רבנים צבאיים במילואים ניסחו חוברת לחיילים דתיים, בה נקבע בין היתר, כי הם לא ישרתו ביחידה מעורבת ושחייל דתי לא ישהה עם נשים באימון או משחק משותף ואף ימנע מהשתתפות באירועי שירת נשים. רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, התארח בתוכניתם של יואב לימור וינון מגל ב-103FM והסביר את הסיבה לניסוח החוברת: "מישהו בצבא החליט לשלב נשים ביחידות לוחמות בעוד שהבנים שלנו נאלצים לשרת באותן היחידות. נוצר מצב בלתי אפשרי".



יואב: אתה יודע על דברים שקרו?


"בוודאי. כשאתה שולח חייל וחיילת לשמור יחד בלילות העבודה לא נעשית. השמירה יורדת ברמתה".



יואב: אתה קובע כאן קביעה שהעבודה הצבאית נפגעת.


"אכן. כשאתה שולח חייל וחיילת לנווט יחד בלילה זה לא בריא. אני רוצה לשמור על הבריאות הדתית של החייל".



יואב: אני מכבד את הרצון של החייל לשמור על דתו וזהותו, אך אם הרמטכ"ל והאלופים בצבא קובעים שהשילוב משפר את תפקוד הצבא, ויש על כך כבר הוכחות בשטח, מי  שם אותך לקבוע שהעבודה הצבאית נפגעת?


"הצבא בעצמו מוריד את הפרמטרים ביחידות המשולבות ולא מכניס את היחידות המשולבות להילחם".



יואב: זה לא תפקידם. גם מג"ב עומד בגבולות.


"ברור, אך אלו יחידות שנחשבות חצי עורפיות. אלו לא יחידות החוד. העובדה היא שהצבא לא מכניס את היחידות המעורבות ללחימה בעזה או בלבנון. הצבא מבין שהיעילות של היחידות הללו ירודה. הפרמטרים ירדו וזוהי עובדה. חיילים דתיים רוצים לשרת בצבא לפי הפרמטרים שלהם. 40% מבה"ד 1 הם חיילים דתיים".





יואב: אני לא בטוח שהנתון הזה נכון.


"אני מרצה בבה"ד 1 וראיתי".



יואב: מראה עיניים זה לא סטטיסטיקה. נראה לי שהרצתי בבה"ד 1 הרבה יותר ממך. נבדוק את הנתון הזה.


ינון: יש עניינים הלכתיים של ייחוד בין גבר לאישה שהוא אסור ויש את התפקוד של היחידות הלוחמות. החוברת שהוצאתם היא כדי לשמור על צה"ל או על החיילים?
"המטרה היא לאפשר לחיילים דתיים לשרת בצבא לפי הערכים שאנחנו מאמינים בהם. אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד אחר. אני רוצה לדעת איך הבנים שלי והתלמידים שלי ישרתו בצבא בלי לפגוע בערכים שלהם. בשביל זה החוברת חוברה. אנחנו נמצאים בצבא כדי לתרום כמה שיותר אך אי אפשר לרמוס את הערכים, צריך להתחשב. הצבא מתפאר בזה שהוא משלב את הטרנסג'נדרים בסובלנות מלאה ונותנים להם את המקסימום, למרות שמדובר בפחות מחצי אחוז מכלל החברה הישראלית ומי שמאכלס עשרות אחוזים מבה"ד 1 נפגע".



יואב: אתה חושב שאין סבלנות כלפי חיילים דתיים בצבא? אין הכלה? לדעתי היא דווקא קיימת. האם אתם לא מנסים להחליף את המפקדים בצה"ל?


"אנחנו לא מנסים להחליף את המפקדים. אבל אני לא מבין למה מאלצים את התלמידים שלי לשמוע שירת נשים".



ינון: למה לחייל וחיילת אסור לשמור יחד מבחינה הלכתית?


"אני לא מבין למה הצבא מאפשר בכלל דבר כזה. כשחייל צעיר וחיילת צעירה שומרים יחד בלילה תשומת הלב שלהם עוברת להתמקדות בדברים אחרים".



יואב: אתה לא סומך על התלמידים שלך שהאמונה שלהם מספיק חזקה?


"זה לא קשור. על חמישים אחוז אני יכול לסמוך ועל חמישים אחוז לא".



ינון: בגדול אני חושב שהם צודקים. אני חושב שכשחייל וחיילת שנמצאים בעמדה, חלק מאנרגיית החייל לא מתמקדות בתפקיד אלא באנרגיות מיניות. מה לעשות? זה חלק מהחיים.


יואב: אני לא מצפה ממך לדבר כך. כבר עשר דקות שאנחנו מדברים עם הרב ולא מדברים על חיילות בצה"ל. לחיילות בצבא אין זכויות? לא מגיע להן לשרת? אנחנו לא חיים במדינה בה גברים ונשים שווים על פי חוק?


"אני חושב שמי שנפגע מהערבוב הזה הן החיילות כשרמת ההטרדה כלפיהן בצבא רק הולכת ועולה. ככל שהערבוב עולה – רמת ההטרדה הולכת ועולה".



יואב: אז בוא נחנך את ילדנו לא להטריד. תרצה ללכת לקצה ולהפריד גם בבתי חולים ובבתי ספר כדי שלא תהיה הטרדה?


"יש הבדל בין ארגון בו אתה חי צמוד עם גברים ונשים 24 שעות לבין המציאות. כשאתה כופה על חיילת לשרת עם חייל בנגמ"ש צפוף זה לא בריא לו ולא לה. זה לא שומר על הכבוד שלו ולא על הכבוד שלה".



חה"כ זנדברג נגד הרבנים



חברת הכנסת תמר זנדברג שיגרה היום מכתב לרמטכ״ל, אביב כוכבי, בבקשה שיתנער מהחוברת שהפיצו הרבנים. במכתבה כתבה זנדברג: "מאיסור לפקד על נשים או לשרת לצידן, לשמור עם נשים ואף לנסוע עמן ברכב, ועד איסור לנווט יחד עם אישה או לסחוב ולחבוש במסגרת תרגיל, ההנחיות פוגעות בנשים הלוקחות חלק פעיל במערך הלוחם. אותם איסורים חורגים מעבר למערך הלוחם, ומתייחסים גם להיעדרות מטקסים עם שירת נשים והתעלמות מנשים שהוסמכו לפקד או לאמן. התופעה שפוגעת בשוויון נשים בצה״ל, ויש לגנות אותה ולהילחם בה".

עוד הוסיפה זנדברג: "לאור הדברים אני קוראת למטה הכללי להתנער מההנחיות ומהחוברת בכלל, תוך הבהרה שאין מקום בצה״ל להדרת נשים והפרדה מגדרית, ולקרוא לנשים לקחת חלק שווה בכל תפקיד שיפתח בפניהן".