מועמד המרכז-שמאל, אלברטו פרננדס, ניצח היום (שני) בבחירות לנשיאות בארגנטינה לאחר שהשיג למעלה מ-45% מהקולות הנדרשים לניצחון. הנשיאה לשעבר, כריסטינה פרננדז דה קירשנר, תכהן כסגניתו. מועמד הימין, מאוריסיו מאקרי, זכה רק לכ-40% מקולות הבוחרים.



מערכת הבחירות התקיימה בצלו של משבר כלכלי חמור בארגנטינה שהותיר כשליש מאזרחי המדינה בעוני. על פרננדס יוטל להתמודד עם המשבר ולנסות לשפר את המצב.



ההתייצבות של פרננדס (60) במרוץ לנשיאות לא הייתה מובנת מאליה. בשנים האחרונות הוא התמקד בהעברת שיעורים על פשיעה ומערכת המשפט בבית הספר למשפטים באוניברסיטת בואנוס איירס, ומתגורר עם רעייתו השנייה, העיתונאית והשחקנית פביולה יאנז, שלה נישא לפני חמש שנים, בדירתם היוקרתית ברובע היוקרתי פוארטו מאדרו בבירת ארגנטינה. פרננדס בילה בעיקר בטיולים רגליים ובנגינה בגיטרה.
 

החיים השלווים היוו שינוי משמעותי עבור פרננדס אחרי שנים של שירות ציבורי, כולל בארמון הנשיאות שאליו הוא עשוי להגיע בעוד כחודשיים. הפעילות שלו החלה עוד בשלהי המשטר הרודני במדינה, בתחילת שנות ה־80, כאשר היה חבר בארגון הסטודנטים באוניברסיטת בואנוס איירס, לפני שהוסמך כעורך דין. בשנת 1985 הוא מונה לסגן המנכ"ל לעניינים חוקתיים במשרד הכלכלה תחת הנשיא ראול אלפונסין. כעבור ארבע שנים הוא שימש כמפקח הכללי של הביטוח הלאומי תחת הנשיא קרלוס מנם, תפקיד אותו מילא במשך שש שנים. 
 
בבחירות 1999 הוא קיבל תפקיד בכיר בקמפיין הכושל לנשיאות של הנשיא הזמני אדוארדו דואלדה. לאחר מכן היה בין מקימי קבוצת קלפטה, שנועדה למנוע את בחירתו המחודשת של מנם לנשיאות בשנת 2003 והריצה את נסטור קירשנר. פרננדס שימש כמנהל הקמפיין ולאחר הניצחון מונה למזכיר הממשלה. הוא החזיק בתפקיד במשך ארבע שנים. 
 
בשנת 2007 הוא שוב מונה למנהל קמפיין בחירות, הפעם של כריסטינה פרננדס דה קירשנר, שירשה את בעלה בנשיאות המדינה. פרננדס שב לתפקיד מזכיר הממשלה, אך שבעה חודשים אחרי הבחירות, ביולי 2008, הוא התפטר על רקע הפגנות החקלאים ששיתקו את המדינה במחאה על העלאת המיסוי על יצוא סויה, חיטה ותירס. מאז הפך פרננדס לאחד המבקרים הגדולים ביותר של פרננדס דה קירשנר, שכיהנה עד 2015. במקביל, הוא ממשיך לשבח את מדיניותו של בעלה, שהלך לעולמו ב־2010.

כריסטינה פרננדז דה קירשנר. צילום: רויטרס
כריסטינה פרננדז דה קירשנר. צילום: רויטרס

 
המפנה החל בסוף השנה שעברה, כאשר פרננדס דה קירשנר בחנה אפשרות להתמודד שוב לנשיאות. ואולם שיחות שקיימו מקורביה העלו כי היא עדיין נחשבת לדמות שנויה במחלוקת בקרב הציבור וסיכוייה לנצח אינם גבוהים. השם שעלה היה של פרננדס. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", האפיפיור פרנציסקוס, בעצמו ארגנטינאי, שכנע את פרננדס בשיחה אישית כבר לפני כשנה וחצי להתפייס עם הנשיאה לשעבר. כאשר זו פנתה אליו במאי האחרון, נדרשו שתי שיחות בלבד על מנת לסכם שהוא יהיה המועמד והיא סגניתו.
 
שיתוף הפעולה בין השניים עורר תהיות רבות. "הם לא היו יכולים לעשות טעות איומה יותר", אמר פקיד ממשל בכיר בארמון הנשיאות בבואנוס איירס. "אלברטו פרננדס מעולם לא ניצח בבחירות, הוא בובה של כריסטינה. מאקרי ייבחר מחדש בקלות". אולם מקורביו של פרננדס טענו כי החששות לגביו מוטעים: לא רק שהוא לא יאפשר לפרננדס דה קירשנר להיות החזקה ביניהם, אלא שהוא גם לא יישם את המדיניות השנויה במחלוקת שמזוהה עמה.
 
"אלברטו ירגיע את השווקים באופן מיידי. עידן הקירשנריזם הסתיים", אמר חוליו ברברו, תומך ותיק של המפלגה הפרוניסטית שהצביע למאקרי לפני ארבע שנים. "אלברטו הוא לא כריסטינה".