דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר היום (חמישי) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ידונו במבצע הצבאי של טורקיה בצפון סוריה ובהשלכותיו על הכורדים ובכלל, בפגישה שתתקיים בסוצ'י ביום שלישי בשבוע הבא.



הממשל הכורדי בסוריה דיווח היום כי 218 בני אדם, מתוכם 18 ילדים, נהרגו מאז פלשה טורקיה לסוריה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, אמר כי ברוסיה מודאגים מהמצב ההומניטרי בצפון סוריה בעקבות החלטתה של טורקיה לפתוח במבצע צבאי במקום, והוסיף כי כי רוסיה מודאגת במיוחד ממצב הפליטים. דובר משרד החוץ הרוסי התייחס גם הוא לנושא ואמר כי דמשק חייבת לקבל שליטה על הגבול הטורקי-סורי.



אתמול התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים עם נשיא איטליה סרג'יו מטרלה למבצע הצבאי בו פתחה טורקיה בצפון סוריה, והביע תקווה כי טורקיה וסוריה צריכות לפתור את המשבר ביניהן, גם אם הן יתעמתו בדרך. עם זאת, ואולי בניגוד לדבריו הקודמים, הזהיר טראמפ כי אם פגישתם של סגנו, מייק פנס, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, תיכשל - הוא יטיל על טורקיה "סנקציות הרסניות". לבסוף האשים הנשיא האמריקאי את המחתרת הכורדית בטורקיה, ה-PKK, שהיא יכולה להיות גרועה יותר מארגון המדינה האסלאמית.



במהלך מסיבת העיתונאים אמר טראמפ כי הוא לא הופתע מההחלטה הטורקית לפלוש לצפון סוריה, אך לא העניק לה אור ירוק למבצע, והביע את תקוותו כי טורקיה וסוריה "יפתרו את המצב בינן לבין עצמן - גם אם זה אומר שהן יחלמו מעט". עוד תהה הנשיא "מדוע חיילים אמריקאיים הגנו על שטח סורי".



מטרלה, לעומת זאת, הציג גישה שונה וגינה את המבצע הטורקי. הנשיא האיטלקי אמר שהוא מודאג מהמבצע הטורקי, והזהיר כי המבצע יכול להוביל לעלייה מחודשת של ארגון המדינה האסלאמית בעקבות הפעילות הטורקית.



כזכור, לפני כשבוע החל צבא סוריה במבצע נרחב בצפון סוריה, בשטח שנשלט על ידי כוחות כורדים המקורבים לארצות הברית, וזאת לאחר שיחת טלפון בין טראמפ לארדואן, בה הבטיח הנשיא האמריקאי להשיג את כוחותיו מהאזור.