הבית הלבן חשף הלילה (חמישי) מכתב ששלח הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, למקבילו הטורקי, רג'יפ טאיפ ארדואן, ב-9 באוקטובר, עוד לפני שהחל המבצע הצבאי של טורקיה בצפון סוריה. טראמפ הזהיר את ארדואן ממבצע צבאי בסוריה: "אל תהיה קשוח, אל תהיה טיפש".



"בוא נעבוד על עסקה טובה", פתח טראמפ את מכתבו. הוא ניסה לשכנע את ארדואן לשנות את החלטתו לפלוש לסוריה, עליה סיפר לו בשיחת טלפון שנערכה בין השניים ב-6 באוקטובר. "אתה לא רוצה להיות אחראי לשחיטה של אלפי בני אדם, ואני לא רוצה להיות אחראי להשמדת הכלכלה הטורקית – אך אעשה זאת".



מכתבו של טראמפ לארדואן. צילום: רויטרס
מכתבו של טראמפ לארדואן. צילום: רויטרס



טראמפ הוסיף כי "ההיסטוריה תראה אותך לטובה אם תעשה את זה בדרך הנכונה והאנושית. היא תראה אותך לנצח כשטן אם לא יקרו דברים טובים. אל תהיה בחור קשוח, אל תהיה טיפש!. אל תאכזב את העולם, אתה יכול לעשות הרבה מאוד". הוא הוסיף כי מפקד הכוחות הכורדים בסוריה מוכן לנהל משא ומתן ולעשות ויתורים. לדבריו, הוא צירף עותק סודי של המכתב של מפקד הכוחות הכורדים.



בתוך כך, אמש אישר בית הנבחרים של ארה"ב ברוב גדול הצעת גינוי נגד החלטת הנשיא טראמפ להסיג את הכוחות האמריקנים מצפון סוריה, החלטה שאפשרה לטורקיה לפתוח במבצע הצבאי. 354 הצביעו בעד הגינוי ואילו רק 60 נבחרים הצביעו נגד, כאשר עשרות רפובליקנים חברו לדמוקרטים. "היינו עדים להתמוטטות הנשיא, עצוב לומר", אמרה יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי. לדבריה, הנשיא התפרץ בזעם מכיוון שלא צפה שכל כך הרבה רפובליקנים יצטרפו לדמוקרטים בהצבעה. 

ננסי פלוסי. צילום: רויטרס
ננסי פלוסי. צילום: רויטרס