"בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי ועלול להידרדר לעימות, חרף העובדה שאויבנו אינם מעוניינים במלחמה", כך התבטא היום (חמישי) הרמטכ"ל אביב כוכבי בתדריך לכתבים הצבאיים. כוכבי הוסיף כי לאור ההתפתחויות האחרונות והערכת המצב המחמירה, מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ.
 
למעשה עם כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל הנחה כוכבי להיערך בעדיפות לגזרה הדרומית, כעת מקיימים בצה"ל שני נהלי קרב, כחלק מתהליך המוכנות לאפשרות של הסלמה בצפון ובדרום כאחד, כאשר נלקחת בחשבון גם האפשרות שעימות מסוג זה יכול להתנהל בשתי הזירות במקביל. הרמטכ"ל הדגיש בתדרוך כי ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים במקביל, כאשר הכוונה בדברים לשינוי שחל במצב בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה, במפת האיומים האסטרטגית על ישראל.
כמו קודמו בתפקיד, גדי איזנקוט, הרמטכ"ל כוכבי מציב את תרחיש המלחמה בצפון כמרכזי וכמסוכן ביותר לצה"ל וישראל, זאת למרות שסיכויי ההסלמה בדרום עדיין גבוהים יותר: "האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית, במוקד ההתבססות של כוחות איראנים ואחרים בסוריה ופרויקט הטילים המדויקים. בשני המקרים, מדובר במאמץ בהובלה איראנית תוך שימוש בשטחן מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר".
 

בהתייחס למצב בלבנון אמר הרמטכ"ל: "מזה שנים רבות, חיזבאללה לקח בשבי את מדינת לבנון - הקים בה צבא משלו והוא זה שקובע הלכה למעשה את מדיניות הביטחון שלה".

לצד האתגרים העומדים לפתחה של ישראל כבר עכשיו, בצה"ל גיבשו תוכנית רב שנתית שבמרכזה שינוי מבני גדול אותה מעוניינים בצבא לבצע בהתאמה לשינויים בשדה הקרב ולהתעצמות של האויב. במרכז התוכנית, כאמור, גם שינויים פנימיים בתוך צה"ל הקשורים לוויסות המשאבים והתאמת הצבא בהתאם לאתגרים העתידים בעשור הקרוב. השינויים הרצויים דורשים על פי עמדת צה"ל גם תוספת תקציב משמעותית לתוכנית העבודה הרב שנתית הקרובה, האמורה לצאת לדרך בפתיחת השנה הבאה, אך נוכח המשבר הפוליטי בישראלי מימושה המעשי בפועל, בזמן שנקבע, עומד בסימן שאלה.

העמדה בצה"ל היא שלצורך מימוש התר"ש אין צורך להמתין לתאריך היעד, שכאמור עשוי להידחות נוכח הנסיבות הפוליטיות והוויכוחים על תקציב הביטחון הצפויים לעלות בתקופת המעבר שבין הממשלות. כבר השנה, במסגרת מה שמכנים בצה"ל "מסילות לתר"ש", התקבלו החלטות ברוח התוכנית הרב שנתית לאחר שהתקיימו דיונים וצוותי עבודה רבים בנושא.

בצה"ל מתמקדים בנוסף בשיפור יכולת התמרון של צבא היבשה, כאשר מעבר להצטיידות באמל"ח חדש עד לרמת החייל הבודד, סומנו גם פערים משמעותיים בנושא כוח האדם, החלפים והתחמושת, בהם נקבע כי ישנה עדיפות מובהקת להשלמת הפערים ככל הניתן גם במסגרת התקציבים הקיימים, כבר בתקופת הזמן הקרובה, כולל רכש של ציוד לחימה ליחידיות הלוחמות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.

היחידה הרב-מימדית החדשה, עליה הכריז הרמטכ"ל סמוך מאוד לכניסתו לתפקיד, המיועדת לשלב יחד מרכיבי יבשה, אוויר, מודיעין ומאמצים נוספים, בתוכם גם היבטים טכנולוגיים מתקדמים, אמורה להיכנס לשלב מבצוע ראשוני כבר ברבעון הראשון של השנה הקרובה. תפקידה של יחידה זו הוא לשמש גם כסוג של ניסוי מבצעי, שלאחריו יכול להיות שהשינוי המבני בצבא יהיה עמוק יותר.

בתחום ההגנה ביהודה ושומרון מתכוונים בצה"ל לקדם בצורה משמעותית הכנסה של טכנולוגיות מתקדמות, שתלווה את הלוחמים בשטח וגם תבוא לידי ביטוי באמצעי הלחימה המתקדמים והאוטונומיים שיוצבו על הגבול ברצועת עזה. בכל הקשור להגנה האווירית, מעבר לעמדה במערכת הביטחון כי צריך להגדיל את סד"כ מערכות ההגנה, כבר בתקופה הקרובה יבוצע שינוי בפריסת מערך כיפת הברזל. במקביל בוחנים לעומק בצה"ל כי לצד מערכות ההגנה המוכרות, תבוצע בחינה של פיתוח יכולות יירוט חדשות באמצעים אחרים, בכללם בתחום הלייזר.