש בראש על תפקיד המפלגה השניה בגודלה.



שלב ג' - ליברמן מתיישב בבלפור


על פי התרחיש הדי סביר הזה, אם יצליח ליברמן לנגוס בחלק משמעותי מכחול לבן ולהתקרב ל-20 מנדטים, ייאבקו שתי מפלגות על הזכות להיכנס לרוטציה עם יו"ר הליכוד. כחול לבן שבשל מורכבותה תתקשה שוב לומר "yes I do" לרוטציה עם נתניהו ואביגדור ליברמן שבהיעדר אופוזיציה מבית יוכל להתפשר למען הצורך בייצוב המערכת הפוליטית וייכנס לממשלת אחדות רחבה כראש ממשלה ברוטציה. סביר להניח שבמצב כזה הוא יעדיף את החרדים ("למען שלום הבית והאחדות") על פני כחול לבן שתיעלם במדבר האופוזיציוני – הרי זה מה שיקבע את מעמדו כמפלגה השני בגודלה גם בהמשך.



איני יודע בוודאות אם תכנית השלבים של ליברמן היא פרי דמיוני או תכנית סדורה שהגה פוליטיקאי מחונן. אבל כך או כך קשה לי למצוא דרך אחרת לפרש את המהלכים שלו בחודשים האחרונים. נראה שתחת מעטה הסברתי מבריק, הוא ישלח אותנו שוב ושוב לבחירות עד שישיג את מבוקשו.



ומה ההצעה שלי לציבור? אם תהיינה בחירות מועד ג' עדיף שתראו בליברמן פתק לבן. תכריעו בין כחול לבן לבין הליכוד ואל תתנו למי שגרר אותנו למערבולת הזאת, לצאת ממנה עם תפקיד המציל.