יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס הבוקר (שלישי) לקבלת המנדט הצפויה מהנשיא ואמר כי במפלגתו אופטימיים כי יוכלו להרכיב ממשלה. "אנחנו תמיד אופטימיים", אמר גנץ סמוך לביתו בראש העין. מרגע שיקבל את המנדט, גנץ יאובטח אבטחה צמודה על ידי יחידת האבטחה של משמר הכנסת הנקראת ''יחידת עוז''.



בתוך כך, יו"ר הימין החדש, איילת שקד, אמרה כי מפלגתה לא תנהל משא ומתן עם כחול לבן באופן עצמאי, אלא רק כחלק מבלוק הימין. שקד הוסיפה כי אם תוזמן לפגישה עם בני גנץ, תסכים להגיע אך תבהיר לגנץ כי מדובר בבזבוז זמן ועליו לנהל מו"מ עם נציגות הגוש. "בתשובה לשאלות רבות שאני מקבלת: אם נוזמן לפגישה עם גנץ בוודאי שנבוא אך נבהיר לגנץ שחבל על בזבוז הזמן וכדאי להתחיל לנהל מו״מ מול נציגות הגוש. הימין החדש לא ינהל מו״מ עצמאי. בחירות נוספות הן דבר מיותר ומזיק, איינשטיין הגדיר שיגעון שחוזרים על פעולה שוב ושוב ומצפים לקבל תוצאה שונה", כתבה שקד בטוויטר.


כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו נכשל בניסיונו להרכיב ממשלה. אמש, 48 שעות לפני תום המועד, הודיע נתניהו לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי הוא מחזיר לידיו את המנדט שקיבל להרכבת הממשלה. כעת צפוי הנשיא ריבלין להעביר את המנדט לגנץ.



בהודעה שפרסמה אמש לשכת הנשיא נמסר כי בהתאם להוראות חוק יסוד: הממשלה יפנה מנכ”ל בית הנשיא הראל טובי לנציגי הסיעות בכנסת ה־22, ויודיע להם כי בכוונת הנשיא להעביר את המנדט להרכבת הממשלה בהקדם ליו”ר כחול לבן, ולהעמיד לרשותו את 28 הימים הנתונים לו על פי חוק. החל מהיום, ובמשך שלושה ימים, יוכלו נציגי הסיעות השונות להביע בפני הנשיא הסתייגויות לגבי ההחלטה להטיל את מלאכת המרכבה על גנץ. אם לא יהיו הסתייגויות כאלה, הנשיא יטיל את המנדט על גנץ עד יום חמישי ואולי אף קודם.



לרשות נתניהו עמדו 28 ימים כדי להרכיב ממשלה. מיד עם קבלת המנדט הוא פנה בשם 55 חברי הכנסת של גוש הימין לכחול לבן, בקריאה להקים ממשלת אחדות רחבה, על פי מתווה שהציע נשיא המדינה, אולם בכחול לבן סירבו לדון בהצעה. אמש פרסם נתניהו את הודעתו על החזרת המנדט בסרטון ברשתות החברתיות. “מאז שקיבלתי את המנדט, פעלתי ללא לאות להקמת ממשלת אחדות רחבה. זה מה שהעם רצה, זה מה שישראל צריכה”, אמר נתניהו. לטענתו, הוא עשה כל מאמץ כדי להביא את גנץ לשולחן המשא ומתן, אך לדבריו, גנץ “פשוט סירב פעם אחר פעם”.



בכחול לבן הגיבו אמש על הודעת נתניהו ואמרו: ״זמן הספינים עבר, הגיעה השעה למעשים. כחול לבן נחושה להקים את ממשלת האחדות הליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה. זהו רגע היסטורי. נתניהו נכשל ואיבד את המנדט. זה דבר שלא קרה כאן עשר שנים”. ח”כ עפר שלח (כחול לבן) אמר: ״ביבי רוצה בחירות, זה ברור. עכשיו יש, למי שאכפת לו, 28 ימים לבוא איתנו לממשלה שתתקן את נזקיו. מה עשה ביבי עם המנדט להרכבת הממשלה? ארבעה שבועות של כלום. העביר את הזמן כדי להמשיך להיות עוד קצת ראש ממשלה, ופיזר סיפורי בדים על ביטחון וכלכלה. ביבי רוצה בחירות, זה ברור”.



בסוף השבוע האחרון דחה גנץ מתווה שהציג ראש הממשלה להקמת ממשלת אחדות, שלפיו נתניהו יכהן ראשון וייצא לנבצרות במועד שיסוכם בין הצדדים. גנץ הגדיר את ההצעה ככזו ש”אי אפשר שלא לסרב לה”, ובהודעת כחול לבן על דחייתה נטען שהתנהלותו של נתניהו “מצביעה על כך שדרכו אינה לאחדות אלא לחסינות”. בכחול לבן אמרו אמש כי עם קבלת המנדט, בכוונת גנץ לפנות קודם כל לליכוד וליו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בהצעה להקים ממשלת אחדות בראשותו, ורק אחר כך לשאר הסיעות. במפלגה הדגישו כי על הליכוד להגיע בעצמו למשא ומתן, ללא “הגיבנת של גוש 55 חברי כנסת מהימין”. לדברי גורמים בסביבת גנץ, “אם נתניהו יסכים להיות ראש ממשלה שני ברוטציה, אפשר להקים ממשלה מהר מאוד”.



אחת האופציות שעליה מדובר בכחול לבן היא הקמת ממשלת מיעוט עם ישראל ביתנו והעבודה, בתמיכה מבחוץ של מרצ והרשימה המשותפת, בתקווה שבתוך הליכוד יקומו גורמים שילחצו על נתניהו ללכת לרוטציה עם גנץ כשהוא שני, במקום ללכת לבחירות. לרשותו של גנץ יעמדו כאמור 28 ימים. אם לא יצליח להרכיב ממשלה, יחל השלב השלישי, שבו יוכלו 61 חברי כנסת להמליץ לנשיא בכתב על אחד מחברי הכנסת שיסכים להרכיב ממשלה. אם גם המהלך הזה לא יעלה יפה, יתקיימו בחירות חדשות בתוך 90 יום.



ח”כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר אמש ל"מעריב": “אם כחול לבן יתקשרו אלינו, נתייחס ברצינות לפנייה. אנחנו רוצים להיות שותפים לסיום כהונתו של המסית הגדול נתניהו כדי לפתוח דף חדש”. חברתו לסיעה ח”כ עאידה תומא סלימאן אמרה בתגובה להחזרת המנדט: “ברוך שפטרנו מעולו של זה”.