אדם שמתחזה לרופא, יעצר ויועמד לדין. מי שנחשף כמגדיר עצמו בשקר כמהנדס צפוי לעונש. אבל פוליטיקה, דיפלומטיה הם שטח הפקר. חשיפה תקשורתית מכסה על הכל. ג'ארד קושנר, שמתחזה כדיפלומט, שיצר לעצמו תדמית של מדינאי, שהכתיר עצמו כיוזם תכנית שלום, זכה בירושלים לכבוד מלכים.



זקוף קומה, חנוט בחליפה הדורה, חיוך של זחיחות על פניו, ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה'ב הגיע לגיחה חפוזה לישראל ונפגש-שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יושב ראש כחול לבן בני גנץ. נו, אז מה? מה קרה? על מה דיברו? לפי הדיווחים בתקשורת, "הם דנו באיום האיראני המתעצם וביציבות האזורית". נו באמת, מה כבר יכול היה קושנר לחדש לנתניהו בנושא כמו האיום האיראני? אולי נתניהו הוא זה שעידכן את קושנר בנושא. ומה למד בני גנץ מקושנר בסוגיה כמו "יציבות אזורית"?



"אדם חסר כל כישורים", במלים אלה הגדיר ג'ו ביידן את ג'ארד קושנר בראיון עמו בתוכנית 'ששים דקות' שהוקרנה ביום ראשון. "והוא קושנר עוסק בתוכנית שלום",לעג ביידן. מדיניות ארה'ב במזרח התיכון בחמישה העשורים האחרונים רצופה כישלונות. להוציא הסכם השלום בין ישראל למצרים שהשיג הנשיא


לשעבר ג'ימי קרטר, ארה'ב לא רשמה שום הצלחה מדינית משמעותית במזרח התיכון. כל מאמצי נשיאי ארה'ב ושרי החוץ שלה לתווך בין ישראל לפלשתינים העלו חרס.



כישלונות מדיניים אינם בושה ליוזמיהם. אבל התערבותו ומעורבותו של ג'ארד קושנר בתחום קידום שלום נחשפו עד עתה לא רק כעקרות וכחסרי כל ערך משמעותי – אלא כבזיון אחד גדול וחרפה למעורב. הנשיא דונלד טראמפ, חתנו ויועצו ג'ארד קושנר הפכו יעד, שאיפה וחלום כמו שלום ללעג וקלס.



לא חשוב מתי ואם בכלל תפורסם תוכנית השלום. מהפרטים על תוכנה שדלפו לאמצעי התקשורת, הסיכויים להתקבלותה על ידי הצדדים המעורבים שואפים לאפס. דיפלומטים ערביים בכירים במרכז האו'ם בניו יורק בשיחות שלא לייחוס מדברים בגנות התוכנית מהסיבה היחידה שהיא איננה כוללת ואיננה מזכירה בכלל את הפתרון המדיני של שתי מדינות לשני עמים.



בתום דיון תקופתי על המזרח התיכון שהתקיים אתמול במועצת הביטחון, דווח לדיפלומט מערבי בכיר שג'ארד קושנר שוהה בישראל ונפגש עם נתניהו. "אני בטוח שהוא לא דיבר על תוכנית השלום שלו", אמר הדיפלומט הידוע כמומחה למזרח התיכון. אחר הוסיף בצחוק, "הליכי האימפשימנט נגד הנשיא טראמפ לא יצליחו. אבל תוכנית השלום שלו הודחה זה כבר".