דמיינו לעצמכם: אתם מסיימים יום עבודה כפקחים בשמורת טבע בצפון הארץ, נכנסים למיטה מותשים ושוקעים בשינה רכה ומתוקה. פתאום, זה קורה. רעשים מבהילים נשמעים, המיטה זזה בעוצמה מצד לצד, התמונה על השידה מתנפצת בקול רועם על הרצפה. רעידת אדמה. של ממש.



כך נפתח הפרק הראשון של דרמת המתח החדשה מבית היוצר של עומרי גבעון, "ביום שהאדמה רעדה". זו הסדרה השנייה של גבעון שעולה על המסך, לאחר "בשבילה גיבורים עפים" והיא תכלול 8 פרקים בלבד, אשר יעסקו בתעלומה מפחידה ומסתורית המתרחשת בצפון הרחוק.



תנסו לעקוב: מסתבר, שכתוצאה מרעידת האדמה העוצמתית, בור ענקי נפער באדמה ובו מתגלים שלושה שלדים. לא כל כך מורכב, נכון? ומה אם אגלה לכם שה DNA בעצמותיהם זהה כמעט ב-100 אחוזים ל-DNA של שני גברים ואישה חיים? בואו תתמודדו עם זה עכשיו, משטרת ישראל.





אותו משולש מסתורי שנמצא גם בחיים, אבל כנראה גם במוות, כולל בתוכו את שלושת גיבורי הסדרה: יואל רוסו (נדב נייטס), פקח טבע ואב חד הורי אשר איבד את אשתו בתאונת דרכים ועל הדרך מתברר כי הוא בעל עבר פסיכיאטרי מחשיד המוסתר בזקן סקסי וקפוצ'ון של "רשות הטבע והגנים".



ניקו (שלום מיכאלשווילי החתיך והדרמטי! איפה זינה המאמנת מתחבאת בין הקוביות?), הוא אמן חושים / מנטליסט / You name it. במהלך תרגיל מחשבתי עם עובדת הייטק (אורטל בן שושן) בהופעה הוא חווה פלאשבקים מטרידים הכוללים את אותה עובדת חייכנית כגופה בסדין לבן. בקטנה, מה שנקרא. הצלע האחרונה במשולש המסקרן הזה היא אביגיל (ליאנה עיון), אסירה מורשעת בתיקי שוד, אלימות ורצח. מהפרק הראשון לפחות, היא נראית כמו מישהי שמסתירה סודות בכמות של הסטורי שאני מעלה (ואני מעלה הרבה).



כל צלע במשולש החשוד הזה קשורה בצורה זו או אחרת לתעלומה, כפי שניתן לחשוד מתיאור הדמויות. את התעלומה חוקרים צמד שוטרים נחושים (מיכל קלמן וצחי הלוי) המגלים בעקביות פרטים חדשים כל הזמן, אשר מסעירים את עולמנו ומטלטלים את מה שחשבנו על עולם החיים והמתים. 


"ביום שהאדמה רעדה". צלם : ניתאי נצר
"ביום שהאדמה רעדה". צלם : ניתאי נצר


מבחינת קאסט השחקנים, ניכר שהושקע מאמץ רב בליקוט מדויק של הגיבורים הראשיים. בראשם, נדב נייטס, אשר כנראה תזהו יותר כאח של יעלי מ"בשבילה" אבל בפועל מבצע את התפקיד הראשי תוך הפגנת רגישות שיא ואלגנטיות כובשת, כך שהגיע הזמן שתכירו את שמו. מיכאלשווילי המוכשר שכבר התרגלנו לתפקידיו האיכותיים בסדרות דרמה לאחרונה ונכון, אמנם ליאנה עיון המגלמת את הרוצחת המתוחכמת נראית ומרגישה יותר כמו בת השכן היפהפייה בתחפושת של אסירה, אך אני מקווה שהמעבר בין עולם הילדים לסדרת המתח הבוגרת יעבור חלק יותר עבורה בפרקים הבאים.

מילה על הצילום - וואו! הסדרה צולמה בשיתוף עם חברת הפקות צרפתית, ואולי זה מה שהוסיף לאווירת החו"ל הנוטפת מכל פריים בפרק. צילומי טבע מדהימים, רחפנים המתעדים את זירת הפשע מכל כיוון, קלוז-אפים מרגשים בדיוק ברגעים הנכונים. תענוג.

"ביום שהאדמה רעדה". צלם : ניתאי נצר
"ביום שהאדמה רעדה". צלם : ניתאי נצר


תצוגת משחק מרשימה ומשכנעת של כל הקאסט (גם תפקידי המשנה - אורטל בן שושן המצוינת, מיכל קלמן האסרטיבית וצחי הלוי, מה יש להוסיף?), צילום בסטנדרטים גבוהים שלא בטוח שנוכחנו אליהם עד היום, תיבול מדויק של הומור ופיזוז על החבל הדקיק שבין החיים למוות. נשמע כמו המתכון האידאלי לסדרה טובה. והאמת, אני חייבת להודות. איזה כיף שהגיעה סוף סוף דרמת מתח ישראלית חדשה, מקורית (!) ומרתקת שאשכרה מפחיד להוריד ממנה את העיניים באמצע הצפייה מהחשש להפסיד איזה פרט. הלוואי שלא נתאכזב ממנה בהמשך.

בקיצור, על הגבול שבין הדרמה, למתח ולמדע הבדיוני, נכנסת "ביום שהאדמה רעדה" – ומרעידה את חיינו. רוצו לראות.

"ביום שהאדמה רעדה", ערוץ 12 , כל רביעי ב - 21:15

"ביום שהאדמה רעדה". צלם : ניתאי נצר
"ביום שהאדמה רעדה". צלם : ניתאי נצר