בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע הבוקר (חמישי) את א', הקטין שהואשם במסגרת תיק רצח בני משפחת דוואבשה, בחברות בארגון טרור. ההרשעה היא במסגרת הסדר טיעון, במסגרתו נמחק מכתב האישום חלקו בתיק דומא. הוא הואשם והודה בארבעה אירועים של קשירת קשר לביצוע פשע של הצתה ומעשי תג מחיר ברכוש. כמו כן, גם סעיף הצתת כנסיית הדורמציון הוסר מכתב האישום המתוקן.



א' יורשע באופן פורמלי רק לאחר קבלת תסקיר מבחן בעניינו עקב היותו קטין בעת ביצוע העבירה. נשיאת בית המשפט, השופטת רות לורך, הדגישה כי "הוא הודה בביצוע ממניע גזעני".
עו"ד ציון אמיר על הרשעת א' בחברות בארגון טרור

מהפרקליטות נמסר בתגובה להרשעה כי "בית המשפט קבע כי צבר הראיות מציג תמונה ברורה אודות קיום הארגון והשתייכות הנאשם לו. נקבע כי הנאשם והאחרים, היו חברים בארגון טרור אשר שם לו למטרה להביא לתבערה ביטחונית על רקע לאומני ובין דתי. תכניות הפעולה של הארגון כללו פגיעה בערבים חפים מפשע וברכושם ובקודשי דת נוצרים ומוסלמים, וזאת במטרה לעורר מדנים בין חלקי האוכלוסייה באופן שיביא למתיחות על רקע לאומני ויחייב את מדינת ישראל להשקיע תשומות רבות על מנת להחזיר את השקט והסדר. הפעולות האלימות אותן ביצעו הנאשם והאחרים במסגרת ארגון הטרור נועדו להעביר מסר מרתיע ולזרוע אימה ופחד בקרב האוכלוסייה הערבית. נקבע כי הנאשם והאחרים פעלו מתוך מניע גזעני ואידאולוגי בכוונה להביא לשינוי מדיניות השלטון ולכך שהמדינה תתנהל לפי חוקי התורה".

"בעצם ההודאה במסגרת ההסדר, וויתרה ההגנה על האפשרות לערער על ההחלטה במשפט הזוטא. בין היתר, וויתרה ההגנה על האפשרות לערער על הקביעות בנוגע להודאות הנאשם בפני המדובבים במסגרת התרגיל אשר התקבל כקביל על ידי בית המשפט במסגרת ההחלטה במשפט הזוטא".

בהגנה מופתעים: "ביהמ"ש התהפך"

פרקליטו של א', עו"ד ציון אמיר, הותע מההרשעה: "אנחנו מקבלים את ההחלטה בהפתעה גדולה מאוד, בדיון שבו ניתנו הסיכומים באישום, לא היה צל צילו של ספק ביחס לעמדתו של בית המשפט באישום הזה, הדברים היו כ"כ קשים ונוקבים. השופטים פנו בפורש לתביעה וביקשו להסכים לזיכוי של הנאשם הקטין. אנחנו לא יודעים להסביר את ההיפוך הזה של הדברים בצורה של 180 מעלות. אני הרבה מאוד שנים נמצא בבית משפט וקשה לי להיזכר במשהו דומה. זו הייתה עמדה כלך כך  ברורה, חוץ מלחתום את הזיכוי של העבירה של חברות בארגון טרור הכל נאמר בה, אז באנו כדי לשמוע את הזיכוי מהאישום הזה, זה לא קרה, אבל אנחנו נגיע לבית משפט העליון בעניין הזה"
 
עו"ד אמיר הוסיף כי "ביהמ"ש העליון צריך להכריע האם התרברבות מסויימת של קטין בגיל 15 או 16 הופכת אותו לטרוריסט, משום שהוא נגיד ניקב צמיגים של מכונית. זאת שאלה מורכבת, אני בטוח שעוד נשמע מזה בבית משפט העליון. אנחנו רוצים להזכיר שהאשימו אותו ברצח ובשותפות לרצח. הדברים האלו ירדו ואינם עוד, אפילו לא קשירת קשר לרצח וצריך להתנצל בפני קטין שנעצר ועבר חקירות קשות מאוד במסגרת עינויים שעבר בחקירות. במשפט זוטא ארוך, נמרץ, וממושך בית המשפט קיבל את הטענות וביטל את ההודאות שנגבו תוך בפגיעה חמורה בזכויות היסוד שלו ובניגוד לרצונו, את זה כדאי לזכור. אז כשאנחנו נמצאים, דווקא במקום כזה ולאחר שהואשם בעבירות שהן קשות מהן, ברצח, ומיזה הוא זוכה בסופו של יום כך התוצאה הסופית, אז כדאי לזכור את זה ולומר לציבור כולו לציבור הישראלי היהודי והערבי כאחד, צריך לכבד את ההכרעה הזו ואת זה אנחנו לא שוכחים".
 
עו"ד עדי קידר מארגון חוננו הוסיף כי "אנחנו מופתעים מאוד מההחלטה, אתם זוכרים, אתם הייתם פה ונכחתם, והייתם עדים לדברים הנוקבים והברורים מאוד שבית המשפט אמר לפרקליטות לפני חודשיים. בית המשפט עבר טענה טענה ואמר לפרליטות בדברים ברורים, בשחור על גבי לבן, שאין להם קייס, שהם צריכים לחזור בהם, וזה לא השופט הראשון שאומר את הדבר הזה.  ההחלטה היום היא מעוררת פליאה כי היא גם לא מחדשת שום דבר ופתאום באופן מפתיע מקבלת את העמדה של הפרקליטות.  קשה לי להבין מה התחולל בזמן הפציעות אצל ההרכב. בית המשפט כמובן אמר בסיפא של הדברים, שעדיין הטענות שלנו יקבלו ביטוי בעונש, זו החלטה יפה אך אנחנו לא מסתפקים בכך, אנחנו נערער על כל ההחלטה הזאת על כל ההיבטים שלה, על כל המסקנות שלה, על כל מה שהיה בתרגיל המדובבים ובכל האמירות שמיוחסות לנאשם שהם היוו את הבסיס להרשעה".

"אין לו לב"

בבית המשפט נכחו סבו ודודו של התינוק עלי דוואבשה, שנרצח בהצתה, שאירעה ב-2015. גם אמו ואביו נרצחו בפיגוע. אחיו אחמד נפצע קשה. הסבא אמר בתגובה להרשעה: "שישאר בכלא כל החיים. אין לו לב". לדבריו, "המעשים שלו זה לא של בן אדם, הם פגעו גם בערבים וגם ביהודים".



סבו ודודו של עלי דוואבשה. צילום: אבשלום ששוני
סבו ודודו של עלי דוואבשה. צילום: אבשלום ששוני



א' טען כי עבר שלושה סבבי עינויים, טענה שהוכחשה ע"י שירות הביטחון הכללי, ובארגון היו בטוחים שהוא השתתף בביצוע הרצח. הוא הודה אך הם סירבו לקבל את ההודאה בשל בעיות שהיו בה, ולבסוף הואשם בתכנון האירוע. הסעיף המדובר יוסר כאמור מכתב האישום. הפרקליטות צפויה לבקש כי א' ירצה חמש שנות מאסר, אך סנגורו עו"ד עדי קידר צפוי לבקש את שחרורו המיידי, לאחר שריצה כשלוש שנות מאסר. הפרקליטות התעקשה שהוא יודה בחברות בארגון טרור "המרד", אך הסנגור סירב לכך. הדיונים הקשורים לא' צפויים להימשך סביב הסעיף המדובר, ושלב ההוכחות נמצא בעיצומו.



כזכור, בשנה שעברה בית המשפט העליון דחה את ערר המדינה וקבע כי הקטין הנאשם בפיגוע בדומא ישוחרר למעצר בית. הערעור הגיע לאחר שביום חמישי האחרון בית המשפט המחוזי בלוד הורה על שחרורו של הקטין החשוד במעורבות ברצח בני משפחת דוואבשה. השופט עמי קובו החליט כי הצעיר, שישב במעצר כשנתיים וחצי, ישהה במעצר בית בפיקוח אלקטרוני ועם שני מפקחים בכל רגע נתון.



חודש לפני כן, פסל בית המשפט את ההודאות של הקטין, הנאשם בסיוע לרצח. זאת לאחר שבמהלך החקירה התדרדר מצבו הנפשי והוא נזקק לטיפול תרופתי. עם זאת, תרגיל המדובבים שנערך נקבע כתקף, כיוון שבית המשפט דחה את טענות ההגנה כי מדובר ב”תחבולה נפסדת” וקבע שלא הופעלו נגדו איומים.