בעקבות הגשמים שירדו במקומות שונים בארץ בימים האחרונים, מתרחשת בכל הארץ תופעה מוכרת המכונה 'מעוף הכלולות' של נמלים ושל טרמיטים. במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי מדובר בתופעת טבע יפה, שאינה מסוכנת לאדם וחולפת לאחר מספר ימים. באמצעות מעוף זה, החרקים מתרבים באופן טבעי, מה שמאפשר את שרידותם לאורך השנים. עם זאת, טרמיטים המקימים את הקן במגורי אדם, למשל במשקופים או בריהוט, עלולים לגרום למפגע לאור העובדה שהם ניזונים מהעץ.



איגור ארמיאץ' שטיינפרס, דוקטורנט לזואולוגיה באוניברסיטה העברית וכתב באתר מכון דוידסון אמר כי "מעוף הכלולות מתרחש במרכז ודרום הארץ והוא למעשה הגחה המונית של זכרים ונקבות מכונפים, מתוך מושבות של נמלים ושל טרמיטים". הוא הוסיף כי "זה מתרחש כל שנה, אך אנחנו בישראל מופתעים כל פעם מחדש. לבעלי החיים האלה יש הזדמנות אחת למצוא בני זוג והם נדרשים לסנכרן אותה".



מעוף הכלולות של הטרמיטים והנמלים. קרדיט: איגור ארמיאץ' שטיינפרס
מעוף הכלולות של הטרמיטים והנמלים. קרדיט: איגור ארמיאץ' שטיינפרס



לגבי הגשם והקשר בינו לבין התופעה, אמר שטיינפרס כי "הוא סימן מוסכם בולט מאוד עבורן לצאת לשלב החיזור. לנמלים וטרמיטים אין כנפיים, אך לנסיכים ולנסיכות הצעירות יש, והמטרה היא שהם יוכלו לעוף רחוק לאתר את בני הזוג שלהם". בהמשך הרגיע כי "למעשה מעוף הכלולות כבר נגמר ברחבי הארץ, הגל הזה היה של פחות מ-24 שעות וייתכן שיישארו מעטים עוד בצפון הארץ", ולגבי זהות וסוג הנמלים אמר כי "הן לא הנמלים שנכנסות לקופסת הסוכר, אלא הנמלים הגדולות שאנחנו רגילים לראות בחצר".



במשרד להגנת הסביבה מתייחסים אמנם לתופעה כטבעית ונפוצה אחרי הגשם הראשון, אך מדגישים כי "צריך לקחת בחשבון ולשים לב שחלק משינויי האקלים הגלובליים המשפיעים על אזורנו יכולים לגרום גם להתפרצויות אחרות של חרקים, ללא קשר ובתקופות אחרות. לא במקרה הזה". בעניין הבטיחות הודיעו מהמשרד כי "מכיוון שקשה לציבור להבדיל בין נמלה, שלא מזיקה באופן משמעותי, לטרמיט, שעלול לייצר נזק כזה, מומלץ להתייעץ עם מדביר בעל רישיון מתאים ובתוקף באשר לפעולות מניעה או הדברה".