פגישת משא ומתן: כחול לבן והליכוד הודיעו הערב (שבת) כי חבר הכנסת בני גנץ, וראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגשו מחר בקריה בתל אביב. עוד נמסר כי הפגישה הסגורה בין השניים תתקיים בשעה 17:30. מדובר בפגישה הראשונה של השניים מאז שהמנדט הוטל ברביעי האחרון על גנץ. בתוך כך נמסר כי גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ייפגשו ביום שני הקרוב בשעה 13:30 בכנסת. 
סלע המחלוקת בין גנץ לנתניהו היא התנגדות כחול לבן לכך שבמקרה של רוטציה נתניהו יהיה הראשון בתפקיד, בעוד שנתניהו והליכוד עומדים על כך שבהתאם למתווה הנשיא נתניהו הוא שיעמוד ראשון בראשות הממשלה. כזכור על פי מתווה הנשיא נתניהו ייצא לנבצרות אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום. כמו כן הציע הנשיא ממשלה שוויונית שבה לכחול לבן ולגוש הימין יהיה מספר שווה של שרים. בכחול לבן מתנגדים בתוקף לכך שהליכוד ייצג במשא ומתן גם את גוש הימין.
 
קודם לפגישת גנץ נתניהו ייפגשו צוות המשא ומתן של הליכוד, הכולל את השרים יריב לוין וזאב אלקין, עם צוות המשא ומתן של כחול לבן, הכולל את עו"ד יורם טורבוביץ ואת היועץ שלום שלמה, בכפר המכביה ברמת גן. בתוך כך הבוקר שלל ח"כ צבי האוזר (תל"ם-כחול לבן), הנחשב לסמן הימני במפלגה, את האפשרות של הקמת ממשלת מיעוט שתשען על קולות הרשימה המשותפת. "כחול לבן אמרה לפני הבחירות עם מי היא תשב ועם מי תקים ממשלה. רק מפלגה שתומכת בהסדר היסוד המכונן של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית - הן המפלגות שרלוונטיות לאותה ממשלת אחדות", אמר בשבתרבות בפתח תקווה, "אנחנו מתכוונים לפעול לממשלת אחדות ציונית גדולה. אין כל רלוונטיות לממשלה צרה וצרורה".
 
עוד אמר כי "לא יהיה כאן מצב שראש ממשלה עם כתבי אישום ימשיך לכהן כאילו דבר לא היה. גם מתווה הנשיא אומר שראש ממשלה עם כתבי אישום אינו יכול להמשיך ולכהן. זו נקודת המוצא של אותו משא ומתן שננהל ב-21 הימים הקרובים".
 
ח"כ רם בן ברק (כחול לבן) התייחס אתמול למשא ומתן הקואליציוני ואמר בשבתרבות בנווה מונסון כי "נתניהו מגיע לשולחן המשא ומתן עם דרישה להיות ראשון ובלוק של 55 מנדטים, אלו דרישות לא רציונליות - ככה לא מקימים ממשלת אחדות ליברלית". הוא הוסיף: "המטרה שלנו, בראשותו של יו״ר כחול לבן, ח״כ רא״ל בני גנץ, היא הקמת ממשלת אחדות ליברלית עם מפלגת הליכוד תוך כדי הסכמה על קווי יסוד ברורים. נתניהו מגיע לשולחן המשא ומתן עם דרישה להיות ראשון ובלוק טכני של 55 מנדטים, אלו דרישות לא רציונליות - ככה לא מקימים ממשלת אחדות ליברלית".
 
"המדינה כבר שנה לא מתפקדת כי יש ראש ממשלה שתוצאות הבחירות לא מוצאות חן בעיניו, הוא אינו מצליח להרכיב ממשלה ואינו מוכן לפנות את הכיסא שלו. לצערי הרב, הצורך שלו להישאר ראש ממשלה בתקופת העניינים המשפטיים קריטית וחשובה לו יותר מטובת הציבור. שלטון ארוך מדי צריך להחליף - את נתניהו צריך להחליף כמה שיותר מהר", הוסיף בן ברק.

ליברמן. צילום: שלומי יוסף

 
היום גם מתוכננת פגישה של צוות המשא ומתן של כחול לבן עם נציגי ישראל ביתנו, שתכלול את יו"ר הסיעה ח"כ עודד פורר, ח״כ אלכס קושניר, מנכ״לית המפלגה אינה זילברגרץ ומנהל הסיעה בכנסת רומן גרביץ ועו״ד אמיר שניידר. בהמשך השבוע מתוכננת פגישה של כחול לבן עם העבודה-גשר.
 
בתוך כך, הוועדה המסדרת בכנסת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) צפויה להתכנס ביום שני כדי להצביע על הקמת ועדת חוקה זמנית בראשה יעמוד ח"כ עפר שלח (כחול לבן). בכך תהיה לכחול לבן שליטה על הועדה המסדרת, ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה חוק ומשפט. בכוונת הרשימה לקדם בוועדת החוקה סדרה של חוקים שכבר הונחו על שולחן הכנסת היוצאת. הצעת חוק אחת קובעת כי ראש ממשלה, שר, סגן שר, חבר הכנסת או ראש רשות שהורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא יוכל להתמודד עוד בבחירות לכנסת או לרשות מקומית או לכהן בתפקיד ראש ממשלה, שר, סגן שר או ראש רשות.
 
הצעת חוק נוספת שהוגשה, מגבילה את כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד. בדברי ההסבר נכתב כי "הגבלה כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת, מצד אחד, אפשרות לתחלופה בשלטון, ומצד שני, מבטיחה יציבות שלטונית, שכן התמריץ של ראש הממשלה הוא לשמר את הקואליציה שלו ולא למהר לבחירות נוספות".
 
הצעת חוק שלישית נוגעת להתפטרות ראש ממשלה מתפקידו במקרה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה מסוג פשע והיא נוגעת גם לשר או סגן שר. יש להסביר כי חוק-יסוד: הממשלה בנוסחו כיום לא מחייב את התפטרותו של חבר ממשלה בשלב הגשת כתב האישום, אלא רק לאחר הרשעה בעבירה שיש עמה קלון. עם זאת, לפי הלכות משפטיות של בית המשפט העליון שהשתרשו היטב בשיטתנו, ראש הממשלה מחויב לפטר שר שהוגש נגדו כתב אישום חמור. לכן, מוצע לעגן בחוק-יסוד: הממשלה שתי נורמות: עיגון חקיקתי של ההלכה המשפטית בדבר התפטרות שר או סגן שר שהוגש נגדו כתב אישום חמור, וכן יצירת כלל חדש בדבר התפטרות ראש ממשלה במקרה שהוגש נגדו כתב אישום חמור.
 
הצעת החוק הרביעית שהגישה "כחול לבן" קובעת כי יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקירת רכש ספינות השיט והצוללות לחיל הים. על פי ההצעה, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה יודיע על כך לנשיא בית המשפט העליון שיקים את הוועדה ויקבע את סדרי עבודתה.