נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר היום (שבת) כי אם רוסיה לא תעמוד בהתחייבותה להוציא את הכוחות הכורדיים משטח סוריה, טורקיה תעשה זאת בעצמה. לפי ההסכם שנחתם ביום שלישי האחרון בין ארדואן למקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, כוחות הצבא הרוסי ומשמר הגבול הסורי אמורים להרחיק את הכורדים למרחק של 30 ק"מ מהגבול עם טורקיה.



בתוך כך, ארדואן שב וחזר על האיום שלפיו אם מדינות אירופה לא יתמכו בתוכניותיה של אנקרה הוא "יפתח את שערי טורקיה" לכניסת מהגרים לאירופה. בנוסף אמר בראיון טלוויזיוני לרשת הטורקית TRT כי אזור צפון מזרח סוריה מתאים יותר למגוריהם של ערבים, ולא מתאים לכורדים, זאת בשל, לדבריו, "הטופוגרפיה המדברית של האזור".



פגישת פוטין וארדואן. צילום: רויטרס
פגישת פוטין וארדואן. צילום: רויטרס



בתחילת השבוע שיגר ארדואן איום לכוחות הכורדים ואמר כי אם הם לא ייסוגו מהאזור הבטוח בצפון סוריה כפי שהוסדר בהסכם הפסקת האש, טורקיה תשתמש בזכותה "למחוץ אותם". מוקדם יותר בכוחות הכורדים האשימו את טורקיה בתקיפות של שלושה כפרים בצפון סוריה, למרות הפסקת האש. למרות זאת, ברוסיה ציינו כי ההסכם שהושג בשבוע שעבר נמשך כמתוכנן.

בתחילת השבוע הצהיר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנאום בבית הלבן על הסרת כל הסנקציות על טורקיה והכריז על "ניצחון" אמריקאי בסוריה, במקביל להבטחת מדיניות אי־מעורבות צבאית אמריקאית במתרחש במזרח התיכון. הדברים נאמרו בעקבות הסכם הפסקת האש שהושג לאחר פגישת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וארדואן, שלשום.

דונלד טראמפ ורג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ורג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס


 "חלה פריצת דרך משמעותית", אמר טראמפ. "הבוקר עדכן הממשל הטורקי את ממשלי כי יחדל מכל פעילות בסוריה. לפיכך הוריתי לבטל כל סנקציות שהטלנו. הן יבוטלו, אם אכן לא יקרה דבר שירגיז אותנו. אנחנו מצפים מטורקיה לשמור על מחויבויותיה בכל הקשור לטיפול בדאעש וגיבוי הכורדים. אם טורקיה תיכשל בכיבוד מחויבויותיה, נשמור את הזכות לחדש את הסנקציות, כולל תעריפי מכס".
טראמפ הודה לנשיא טורקיה ארדואן, "מנהיג חזק שאוהב את עמו, ייתכן שניפגש בקרוב מאוד", ורמז לביקור קרוב של ארדואן בוושינגטון. עם זאת, טראמפ בישר שישאיר כוחות כדי להגן על האינטרסים של ארה"ב באזור: "נחזיק בנפט, נגן עליו, כדי להשיג אזור שליו ובטוח בטווח 30 ק"מ. החשוב מבחינתנו, ששום חייל אמריקאי לא נפגע".