המו”מ הקואליציוני להקמת ממשלה בראשות יו”ר כחול לבן בני גנץ יצא לדרך. לפני זמן קצר הסתיימה הפגישה הראשונה של צוותי המו״מ של כחול לבן והליכוד בכפר המכבייה, לראשונה מאז הטלת המנדט להרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ. בפגישה השתתפו ראש צוות המו״מ מטעם כחול לבן, ד״ר יורם טורבוביץ ולצידו שלום שלמה. מטעם הליכוד משתתפים השר יריב לוין ועו״ד מיכאל ראבילו.



עם סיום הפגישה מסרה כחול לבן: "הסתיימה פגישתם של צוותי המו״מ של כחול לבן והליכוד. הפגישה התקיימה ברוח טובה, ובמהלכה ביקשו צוותי המו״מ של כחול לבן לתאם פגישות המשך כבר לימים הקרובים בכדי לדון באפשרויות להרכבת הממשלה וקווי היסוד, וכן על בסיס ההבנה, שהמנדט נמצא כרגע בידי יו״ר כחול לבן, רא״ל במיל׳ ח״כ בני גנץ, ולכן הוא ראש הממשלה המיועד. הליכוד, המשיך להתעקש לאורך הפגישה שהוא מייצג את בלוק החסינות של ה -55, ואינו מוכן לשום פשרה בנושא".

יריב לוין


מהליכוד נמסר עם סיום הפגישה: "במענה לשאלת נציגי צוות המו״מ של גוש הימין, סירבו נציגי כחול לבן פעם נוספת לקבל את מתווה נשיא המדינה, שהוא הדרך היחידה להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה. בנוסף, הזהיר השר לוין מפני הקמת ממשלת מיעוט הנשענת על המפלגות הערביות בהיותה מסוכנת לישראל. נציגי כחול לבן סירבו להתחייב כי לא יקימו ממשלת מיעוט מסוכנת זו. 

הצדדים הסכימו להמשיך בשיחות, והשר לוין הביע תקווה כי בישיבות הבאות תשתנה הגישה של כחול לבן, תיזנח האופציה הסהרורית של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, יתקבל מתווה הנשיא והדיונים יהיו מעשיים ומהירים".

השר לוין אמר לפני הפגישה: "אנחנו מגיעים היום לישיבת המשא ומתן על פי הזמנת כחול לבן כאשר אנחנו מייצגים את כל גוש הימין המונה 55 ח״כים. אנחנו מגיעים בהחלט ברצון טוב. כפי שאמרנו כל הזמן, אין שום דרך אחרת אלא ממשלת אחדות על פי מתווה נשיא המדינה, ולכן אנו חושבים שנכון היה לקיים מו״מ מהיר ומואץ כדי להגיע להסכם. רצינו לעשות את זה כשהמנדט היה בידינו, ואנחנו נכונים לעשות את זה גם כשהמנדט בידיו של בני גנץ".
עוד הוסיף לוין: "אני מתכוון להעלות בפתח הישיבה שני נושאים שלטעמי מחייבים תשובה והם הבסיס לכל הדיון: לקבל סוף סוף תשובה האם כחול לבן מקבלת את מתווה הנשיא, שהוא הדרך היחידה להקים ממשלת אחדות, זו הדרך הנכונה לבחור בה כדי להקים ממשלה. השאלה השנייה היא האם המו״מ שמתקיים כאן הוא אכן מו״מ אמיתי, או שזו כסות והצגה כאשר המו״מ מתקיים בעצם במקום אחר עם איימן עודה ועם הרשימה המשותפת להקמת ממשלת מיעוט. כל אזרח במדינת ישראל, ויש הרבה אזרחים מודאגים היום, רוצה לקבל תשובה חדה וברורה האם פניה של כחול לבן לממשלת אחדות רחבה, או פניה לקיים כאן ״כאילו״ מו״מ, ולקיים מו״מ אחר עם איימן עודה כדי להקים ממשלת אחדות שבה תהיה אחדות בינם לבין הרשימה המשותפת, ולא בין כלל עם ישראל ובין כלל המפלגות שמאמינות במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אלה שתי השאלות שנציג בפתח הישיבה ואני מקווה שסוף סוף נקבל עליהן תשובות".
 

במהלך היום ייפגש גנץ לשיחה בארבע עיניים עם ראש הממשלה ויו”ר הליכוד בנימין נתניהו. מחר ייפגש גנץ עם יו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן.


כחול לבן והליכוד פרסמו אמש הודעה משותפת, שבה נמסר כי הפגישה בין גנץ לנתניהו תיערך לפנות ערב בלשכת ראש הממשלה בקריה בתל אביב ותהיה סגורה לתקשורת.



סלע המחלוקת בין המפלגות הוא התנגדות כחול לבן לכך שנתניהו יהיה ראש ממשלה ראשון ברוטציה, בהתאם למתווה הנשיא. על פי מתווה ריבלין, תוקם ממשלה שוויונית, שבה לכחול לבן ולגוש הימין יהיה מספר שווה של שרים, וכן נתניהו ייצא לנבצרות אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום. עם זאת, ח”כ דוד ביטן (ליכוד) אמר אתמול כי נתניהו ייצא לנבצרות רק עם תחילת משפטו. בתוך כך, אתמול שלל ח”כ צבי האוזר (תל”ם־כחול לבן), הנחשב לסמן הימני במפלגה, את האפשרות של הקמת ממשלת מיעוט, שתשען על קולות הרשימה המשותפת. באירוע “שבתרבות” בפתח תקווה, אמר האוזר: “כחול לבן אמרה לפני הבחירות עם מי היא תשב ועם מי תקים ממשלה. אנחנו מתכוונים לפעול לממשלת אחדות ציונית גדולה. אין כל רלוונטיות לממשלה צרה וצרורה". עוד אמר: “לא יהיה מצב שראש ממשלה עם כתבי אישום ימשיך לכהן כאילו דבר לא היה. גם מתווה הנשיא אומר שראש ממשלה עם כתבי אישום אינו יכול להמשיך ולכהן. זו נקודת המוצא של המשא ומתן שננהל ב־25 הימים הקרובים”.



גם ח”כ רם בן ברק (כחול לבן) התייחס אתמול למו”מ הקואליציוני ב”שבתרבות” בנווה מונסון. לדבריו, “נתניהו מגיע לשולחן המו”מ עם דרישה להיות ראשון ובלוק של 55 מנדטים. אלו דרישות לא רציונאליות. ככה לא מקימים ממשלת אחדות. המטרה שלנו היא הקמת ממשלת אחדות ליברלית עם הליכוד, תוך הסכמה על קווי יסוד ברורים”.



היום מתוכננת פגישת צוותי המו”מ של כחול לבן עם נציגי ישראל ביתנו. בהמשך השבוע מתוכננת פגישה עם העבודה־גשר. בנוסף, צפויה הוועדה המסדרת בכנסת, בראשות ח”כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), להתכנס מחר להצביע על הקמת ועדת חוקה זמנית, שבראשה יעמוד ח”כ עפר שלח (כחול לבן). בכך תהיה לכחול לבן שליטה על הוועדה המסדרת, ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, חוק ומשפט.



בכוונת כחול לבן לקדם סדרת חוקים, שכבר הונחו על שולחן הכנסת היוצאת, בהם הצעת חוק שלפיה ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה מסוג פשע יתפטר מתפקידו. יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, אמר אתמול בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי הוא מתנגד להצעה. ליברמן צפוי לדרוש במשא ומתן את ששת החוקים המרכזיים שלו בענייני דת ומדינה, הכוללים בין היתר את חוק הגיוס, לימודי ליבה, תחבורה ציבורית בשבת ועוד.